تیتر امروز

رستوران بزنیم؟!
بازار کار و آینده رستوران داری

رستوران بزنیم؟!

در هر قسمت از پریسکوپ ۲ مهمان داریم که یکی علاقه‌مند و دیگری متخصص در یک مسیر شغلی است که در قالب گفت‌وگو آینده آن حرفه را به چالش می‌کشیم.

ثبت پوشاک خراسان جنوبی در اطلس مردم‌نگاری

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی از پایان مطالعه و بارگذاری اطلس پوشاک استان خراسان جنوبی در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور خبر داد.

کد خبر: ۹۱۱۶۲
۱۶:۳۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

 پوشاک خراسان جنوبی  اطلس مردم‌نگاری

دیدارنیوز ـ به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا حسن‌زاده گفت: پوشش از ابتدای تاریخ تاکنون دارای اهمیت بوده و فرم لباس‌ها در جوامع مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی، محیطی، نحوه زندگی، جنگ‌ها، اوضاع سیاسی، اقتصادی و اعتقادات مذهبی و با سرزمین‌های دیگر متفاوت بوده است.

به گفته او، آن‌چه امروزه در رابطه با سنت‌های بومی و اصیل ضروری به نظر می‌رسد احیای لباس‌های بومی و کارآمد کردن آن‌ها است.

رییس پژوهشکده مردم‌شناسی یکی از مهمترین راه‌های حفظ این امر مهم را ثبت و ضبط اطلاعات مربوط به این حوزه دانست و افزود: این اقدام توسط پژوهشکده مردم‌شناسی در مناطق مختلفی مانند کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان در حال انجام است.

بابک صدیقی، مجری این طرح نیز با بیان این‌که پوشاک یکی از بارزترین سمبل‌های فرهنگی ـ بومی و آسان‌ترین وسیله انتقال فرهنگ به شمار می‌آید، گفت: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه پوشاک سنتی خراسان جنوبی و لزوم شناسایی آن به منظور ثبت و ضبط عناصر فرهنگی پوشاک و بارگذاری اطلاعات به‌دست‌آمده، در نرم‌افزار اطلس مردم‌نگاری کشور مورد بررسی قرار گرفته است.

او افزود: روش تحقیق به صورت توصیفی بوده و در آن از روش‌های کتابخانه‌ای، میدانی (مشاهده مستقیم و مصاحبه با اهالی روستا‌های انتخاب‌شده) نیز استفاده شده است.

به گفته این پژوهشگر، در این پژوهش، مطالعه و پژوهش میدانی شهرستان‌های بیرجند، طبس، قائنات، فردوس و نهبندان انجام گرفته است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی