تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

امتحانات و کنکور؛ حضوری یا غیر حضوری مساله این است؟

کرونا سایه خود را بر امتحانات و کنکور هم انداخته و دانش‌آموزان را هم به خیابان کشیده است. با این حال کنکور و امتحانات نهایی قطعا حضوری برگزار می‌شود و دانش‌آموزان و خانواده‌ها بهتر است به فکر تمهیدات بهداشتی باشند.

کد خبر: ۹۰۴۰۵
۰۶:۰۰ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰

امتحانات حضوری یا غیرحضوری

دیدارنیوز – سرویس اجتماعی: به مانند سال گذشته امسال نیز فصل امتحانات و کنکور‌ها بدون حاشیه تمام نخواهد شد. با شیوع ویروس کرونا در کشور به صورت طبیعی مراکز آموزشی به صورت مجازی فعالیت خود را ادامه دادند، ولی این حوزه هیچ وقت بی دردسر نبود. برگزاری حضوری امتحانات نهایی و کنکور‌ها امسال نیز به مانند سال گذشته نگرانی‌های زیادی را برای داوطلبان و خانواده هایشان به وجود آورده است.

اکثر امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود و مشکل اصلی در امتحانات نهایی پایه نهم و دوازدهم مدارس و آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها و کانون وکلا است. بسیاری از دانش آموزان و داوطلبان و خانواده‌های آن‌ها در پیک چهارم کرونا نگرانی‌هایی درباره سلامتی دارند که بسیار دغدغه قابل فهم و درستی است.

سازوکار ورود به دانشگاه در نظام آموزشی کشور ما به گونه‌ای است که گویا هیچ راهی جز آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها یا همان کنکور وجود ندارد. کنکور هم وابسته به امتحانات نهایی و امتیاز آن است. تقریبا هیچ راهی به جز برگزاری کنکور آن هم به صورت حضوری وجود ندارد. ورود به دانشگاه‌ها در هر مقطعی (کارشناسی، ارشد، دکتری و ...) فقط از طریق کنکور میسر است.

آخرین وضعیت امتحانات خرداد ۱۴۰۰ مدارس

بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #تعویق_امتحانات_نهایی و #امتحانات_نهایی_غیرحضوری_شود اعتراض خود را نسبت به امتحانات حضوری اعلام کردند. اما وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا تکلیف را روشن کرده اند.

خسرو ساکی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه استودیو الفبا که در آستانه فرا رسیدن فصل امتحانات پایان سال، برگزار شد، گفت: بر اساس مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش، در مناطقی که امکان حضور فیزیکی دانش‌آموزان در مدرسه، وجود داشته باشد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، امتحانات به صورت حضوری برگزار می‌شود، بنابراین براساس رنگ‌بندی مناطق می‌توان گفت در مناطق آبی، امتحانات به صورت حضوری و در سایر مناطقی که امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه وجود ندارد در همه پایه‌های تحصیلی به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم، امتحانات به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

او در این باره ادامه داد: با توجه به تأثیر نتایج امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در سرنوشت دانش‌آموزان و بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات پایه‌های مذکور با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و نظارت مراقبین بهداشتی به صورت حضوری برگزار می‌شود تا ارزشیابی دقیق‌تری از آموخته‌های دانش آموزان به عمل آید. ساکی، انتخاب رشته تحصیلی در پایه نهم و ادامه تحصیل در رشته‌های بدون کنکور بعد از پایه دوازدهم، که صرفا براساس سوابق تحصیلی صورت می‌گیرد را از دلایل حضوری بودن امتحانات دو پایه تحصیلی مذکور بر شمرد و تصریح کرد: سوالات امتحانی پایه نهم به صورت هماهنگ استانی طرح و به صورت مدرسه‌ای اجرا می‌شود. همه عوامل برگزار کننده امتحانات نیز از کادر خود مدرسه انتخاب می‌شوند.

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و از معاونین وزارت بهداشت نیز درباره دیگر آزمون‌ها گفت: آزمون سنجش ملی پایه ششم ۲۵ اردیبهشت به صورت حضوری برگزار می‌شود. آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد و آزمون مرحله دوم المپیاد علمی دانش آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و آزمون مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت حضوری برگزار می‌شود.

آخرین وضعیت کنکور‌های سال ۱۴۰۰

وضعیت برگزاری کنکور‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز به مانند مدارس در وضعیت پیچیده‌ای است. هر چند که کنکور ارشد به تعویق افتاد یا احتمال تعویق بالایی دارد، ولی در نهایت این کنکور هم به مانند دیگر کنکور‌ها برگزار خواهد شد آن هم به صورت حضوری. در همین راستا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از برگزاری کنکور سراسری در روز‌های ۹، ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ تیر با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری آزمون‌های مختلف گفت: آزمون‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شوند. آزمون‌های آموزش و پرورش و آزمون‌های وزارت علوم و سایر سازمان ها. مهمترین‌های آن‌ها کنکور سراسری است که در همان زمان مصوب برگزار می‌شود. آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته هم در روز‌های ۶، ۷ و ۸ مرداد برگزار می‌شود. آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۲۲ مرداد برگزار می‌شود، آزمون کانون وکلا دادگستری ۲۵ تیر برگزار می‌شود و آزمون نظام مهندسی نیز در روز‌های ۱۳، ۱۴ و ۱۵ مرداد برگزار می‌شود.

امتحانات حضوری حتمی است برای جان آدم‌ها چه کنیم؟

متاسفانه با وضعیتی که نظام تعلیم و تربیت در ایران دارد و فرآیندی که برای ورود به دانشگاه‌ها در مقاطع مختلف وجود دارد، احتمال اینکه دیگر شاهد امتحانات حضوری و برگزاری کنکور آن هم به شیوه سنتی نباشیم بسیار کم است و حداقل در آینده نزدیک این اتفاق رخ نمی‌دهد. بهتر است که هر چه زودتر این فرآیند‌ها اصلاح شود تا هم با فاجعه کنکور و مافیای آن روبرو نشویم هم در مواقع بحرانی مانند بحران کرونا بتوان از شیوه‌های دیگر بهره برد.

تا آن زمان تنها کاری که نظام تعلیم و تربیت و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌توانند انجام دهند این است که مراکز برگزاری آزمون را افزایش دهند و بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید و نظارت داشته باشند. رعایت فاصله گذاری در چیدن صندلی‌ها و تهویه مناسب می‌تواند خطر ابتلا را کاهش دهد. خانواده‌ها و دانش آموزان و داوطلبان نیز در روز آزمون با ماسک و اسپری الکل حتما حاضر شوند و تمام تمهیدات لازم را در نظر بگیرند. به هر صورت نظام تصمیم گیری و سیاست گذاری در حوزه کرونا با واقعیت‌ها پیش می‌رود و همانگونه که کسب و کار‌ها و وسایل نقلیه عمومی به دلایل مختلف باز است و امکان محدودیت کردن آن‌ها وجود ندارد در زمینه برگزاری آزمون‌های نهایی و کنکور نیز باید بپذیریم که واقعیت‌هایی وجود دارد و نمی‌توان به این راحتی‌ها آن‌ها را حذف یا تعطیل کرد.

دانش آموزان برای رهایی از این معضلات باید مطالبات خود را به سمت حذف کنکور و تغییر سازوکار ورود به دانشگاه ببرند. هر چند که از الان گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برای بحث تقلب در آزمون‌های غیرحضوری نیز داغ شده است. دانش آموزان باید بدانند که بی اخلاقی در زمینه امتحانات نه تنها به آن‌ها کمکی نمی‌کند بلکه باعث می‌شود تصمیم گیران این حوزه حساسیت‌های بیشتری پیدا خواهند کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
مهدی قاسمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
1
سلام به نظر من امتحانات دوازدهم ونهم هم باید غیر حضوری باشند چون سلامت ما و خانوادمون مهم تر است اگه یکی از ما کرونا گرفتیم بعد چی یه لحظه هست وارد بدن شد دیگه چیه از دستمون بر میاد تازه جونیم ممکن نمیریم پدر مادر تو خطرن
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی