تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

شرایط کرونایی پایتخت شکننده است؛ امیدواری به واکسیناسیون

محدودیت‌های کرونایی تهران در طول ماه مبارک رمضان با وجودی که اکثر صنف‌ها و حتی تردد‌های بین شهری را نیز در برگرفته بود، اما به دلیل بی توجهی برخی از شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ساده انگاری‌هایی که انجام شد؛ به نظر می‌رسد تاثیر و تغییر دلخواهی در کاهش شیوع کرونا نداشت.

کد خبر: ۹۱۵۰۲
۱۶:۲۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

شرایط کرونایی پایتخت شکننده است؛ امیدواری به واکسیناسیون

 

دیدارنیوز ـ شیوع کرونا در استان تهران و بویژه در پایتخت پس از چند هفته‌ای که افزایشی بود در روز‌های اخیر روند نزولی به خود گرفته است ورکارشناسان معتقدند که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌های توصیه شده، این ویروس را با کمک واکسیناسیون، مهار و زنجیره شیوع آن را بطور کامل قطع کرد.

با همین رویکرد مسوولان استانی با اعمال تدابیری تلاش کردند در فرصت یک ماهه ماه رمضان شیوع این ویروس را در پایتخت مهار کنند و مرگ و میر شهروندان را به حداقل ممکن برسانند.

تعطیلی مشاغل گروه‌های مختلف، استفاده از خودرو‌های شخصی، حذف طرح ترافیک و کارکرد یک سوم از کارکنان دولتی و همچنین اعمال محدودیت‌هایی در خط تولید بخش خصوصی از جمله راهکار‌هایی بود که در طول یک ماه رمضان برای قطع زنجیره شیوع کرونا اعمال شد.

لغو طرح‌های ترافیکی شهر تهران یکی از این محدودیت‌های کرونایی بود که اوایل اردیبهشت با توجه به شیوع موج چهارم کرونا در پایتخت به بوته آزمایش گذاشته شد و تا امروز شنبه ادامه داشت؛ اما به گفته مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیکی شهرداری تهران و براساس پایش‌های ترافیکی، طرح ترافیک در شرایط کرونا تاثیر چندانی بر روی کاهش آمار مسافران مترو و اتوبوس نداشت.

«عمار سعیدیان فر» با استناد به همین آمار‌های رفت و آمد شهری عنوان کرد که حتی لغو طرح ترافیک سبب افزایش سفر‌های غیرضروری به ویژه در مرکز تهران شد و اکنون با فعالیت و بازگشایی کسب و کار‌ها با تصمیم شورای ترافیک و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا در پایتخت طرح ترافیک بار دیگر اجرایی شده است.

فعالیت مشاغل گروه شغلی ۱ و ۲ اصناف نیز براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا از روز ۱۸ اردیبهشت ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شهر‌های با وضعیت قرمز و نارنجی از نظر کرونا مجاز شد.

با توجه به وضعیت قرمز کرونا در کشور تا ۱۷ اردیبهشت ماه به مدت یک ماه به جز مشاغل گروه یک تمامی مشاغل مجاز به فعالیت نبودند، اما با اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا این مشاغل در شهر‌های قرمز و نارنجی از نظر کرونا، مجاز به فعالیت هستند.

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه‌های شغلی سه و چهار همچنان در شهر‌های قرمز و نارنجی تا ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ ممنوع است و قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران هم گفت که بازار بزرگ تهران پس از یک ماه تعطیلی بازگشایی شده است و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، فعالیت صنفی گروه‌های شغلی یک و ۲ در تهران مجاز است.

در همین حال علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز/شنبه/ گفت که تعداد مناطق قرمز کشور به ۳ شهر کاهش یافته است.

وی بر اساس نقشه ماسک وزارت بهداشت در باره سه شهر قرمز کشور، اعلام کرد که شهر‌های پارسیان در استان هرمزگان، قلعه گنج در استان سیستان و بلوچستان و سلماس در استان آذربایجان غربی در وضعیت قرمز کرونا هستند و بقیه شهر‌های کشور در وضعیت نارنجی یا زرد بسر می‌برند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در باره رنگ کرونایی تهران سخنی نگفته است، اما شواهد و نقشه ماسک نشان می‌دهد که رنگ کرونایی قرمز تهران نارنجی باشد که حتی این وضعیت نیز برای شهر چند میلیونی وضعیتی شکننده است و باید راهکار‌های کارشناسی را مورد توجه و به ان عمل کرد.

در تازه‌ترین آماری که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز اعلام کرد: با فوت ۲۰۰ نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در ایران به ۷۶ هزار و ۶۳۳ نفر رسیده است.

اما آنچه کارشناسان بهداشت و درمان تاکید دارند این است که برای مهار کرونا علاوه بر اینکه باید حدود دو سوم جمعیت شهر و یا کشور واکسن کرونا را تزریق کنند، رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید تداوم یابد و تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت جامعه ایمن نشوند، این ویروس همچنان وجود دارد.

بنا به توصیه کارشناسان و تا ایمن شدن جامعه از شیوع ویروس کرونا، تنها راه حفظ سلامتی رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از حضور در دورهمی و میهمانی و جا‌های شلوغ است.

توصیه کارشناسان مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ایمنی کامل جامعه، اهمیت پروسه واکسیناسیون را که به دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا به کُندی پیش می‌رود را برهمگان نشان می‌دهد، اما در این شرایط بحرانی آنچه که موجب دلگرمی و امیدواری جامعه بوده، خبر تولید انبوه واکسن داخلی است؛ موضوعی که «مینو محرز» از اعضای هیات علمی ستاد مقابله با کرونا، از آن خبر داد و عنوان کرد که با تولید واکسن کرونای داخلی که از نظر اثر بخشی و مصونیت تمام فاکتور‌های لازم را دارد دیگر نیازی به واردات واکسن از کشور‌های خارجی نیست.

این درحالی است که همزمان با تلاش متخصصان تولید واکسن، وزارت بهداشت نیز تمام تلاش خود را برای واردات واکسن بکار گرفته است و آنطور که «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته که در خرداد ماه با تحقق وعده‌هایی که داده شده، بیش از هفت تا ۱۰ میلیون واکسن وارد کشور می‌شود.

براساس گزارش اعلامی وزارت بهداشت، تا کنون یک میلیون و ۷۱۳ هزار و ۶۴۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۳۴۲ هزار و ۹۵۰ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۵۶ هزار و ۵۹۸ دُز رسیده است.

در همین حال دکتر علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران نیز در گفت و گویی از شتاب در واردات واکسن سخن گفت و اینکه سبد واردات واکسن کرونا متفاوت است.

به گفته زالی، واردات واکسن از کشور‌هایی مانند چین و روسیه انجام می‌گیرد و از جمله واکسن‌های معتبر هستند.

دکتر زالی در سخنان خود به موضوع دیگری که موجب دغدغه شهروندان است هم اشاره کرد و آن موضوع رنگ کرونایی قرمز تهران است که به گفته وی با کندی رنگ اش تغییر می‌کند.

به گفته وی از نظر شاخص‌ها رنگ قرمز تهران هنوز تغییر محسوسی نسبت به روز‌های قبل ندارد، اما به صورت رسمی نارنجی تلقی شده و از نظر عملکردی با وضعیت قرمز با آن برخورد می‌شود.

تزریق واکسن کرونا که بر اساس اولویت‌هایی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده همچنان ادامه دارد و بخش زیادی از گروه‌های هدف از جمله کادر درمان، جانبازان و بیماران خاص در کلانشهر تهران علیه این بیماری واکسینه شده اند و نکته امیدوارکننده اینکه وضعیت جسمانی اکثر دریافت‌کنندگان واکسن کرونا مناسب گزارش شده است.

تولید واکسن کوو ایران برکت نیز از جمله موضوعاتی بود که هفته گذشته پس از رونمایی از اولین محصول در صدر اخبار داخلی و خارجی قرار گرفت و موجب شادی و خرسندی مردم را فراهم کرد.

رییس ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در مراسم رونمایی از واکسن کوو ایران برکت از تولید این واکسن تا شهریور ماه امسال با رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دوز خبر داد و گفت که خط تولید ۳۰۰ هزار دز واکسن در فاز یک کارخانه تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در محل شهرک دارویی برکت در البرز آغاز بکار کرده است.

محمد مخبر در سخنان خود به مردم اطمینان خاطر داد که ظرف مدت ۲ الی سه ماه آینده خط دوم واکسن کوو ایران برکت نیز آغاز بکار خواهد کرد و همچنین در تیرماه قادر به تولید و تحویل ۱۰ تا ۱۲ میلیون دز واکسن خواهیم بود که این رقم تا مرداد به ۲۰ میلیون و تا شهریور به رقمی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون دز خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشور‌ها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۶۲ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۳۷۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی