تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
روز دوم ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری

روز احمدی نژاد و ادامه سردرگمی اصلاح‌طلبان

دومین روز ثبت نام نامزدهای انتخاباتی یک خبر بزرگ داشت و آن نامزدی محمود احمدی نژاد بود. سخنان بسیار تند احمدی‌نژاد فضای خبری را تحت الشعاع قرار داد. همزمان اردوگاه اصلاح‌طلبی سرگردان است...

کد خبر: ۹۱۰۹۴
۱۴:۰۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

روز احمدی نژاد و ادامه سردرگمی اصلاح طلبان

دیدارنیوز – سرویس سیاسی: دومین روز ثبت نام کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری جنجالی شروع شد. محمود احمدی نژاد که شایعاتی درباره آمدن یا نیامدنش مطرح بود صبح چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت به وزارت کشور رفت و در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

امروز روز احمدی نژاد است

او در اظهاراتی که بعد از ثبت نام در میان خبرنگاران داشت به صراحت درباره رد صلاحیت خود موضع گیری کرد. احمدی نژاد به صراحت گفت: «به نام نظارت استصوابی و آن هم بعد از ۴۲ سال از انقلاب برای مردم تصمیم می‌گیرند و هر روز تفسیر جدیدی از این نوع نظارت ارائه می‌دهند و حتی قانونگذاری هم می‌کنند. در صورت رد صلاحیت، از هم اکنون اعلام می‌دارم که انتخابات را تایید نمی‌کنم و در آن شرکت نخواهم کرد. البته در صورت رد صلاحیت و در نتیجه عدم دخالت در انتخابات، با اجتماع اعتراضی و یا اعمال خشونت موافق نیستم».

البته احمدی نژاد حرف‌های دیگری هم داشت. او از برخی فساد‌ها در نهاد‌های امنیتی گفت. از اقبال پایین مردم به انتخابات مجلس گذشته و لزوم عذرخواهی حکومت از مردم نیز گفت. او همچنین گفت که در صورت رد صلاحیت از هیچ کس حمایت نخواهد کرد. احمدی نژاد حتی از این گفت که «بعضی‌ها اساسا امید و آرزویشان این است که مردم در انتخابات، مشارکت جدی نداشته باشند تا افراد موردنظر آنان رای بیاورند». برخی بر این باورند که او و جریان نزدیک به او و طرفدارانش با ایده «یا احمدی نژاد یا هیچ کس» به دنبال گرفتن تایید صلاحیت او از شورای نگهبان هستند. از طرفی هم مواضع شورای نگهبان حاکی از آن است که چهره‌هایی مانند احمدی نژاد امکان پایینی برای تایید شدن دارند.

امروز را می‌توان به تعبیری دیگر روز احمدی نژاد نامگذاری کرد، چون چند نفر از وزرای دولت او به خیابان فاطمی تهران رفتند و آن‌ها هم ثبت نام کردند. صادق خلیلیان وزیر نیرو، محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان و رستم قاسمی وزیر نفت در دولت احمدی نژاد بودند که امروز با ثبت نام در وزارت کشور پا به عرصه انتخابات گذاشتند. البته درباره نزدیکی این افراد به احمدی نژاد نمی‌توان به قطعیت صحبت کرد، چون رئیس جمهور پیشین کشورمان در طی سال‌های بعد از ریاست جمهوری با مواضعی که داشت بسیاری از او فاصله گرفتند و مسیر خود را دنبال کردند.

برخی بر این باورند که ثبت نام بسیاری از نمایندگان مجلس و وزرای پیشین با علم به اینکه رد صلاحیت می‌شوند به این خاطر است که به دنبال فضا سازی برای ادامه حیات سیاسی خود و تصدی برخی پست‌ها در دولت بعدی است. انتخابات ریاست جمهوری و ثبت نام چهره‌های سیاسی جنبه‌های مختلفی دارد.

سردرگمی نه! سرگیجه اصلاح طلبان!

اصلاح طلبان و انتخابات همیشه پیوند ویژه‌ای با هم داشتند و تلاش می‌کردند از این فرصت برای رسیدن به قدرت و طرح دیدگاه‌های خود استفاده کنند و بدنه اجتماعی این جریان نیز با آن همراهی می‌کرد. این بار پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان در پایین‌ترین میزان خود قرار دارد و این مساله در سطوح نخبگانی آن‌ها نیز قابل رویت است. اصلاح طلبان دیگر از مرحله سردرگمی عبور کرده اند و این روز‌ها شاید سرگیجه واژه بهتری برای آن‌ها باشد.

بعد از آنکه خبر دیدار محمد جواد ظریف با سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی منتشر شد برخی به این جمع بندی رسیده اند که تلاش رهبران اصلاحات برای کاندیداتوری ظریف به نتیجه خواهد رسید. اما ساعاتی نگذشت که ظریف بار دیگر اعلام کرد که قطعا در انتخابات ثبت نام نخواهد کرد. بعد از انتشار فایل صوتی ظریف احتمال رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان بالا گرفت و بعید است که وزیر امور خارجه کشورمان در شرایط امروز دیگر حاضر به ورود به انتخابات شود. به این ترتیب ظریف از گزینه‌های اصلاح طلبان خارج شد.

اسحاق جهانگیری هنوز شانس اول اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات را دارد، چون هم به دنبال دفاع از خود و کارنامه ۸ ساله اش در دولت روحانی است و هم تنها فردی است که امکان اجماع جریان اصلاح طلبی را دارد. اما از طرفی با دستگیری مهدی جهانگیری برادر کوچک‌تر اسحاق، باید گفت که این مساله نیز در ورود یا عدم ورود او به انتخابات شاید تاثیر گذار باشد.

از طرفی دیگر حضور محمد شریعتمداری وزیر فعلی کار و محمدرضا عارف نیز محتمل است. اصلاح طلبان خوب می‌دانند که احتمال رد صلاحیت نامزدهای آن‌ها بالا است و تلاش می‌کنند که با چند کاندیدا حضور پیدا کنند که در صورت رد صلاحیت بدون کاندیدا نمانند. مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز با همین تحلیل به احتمال زیاد در روز‌های آینده ثبت نام خواهد کرد، ولی اگر شورای نگهبان نهایتا حدود ۷ نفر را تایید کند احتمال اینکه پزشکیان به مانند انتخابات سال ۹۲ با رایزنی‌ها از جریان انتخابات بیرون برود نیز بالا است.

دیگر چهره اصلاح طلبان مصطفی تاجزاده است که به عقیده خود و بسیاری قطعا رد صلاحیت خواهد شد. او در توییتر خود اعلام کرد که جمعه ساعت ۱۱ به وزارت کشور می‌رود و ثبت نام خواهد کرد. تاجزاده شاید تنها کسی است که در اردوگاه اصلاح طلبان تلاش می‌کند پایگاه اجتماعی این جریان را با خود همراه کند و این مساله با سرگیجه این جریان سیاسی افزوده است. اگر اصلاح طلبان بخواهند در انتخابات حضور داشته باشند با تاجزاده به جایی نمی‌رسند و اگر بخواهند پایگاه اجتماعی خود را حفظ و تقویت کنند فقط با دیدگاه‌های تاجزاده این مسیر پیش می‌رود.

محسن هاشمی هم که با کلاب هاوس و افشاگری‌های کمی به حاشیه رفته بود باز هم اسمش شنیده می‌شود. جواد امام عضو نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان در رابطه با تصمیمات نهایی نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان اظهار کرد: «تا قبل از احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان نهاد اجماع ساز کاندیدای خود را رونمایی می‌کند و از بین ۱۴ نفر کاندیدای اجماعی مشخص می‌شود. هر کسی که کاندیدای مورد اجماع نهاد باشد قطعا توانایی رای آوری لازم را دارد و محسن هاشمی هم می‌تواند یکی از این افراد باشد». باید صبر کرد و دید که اصلاح طلبان آیا در نهایت می‌توانند از این سردرگمی منجر به سرگیجه بیرون بیایند یا نه.

لاریجانی همچنان در هاله‌ای از ابهام

یکی دیگر از چهره‌هایی که اخبار آمدن یا نیامدن در انتخاباتش هر روز منتشر می‌شود علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی است. او که تلاش می‌کند در میانه اصولگرایی و اصلاح طلبی قرار بگیرد و نقش معتدلانه بازی کند این بار نیز نامش در بین کاندیدا‌های احتمالی انتخابات شنیده شد. هر چند که عزت الله یوسفیان ملا، از افراد نزدیک به لاریجانی آمدنش را کاملا منتفی دانست، ولی رسول جعفریان از اساتید دانشگاه تهران و از روحانیون شناخته شده کشور نظر دیگری دارد.

جعفریان در توییتر خود نوشت: «تا آنجا که می‌دانم آمدن آقای دکتر لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری قطعی شده است. امیدوارم این خبر تایید شود. آمدن آقای علی لاریجانی به صحنه انتخابات می‌تواند به معنای حضور دو گفتمان متفاوت باشد. او تجربه کافی در سیاست داخلی و خارجی دارد و قابل مقایسه با دیگران نیست. وی بر خلاف روحانی اهل گفتگو است نه بگو مگو. بی شک حضورش یک فرصت برای بخش قابل توجهی از نخبگان هم خواهد بود. امیدوارم بیاید».

شنیده‌ها حاکی از آن بود که لاریجانی در صورت ثبت نام سید ابراهیم رئیسی در انتخابات حضور نخواهد داشت. حال که صحبت از حضور رئیسی در انتخابات است و لاریجانی همچنان آمدن یا نیامدنش را در ابهام نگه داشته باید منتظر ماند و دید که لاریجانی در شرایطی که قطعا حمایت اصولگرایان را نخواهد داشت و اصلاح طلبان نیز دیگر تمایلی به کاندیدای اجاره‌ای ندارند آیا می‌تواند فارغ از این دو جریان وارد انتخابات شود یا خیر؟

ثبت نام با خانواده

دیروز که حسین دهقان با همراهی همسرش به وزارت کشور رفت اولین نفر از چهره‌های شاخص انتخابات بود که عضوی از خانواده اش را با خود همراه کرد. البته دیروز زنان دیگری نیز به وزارت کشور رفته بودند و برای انتخابات ثبت نام کردند و یکی از آن‌ها بیشتر به چشم آمد. خانمی با موتور سیکلت و کلاه ایمنی به خیابان فاطمی رفت. نکته متناقض در کشور ما این است که خانم‌ها نه می‌توانند گواهینامه موتور بگیرند و نه تا به امروز سابقه داشته که صلاحیت یک زن برای انتخابات ریاست جمهوری تایید شود. وقتی یک خانم موتورسوار در انتخابات ثبت نام می‌کند تناقض جالبی را به تصویر می‌کشد. به صورت کلی ماجرای «رجل سیاسی» و تفسیر شورای نگهبان از آن همچنان از نکات جالب هر انتخاباتی محسوب می‌شود.

امروز نیز سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی به همراه دخترش به وزارت کشور رفت و ثبت نام کرد. او درباره این شیوه از ثبت نام گفت: «خانواده مهم‌ترین پشتیبان رشد و پیشرفت کشور است. ما همه تلاش هایمان برای نسل آینده است. علاوه بر این زنان و دختران پایه‌های اصلی رشد اجتماعی هستند. همچنین رسمی وجود دارد که داوطلبان با هم طیفان سیاسی خود برای ثبت نام در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، اما من با دخترم و آقای ابوترابی از نمایندگان محترم مجلس و از فرزندان شهدا آمدم تا بگویم با باندبازی‌های سیاسی مخالفم تا ان شاءالله ادامه دهنده راه شهدا باشیم».

حضور با خانواده نوع دیگری هم داشت که معمولا در روز رای گیری شاهد آن بودیم و آن هم حضور عروس و داماد بود. این بار یک عروس و داماد برای ثبت نام به وزارت کشور رفتند و با هم ثبت نام کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی