تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
اردوگاه اصلاح‌طلبان و انتخابات ۱۴۰۰

جهانگیری در تقلا، پزشکیان چراغ خاموش، لاریجانی مرموز!

سیمای انتخاباتی اردوگاه‌های رقیب مشخص شده است. در اردوی اصلاح‌طلبی هواداران جهانگیری در تقلا هستند، پزشکیان هنوز با چراغ خاموش حرکت می‌کند و علی لاریجانی مرموزترین نامزد این دوره است.

کد خبر: ۹۱۹۲۰
۱۸:۳۷ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

جهانگیری پزشکیان لاریجانی نامزدهای اصلاح طلب

دیدارنیوز ـ گروه سیاسی: با پایان ثبت نام نامزد‌های انتخاباتی سیمای انتخاباتی اردوگاه‌های رقیب اصولگرا و اصلاح‌طلب مشخص شده است.

در اردوگاه اصلاح‌طلبی ۳ نامزد اصلی در صحنه حاضرند. نفر اول مصطفی تاجزاده است. معاون سابق وزیر کشور دولت خاتمی که او را به تنهایی می‌توان فعال‌ترین سیاستمدار اصلاح‌طلب ایران دانست. تاجزاده با رویکردی رادیکال مشغول فعالیت سیاسی و انتخاباتی است. نامه منتشر می‌کند و تقریبا هر شب در کلاب هاوس با فعالان سیاسی و رسانه‌ای و مردم عادی مشغول گفتگو است. تکلیف تاجزاده با شورای نگهبان روشن است و او به احتمال قریب به یقین رد صلاحیت خواهد شد. به نظر خود او هم پروژه اصلی خود را فراانتخاباتی تعریف کرده است و گروهی از بدنه سیاسی و اجتماعی اصلاح‌طلبان و تحول‌خواهان را با خود همراه کرده است و به فردای انتخابات می‌اندیشد. در هفته‌های آینده مهم‌تری تصمیم تاجزاده حمایت یا عدم حمایت از یک نامزد اصلاح‌طلب است. تصمیمی بسیار دشوار که عواقبی مهم برای او و پروژه‌اش خواهد داشت. اگر از نامزد اصلاح‌طلبی حمایت نکند، به احتمال زیاد با واکنش رهبران و راس و چهره‌های حاکم بر جریان اصلاحات مواجه می‌شود و اگر حمایت کند بدنه سیاسی و اجتماعی حامی او به شدت واکنش نشان خواهد داد.

دومین نامزد اصلاح‌طلب اسحاق جهانگیری است. جهانگیری را بخشی از حزب اتحاد ملت ایران اسلامی و گروهی از بوروکرات‌های جریان اصلاحات حمایت می‌کنند. طیف محافظه‌کار حزب اتحاد ملت هسته مرکزی ستاد جهانگیری را تشکیل می‌دهند و البته طیفی از جوانان اصلاح‌طلب که در سال‌های اخیر وارد بدنه اجرایی کشور شده‌اند؛ هم در اطراف او حضور دارند. به نظر می‌رسد که با توجه به این که نام او در میان اسامی پیشنهادی حزب اتحاد ملت وجود داشته است در نهایت کل این حزب هم از او حمایت خواهد کرد. با اعلام نام حسین مرعشی نخست به عنوان رئیس ستاد و سپس عضو شورای راهبردی ستاد مشخص است که بخشی از حزب کارگزاران سازندگی هم از او حمایت می‌کند و بعید نیست که جهانگیری نامزد نهایی آن‌ها باشد. ستاد جهانگیری با راه اندازی کمپین اسحاق ۱۴۰۰ روند مبارزات انتخاباتی خود را شروع کرده است. کمپینی که فعلا با استقبال چندانی مواجه نشده و نقد‌هایی هم به نام این کمپین وارد شده است. نطق جهانگیری در هنگام ثبت نام و متاثر شدن او هم واکنش‌های مثبت چندانی نداشته است. به نظر مشکل اصلی کمپین اسحاق جهانگیری همان است که تمام مخالفان نامزدی او بر آن تاکید داشتند او نماینده وضع موجود است و نمی‌تواند از آن انتقادی بکند که به سرعت و با شگرد‌های تبلیغاتی رقبا به خود او بازخواهد گشت.

دیگر نامزد مهم اصلاح‌طلب مسعود پزشکیان است. پزشکیان البته که خود را از تشکیلات وجریان اصلی اصلاح‌طلبی جدا کرده است. رسانه و ستاد خود را به راه انداخته و با تکیه بر پایگاه رأی منطقه‌ای وقومی خود به جلو می‌رود. با این حال شنیده‌ها حکایت از آن دارد که حزب اعتماد ملی او را به عنوان نامزد نهایی این حزب مدنظر دارد. این خبر به خصوص از آن جهت مهم است که حزب اتحاد ملی با توجه به دفاتر فعال استانی خود در مناطق زاگرس نشین و حضور چهره‌هایی، چون محمد علی افشانی امکان مهمی برای افزودن آرای لر‌ها و سایر اقوام غرب ایران به سبد رای پزشکیان دارد. حضور چند فعال سیاسی شناخته شده اصلاح‌طلب در این حزب هم می‌تواند مشکل پزشکیان در جلب ژنرال‌های سیاسی به تیمش را تا حدودی رفع کند. گفته می‌شود که او در حزب کارگزاران سازندگی هم مدافعان جدی دارد و حتی خبر از حمایت غلامحسین کرباسچی دبیرکل این حزب از او می‌رسد. مشکل بزرگ پزشکیان احتمالا رهبران حزب اتحاد ملت هستند که به هیچ روی سر سازش با او ندارند و او را اصلاح‌طلب واقعی نمی‌دانند آن چنان که در تقابل با او از جهانگیری به عنوان «اصلاح‌طلب فابریک» یاد می‌کنند. پزشکیان فعلا و از بعد از نطق ثبت نام اظهار نظر سیاسی جدی نکرده و به نظر به تحرک در پشت پرده ادامه می‌دهد.

بازی، اما یک بازیگر مرموز هم دارد و آن علی لاریجانی است. مردی که ناگهان در آخرین روز ثبت نام وارد میدان شد در حالی که در روز‌های پیش از آن در سکوت خبری بود. مشخص نیست که چرا علی لاریجانی به این میدان گام نهاده؛ در حالی که نه رای بدنه اصولگرایی را در کیسه دارد و نه نگاه خوبی از طرف بدنه اصلاحات به او هست. اما او با اطمینانی که در نخستین کلیپش هم مشخص بود؛ گام به صحنه نهاده است و به نظر هم جدی است. آیا او اخباری دارد که در نهایت و بعد از تایید صلاحیت‌ها به گزینه ناگزیر اصلاح‌طلبان بدل خواهد شد؟ آیا بخشی از اصولگرایان در لحظه آخر به سمت او خواهند چرخید؟ آیا سورپرایز جدیدی در راه است؟

فارغ از تقلای جهانگیری و سکوت پر تحرک پزشکیان و حضور مرموز لاریجانی بدنه اصلاح‌طلبی در شبکه‌های اجتماعی هنوز چندان فعال نیست و نمی‌توان برآوردی از نظر آن‌ها داشت. به جز آن‌ها که مشتاقانه در پای نظرات مصطفی تاجزاده می‌نشینند، فعلا بقیه ساکتند و با احتیاط به عرصه انتخابات نگاه می‌کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی