تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

۱۶ دستگاه دوربین تله‌ای در محل زیست یوز‌های خراسان شمالی نصب می‌شود

مدیرحفاظت محیط زیست جاجرم گفت: بزودی ۱۶ دستگاه دوربین تله‌ای برای بررسی وضعیت زیست یوزپلنگ در پناهگاه حیات وحش میاندشت این شهرستان خراسان شمالی نصب و راه اندازی می‌شود.

کد خبر: ۹۰۷۶۶
۱۵:۴۵ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

۱۶ دستگاه دوربین تله‌ای در محل زیست یوز‌های خراسان شمالی

دیدارنیوز ـ احمد صفرزاده روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دوربین‌های تله‌ای برای ثبت یوزپلنگ‌ها در مناطقی که احتمال حضور و مشاهده یوز بیشتر است، کار گذاشته می‌شود.

دوربین‌های تله، وسیله‌ای برای برآورد جمعیت گونه‌های مختلف حیات وحش است که با کمک تصاویر آن می‌توان برای حفاظت بهتر و مطلوب‌تر از گونه‌های مختلف حیات وحش برنامه ریزی کرد.

وی افزود: پارسال هم چند دستگاه دوربین تله‌ای در میاندشت کار گذاشته شد، اما این دوربین‌ها تصویری از این گونه ارزشمند را ثبت نکردند.

وی اظهار داشت: پارسال دوربین‌ها در اواخر مردادماه کار گذاشته شد که زمان نامناسبی برای ثبت بود و زمان از دست رفت.

صفرزاده در بخش دیگر سخنان خود درباره تهدید‌های یوزپلنگ در میاندشت جاجرم اظهار داشت: حضور چوپانان و سگ گله سبب ناامن شدن زیستگاه یوزپلنگ شده است.

وی افزود: در این زمینه تلاش داریم تا با خرید حقوق عرفی دامداران، جمعیت دام در این منطقه کاهش یابد و قلمرو بیشتری از زیستگاه‌ها یوزپلنگ‌ها آزاد شود.

مدیر حفاظت محیط زیست جاجرم خاطرنشان کرد: پیش از این، ۱۵ هزار راس دام در منطقه میاندشت دارای حقوق عرفی چرا بود، اما تاکنون برای ارتقای امنیت یوزپلنگ ها، حقوق عرفی چهار هزار راس خریداری شده است.

وی اظهار داشت: پارسال حدود ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید حقوق عرفی دامداران هزینه شد تا فشار دام در مراتع کاهش یابد و بر این اساس هشت هزار هکتار از قلمرو این گونه وحشی آزاد سازی شده است.

مدیرحفاظت محیط زیست شهرستان جاجرم افزود: اکنون کمتر از ۱۱ هزار راس دام در این منطقه حق چرا دارند که باید به مرور خریداری شود.

بر اساس این گزارش، وجه تمایز و برجسته منطقه میاندشت نسبت به سایر مناطق یوزخیز کشور، بالا بودن جمعیت آهوان به عنوان طعمه یوزپلنگ است، مسوولان اعلام کرده اند که جمعیت آهوان در این منطقه مناسب است.

منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم با گستره ۸۵ هزار هکتار از امن‌ترین زیستگاه‌های یوز ایرانی است که در سال ۱۳۵۲ زیر حفاظت قرار گرفته است.

این منطقه پوشیده از دشت‌های وسیع با اقلیمی خشک، نیمه خشک و تراکم گیاهی نسبتا مطلوب است و عبور کالشور از آن سبب شده تا این منطقه حتی در خشکسالی‌ها چندان مشکل کم آبی را احساس نکند.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شهرستان جاجرم یکی از قدیمی‌ترین مناطق چهارگانه کشور به شمار می‌رود که دارای یکی از غنی‌ترین و متراکم‌ترین گونه‌های جانوری در بین زیستگاه‌های استپی کشور است.

پناهگاه میاندشت با پارک ملی گلستان ۱۰۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده قرخود در شهرستان مانه و سملقان ۸۰ کیلومتر، با منطقه حفاظت شده خار توران شاهرود ۷۵ کیلومتر و با منطقه حفاظت شده سالوک اسفراین ۳۰ کیلومتر فاصله دارد.

منبع: ایرنا
برچسب ها: محیط‌زیست
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی