تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

ورود بازارگردان‌های بزرگ تنها راه خروج بازار سرمایه از رکود

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بورس اکنون در شرایطی نیست که به متد‌های جهانی و تغییر دامنه واکنش نشان دهد. در حال حاضر سهم فروش همچنان بالاست و سهامداران نیز به توصیه‌های ارائه شده در بازار توجهی نمی‌کنند. آن هم به این دلیل که نوسان‌های اقتصادی به حدی بالاست که یک سهامدار فقط به دنبال راهی برای حفظ سرمایه خود است.

کد خبر: ۹۰۷۵۹
۱۵:۳۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

ورود بازارگردان‌های بزرگ برای خروج از رکود

دیدارنیوز ـ اکنون ۲ ماه از سال ۱۴۰۰ گذشته و بازار سرمایه به رغم پیش بینی‌ها مبنی بر حرکت کردن به سمت تعادل در سال ۱۴۰۰، همچنان در روندی نزولی به سر می‌برد. روز گذشته بعد از دوبار اعلام نامتقارن دامنه نوسان از بهمن ماه سال ۹۹ تا کنون و اجرای آن در بازار سرمایه، مجددا دامنه متقارن منفی و مثبت ۵ در هیات مدیره سازمان بورس به تصویب رسید تا بورس از شنبه آینده به حالت سابق خود بازگردد. اما سوال اینجاست که چرا با این همه تصمیمات برای بازار سرمایه، بورس همچنان روز‌هایی منفی را سپری می‌کند؟

یک کارشناس بازار سرمایه در مورد مصوبه شورای عالی بورس درباره بازگشت دامنه نوسان به مثبت و منفی پنج گفت: با شرایطی که در این مدت بر بازار سرمایه حاکم شده است روند منفی یا مثبت گرفتن بازار، فرایند خاص خود را دارد. وضعیت اعتماد به بازار شرایطی را دارد و نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه تنها به اخبار منتشره شده و مصوبه و قیمت‌های جهانی واکنش نشان دهد و روند آن از منفی به مثبت و یا بالعکس حرکت کند.

حامدستاک معتقد است که بازار اکنون در شرایطی نیست که به متد‌های جهانی و تغییر دامنه واکنش نشان دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر سهم فروش همچنان بالاست و سهامداران نیز به توصیه‌های ارائه شده در بازار توجهی نمی‌کنند. آن هم به این دلیل که نوسان‌های اقتصادی به حدی بالاست که یک سهامدار فقط به دنبال راهی برای حفظ سرمایه خود است.

وی اضافه کرد: در این شرایط ضروری است بازارگردان‌های بزرگ وارد میدان شوند. جماعت فروشنده نیز از بازار خارج شود تا بازار به روند معقولی دست پیدا کند. همین ورود بازارگردان‌ها و تخلیه فروشندگان می‌تواند عامل امیدوارکننده‌ای در بازار سرمایه باشد.

ستاک ادامه داد: مشکل فعلی در حال حاضر روند منفی بازار هست. روند بازار نزولی است و بسیاری امیدوار هستند قیمت‌ها پایین بیاید و بازار به تعادل برسد و شرایط عادی بر بازار حاکم شود که دوباره به رونق برسد. البته این شرایط در گذشته هم بر بازار بورس حاکم بوده است، اما مساله‌ای که الان نمود بیشتری پیدا کرده، رکود عمیق حاکم بر بازار است؛ چون یک دوره رشد بالا را پشت سر گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه در باره تاثیر کاهش نرخ ارز بر بورس گفت: افزایش یا کاهش نرخ ارز با توجه به نوع فعالیت شرکت‌ها بر بازار اثر‌های چندگانه دارد. برخی شرکت‌ها درآمد ارزی دارند و برخی نیز ارز بر و مصرف کننده ارز هستند، که قطعا با توجه به این موضوع، افزایش یا کاهش نرخ ارز بر روند کاری آن‌ها تاثیر بیشتری دارد. بخش عمده‌ای از شرکت‌های بورسی هم با افزایش یا کاهش نرخ ارز درآمد ریالی آن‌ها هم تغییر می‌کند؛ بنابراین در مورد افزایش یا کاهش نرخ ارز باید منشا آن را جست وجو کرد، اما به طور کلی این کاهش اگر در کسب و کار‌ها گشایش ایجاد کند، بر بازار نیز تاثیر مثبت می‌گذارد.

وی مساله انتخابات را در شرایط فعلی، مهم‌ترین مساله تاثیرگذار در بورس دانست و افزود: در کشور ما اقتصاد سیاسی بر روند بازار بسیار اثرگذار است و همین مساله باعث می‌شود که سرمایه گذاران برای ورود سرمایه‌اشان به بازار احتیاط کنند و تا روشن شدن موضوع برجام یا انتخابات ریاست جمهوری دست نگه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: باید دید سرمایه گذاران از بازار چه انتظاری دارند؛ که بستگی به نوع دیدگاه سرمایه گذار و مدل سرمایه گذاری آن‌ها دارد. در شرایط فعلی سرمایه گذاری بلند مدت بیشتر جواب می‌دهد. سهامدار یک سهم را زیر قیمت خریداری می‌کند و باید منتظر بماند تا در بلند مدت چه اتفاقی برایش می‌افتد. در حال حاضر در کوتاه مدت بازار سرمایه بازتاب خاصی برای سرمایه گذار ندارد و مدام تحت تاثیر تنش‌های موجود در بازار قرار می‌گیرد و این مساله به ضرر سرمایه گذاران غیر حرفه‌ای تمام می‌شود، چون دنبال سرمایه گذاری بلند مدت نیستند و این شرایط برای آن‌ها دشوار است.

برچسب ها: بازار سرمایه
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی