تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

آتش جنگ در فلسطین؛ اسرائیل به دنبال چیست؟

تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ادامه دارد و مردم غزه با شرایط نابرابر جنگی سعی در حفظ سرزمین‌های خود دارند. اما هدف اسرائیل از بالا بردن بی‌سابقه تنش نظامی و جنایت چیست؟

کد خبر: ۹۱۶۶۶
۰۶:۰۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

اسرائیل/غزه/شیخ جراح/الجزیره/رویترز/گوترش/شورای امنیت/فلسطین/مسجدالاقصی/قدس/غیر نظامیان/حماس/

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: پس از هفت دهه بحران میان اسرائیل و فلسطین، این باز تنش میان آن‌ها شکل جدیدی قرار گرفته است. در چند روز گشته شمار راکت‌ها و موشک‌های شلیک شده از غزه به سوی اراضی اسرائیلی، از ۲ هزار عدد فراتر رفته است. این اولین بار است که فلسطینی‌ها با این حجم از توان نظامی سامانه دفاعی گنبد آهنین اسرائیل را زیر ضربه قرار می‌دهند. 

به تازگی روزنامه هاآرتص نیز فاش کرد که شلیک موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل دامنه آسیب‌های روانی صهیونیست‌ها را افزایش داده است. از سوی دیگر شلیک موشک‌ها از غزه با هدف قرار دادن فرودگاه‌های بن گورین تل آویو و رامون ایلات، امنیت هوایی اسرائیل را به خطر انداخت و بسیاری از خطوط هوایی بین‌المللی پروازهایشان به این کشور را به حال تعلیق درآوردند. شهر‌های کرانه باختری و حتی شهر‌های اسرائیل در خارج از مناطق مورد منازعه، صحنه رویارویی معترضان عرب و پلیس و یهودیان بوده است. همچنین تظاهرات گسترده آوارگان فلسطینی ساکن اردوگاه‌های لبنان و اردن در مرز‌های این دو کشور با اسرائیل شکل گرفته است.

بسیاری ادامه این درگیری را برای کشورهای دیگر نیز خطرناک می‎‌دانند. سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه در جلسه شورای امنیت گفته است که خطرات بحران شدید کنونی در روابط فلسطین و اسرائیل، فقط به مرز‌های منطقه محدود نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: به آتش کشیدن مسجدالاقصی برای در قدرت ماندن نتانیاهو


در واقع به نظر می‌رسد ماجرای اخراج فلسطینی‌ها از منطقه شیخ جراح و حمله به مسجد‌الاقصی، آتش زیر خاکستر شرایط میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را شعله ور کرده است. اما این شرایط برای مردم غزه و فلسطین بسیار دردناک و غم انگیز رقم پیش می‌رود.

در ۷ روز حملات اسرائیل به غزه ۱۸۸ نفر به شهادت رسیده‌اند که ۵۵ تن از آن‌ها کودک بوده‌اند. سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل بیش از ۹۰ درصد موشک‌های شلیک شده از غزه را رهگیری و در آسمان نابود می‌کند. قدرت غزه با اسرائیل برابری نمی‌کند و به همین دلیل قدرت تخریب یکسانی نیز وجود ندارد. تفاوت معنادار در آمار قربانیان دو طرف، نشانگر عدم توازن نظامی میان مردم غزه و ارتش دفاعی اسرائیل است. به همین دلیل مردم غزه بیشتر در خطر هستند.

در جلسه شورای امنیت در خصوص جنگ میان اسرائیل و فلسطین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است: «درگیری‌های مداوم میان نیرو‌های اسرائیلی و گروه‌های فلسطینی بسیار هولناک است. نسبت به تعداد کشته شدگان غیرنظامی فلسطینی به ویژه کودکان و زنان در پی حملات اسرائیل به نوار غزه، بهت زده است.»

فاجعه‌ای در راه است

اسرائیل از فیسبوک و توئیتر خواسته است تا مطالب مربوط به کشتار فلسطینی‌ها را محدود کند و آن‌ها نیز این امر را پذیرفته اند و برخی از کاربران فضای مجازی که در خصوص کشتار مردم غزه مطلب کار می‌کردند با مشکل روبرو شده اند.

از سوی دیگر اسرائیل، برج الجلاء در غزه که رسانه‌های بین المللی در آن قرار داشتند مثل رویترز، الجزیره، آسوشیتد پرس و... مورد حمله قرار داده است. البته یک ساعت قبل اسرائیل هشدار تخلیه داده بود. در این هفته الجلاء سومین برجی بود که مورد حمله قرار گرفته است.

نکته حائز اهمیت این است که در آن ساختمان دو رسانه مهم الجزیره و رویترز وجود داشتند. الجزیره دوربین‌ها و گروه خبری در غزه مستقر کرده بود و ۲۴ ساعته از این شهر خبر رسانی می‌کرد و رویترز هم خبر را لحظه به لحظه در دست جهانیان قرار می‌داد. در واقع این دو رسانه جهان را با فاجعه‌ای که در غزه در حال رقم خوردن بود لحظه به لحظه روبرو می‌کرد.

از سوی دیگر بیشتر کشور‌های اروپایی اعتراضات علیه اسرائیل را ممنوع کرده اند و حتی در بعضی کشور‌ها با افرادی که برای حمایت از مردم غزه راهپیمایی کردند، برخورد کرده بودند. تمام این مسائل نشان می‌دهد که اسرائیل با همکاری حامیان غربی خود به دنبال پوشاندن فاجعه در غزه است. در واقع به خوبی می‌توان فهمید که جنایتی هولناک در انتظار غزه و مردم این شهر است.

اسرائیل/غزه/شیخ جراح/الجزیره/رویترز/گوترش/شورای امنیت/فلسطین/مسجدالاقصی/قدس/غیر نظامیان

اسرائیل به دنبال چیست؟

در هفت روز گذشته بار‌ها کشور‌های مختلف سعی بر برقراری آتش بس کرده اند، اما آتش این تنش هر روز شعله ورتر از دیروز می‌شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که در حال حاضر تصمیم به تعلیق عملیات نظامی خود در نوار غزه ندارند و این عملیات با تمام قدرت با حمایت ملموس کشور‌های دیگر ادامه دارد. پیش از این نیز بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل گفته بود، فعلا قصد ندارند عملیات نظامی علیه نوار غزه را متوقف کند، زیرا همچنان طرح‌های زیادی برای تضمین آرامش و امنیت دراز مدت وجود دارد.

به همین دلیل این احتمال وجود دارد که جنگ غزه و اسرائیل در سال ۲۰۲۱ طولانی‌تر یا مرگ‌بارتر از موارد مشابه در سال‌های گذشته باشد. اما در این میان سوال این است که چرا اسرائیل به دنبال طولانی شدن این شرایط است.

احتمال اول این است که بحران‌های سیاسی داخل اسرائیل به این شرایط دامن زده است. کاملاً روشن است که نتانیاهو از جنگ علیه غزه سود برده است، زیرا جنگ شرایطی را فراهم آورد که حزب یمینا به رهبری نفتالی بنت را مجبور کرده حمایت خود را از یائیر لاپید برای تشکیل دولت جدید بردارد و نشانه آن درخواست دوباره از نتانیاهو برای تصدی ریاست دولت جدید است.

احتمال دوم برای این است که دو بخش سیاسی و نظامی اسرائیل سعی دارند با طولانی کردن جنگ تصویری از پیروزی را به نمایش بگذارد و اسرائیلی‌ها را متقاعد کند که دستاورد‌هایی محقق شده که توقف جنگ را توجیه می‌کند.

احتمال سوم که از همه می‌تواند هولناکی باشد این است که اسرائیل بخواهد شرایط را برای مردم فلسطین سخت‌تر از هر زمانی کند و جنایت‌های بسیاری انجام دهد و این مردم را خلع سلاح کند که در این صورت حامیان حماس ساکت نخواهند بود و منطقه شرایط جدیدی پیدا خواهد کرد.

البته در این بین جامعه جهانی شروع این جنگ را دستاویز خوبی برای پیگیری طرح دو کشوری می‌دانند و سعی دارند دو طرف را مجاب به شروع مذاکرات در این خصوص کنند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت نیز اشاره کرده است که تنها راه پایان این جنگ، بازگشت به مذاکرات با هدف تشکیل دو کشوری است که در صلح و امنیت با یکدیگر همزیستی داشته باشند و یکدیگر را به رسمیت بشناسند و قدس پایتخت دو کشور تلقی شود که این امر همسو با قطعنامه‌های سازمان ملل و قانون بین المللی و توافق‌های پیشین است. به نظر می‌رسد دولت جو بایدن نیز خواستار این رویداد است و سعی دارد این تنش را به سمت راه حل دو کشوری ببرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی