تیتر امروز

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

سی‌ان‌ان: پایگاه اصفهان آسیب ندید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کارتن خوابی در پناه پل‌های تشنه اصفهان

استفاده بی خانمان‌ها از مکان‌های تاریخی اصفهان به عنوان پناهگاه به این یادگار‌های معماری ملی آسیب می‌رساند.

کد خبر: ۹۰۰۹۰
۱۴:۲۷ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

کارتن خوابی در اصفهان

دیدانیوز ـ این روز‌ها کارتن‌خواب‌ها را در محوطه بنا‌های تاریخی، به ویژه سی و سه پل و پل خواجو زیاد می‌بینیم. آن‌ها در این هوای گرم از سایه پل‌ها برای استراحت استفاده می‌کنند و پیامد حضورشان آسیب‌هایی است که هرازگاهی به این بنا‌ها وارد می‌شود.

آثار تاریخی حفره‌دار، سرپناه کارتن‌خواب‌ها

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه کارتن‌خواب‌ها از هر مکانی برای سرپناه استفاده می‌کنند گفت: تعدادی از این افراد به بنا‌های تاریخی پناه می‌آورند و مکان‌هایی از جمله حفره‌های سی‌وسه پل و پل خواجو را به عنوان سرپناه انتخاب می‌کنند.

او افزود: به دلیل اینکه کارتن‌خواب‌ها در حفره‌های پل‌ها پناه می‌گیرند، تیغه‌هایی به عنوان حصار برای جلوگیری از ورود آنان نصب کرده بودیم، اما به تازگی آن‌ها را تخریب کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: متأسفانه کارتن‌خواب‌ها با روشن کردن آتش به این پل‌ها آسیب می‌زنند که البته این موضوع تنها مربوط به پل‌های تاریخی نیست بلکه مساجد تاریخی نیز در معرض تخریب هستند.

اللهیاری تصریح کرد: اگر از حضور این افراد پیشگیری و جلوگیری نشود در آینده آسیب‌های جدی به بنا‌های تاریخی وارد می‌شود.

او با اشاره به اینکه آثار تاریخی مانند پل‌ها، مکان عمومی هستند بیان کرد: ما نمی‌توانیم برای مکان‌های عمومی موانعی در نظر بگیریم، بنابراین بخش عمده حفظ این آثار به عهده مردم و بخشی هم وابسته به مراقبت‌های نیروی انتظامی و شهرداری است؛ متولی جمع‌آوری این افراد هم که در قانون تعریف شده‌است.

مجتمعی برای کارتن خواب ها؛ شاید وقتی دیگر

ولی الله نصر اصفهانی مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به ماده ۲ مصوبات شورای‌عالی اداری کشور مبنی بر اینکه در همه شهر‌های بزرگ باید یک مجتمع اردوگاهی برای نگهداری کارتن‌خواب‌ها تأسیس شود، گفت: در اصفهان برای احداث مجتمع فدک برنامه ریزی شده، اما متاسفانه سال‌هاست راه‌اندازی نشده‌است.

او اضافه کرد: براساس ماده ۳ مصوبات شورای‌عالی، در موضوع تحویل و جمع‌آوری افراد کارتن‌خواب نیروی انتظامی هم موظف به همکاری است، گفت: شناسایی و جمع‌آوری این افراد از از وظایف بهزیستی نیست، اما همیشه پیگیر و در این زمینه پیشتاز بوده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: در مجتمع‌های اردوگاهی، افراد به حرفه‌ای متهم به ارتکاب جرم، مجهول‌الهویه و بی سرپرست، گمشده یا در راه مانده، معلول و ناتوان جمسی یا ذهنی و افراد غیرحرفه‌ای نیازمند تقسیم می‌شوند.

بهزیستی مسئول نگهداری و آموزش است نه جمع آوری!

نصر ادامه داد: وظایف بهزیستی از اینجا به بعد تعریف می‌شود که باید افراد بی‌سرپرست، ناتوان و معلول رو تحویل بگیرد و آنان را تحت نگهداری و آموزش قرار دهد.

او با بیان اینکه اعتبارات خوبی از طرف شورای شهر و شهرداری برای تاسیس چنین مجتمع‌های اردوگاهی تعلق می‌گیرد، بیان کرد: در حال حاضر شهرداری با هماهنگی فرماندار، مردان را در مرکزی واقع در میدان دانشگاه اصفهان و زنان را در سامان سرای خورشید نگهداری می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان افزود: بیش از ۸۵ درصد از کودکان کار از اتباع خارجی هستند و در این زمینه اداره اتباع و مهاجرین استانداری موظف به شناسایی و ساماندهی این افراد است.

نصر در پایان تصریح کرد: ناگفته نماند که بعضی از این افراد متکدی و کارتن‌خواب به خصوص در فصول بهار و تابستان خیلی تمایلی به دریافت خدمات از جانب ما نیستند و باید گفت این افراد با خودشان هم همکاری نمی‌کنند!

متولیانی که پاسخگو نبودند

در این زمینه مکرر با شهرداری تماس گرفتیم، اما متاسفانه حاضر به مصاحبه نشدند، جالب توجه اینکه مدیر کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری ایمنا (خبرگزاری وابسته به شهرداری اصفهان) گفته است: "جمع‌آوری کارتن خواب‌ها وظیفه شهرداری نیست".

آنچه از مفاد قانونی بر می‌آید نقش دستگاه‌های مرتبط به خوبی معین شده، اما اینکه چرا برخی دستگاه‌ها حاضر به پذیرفتن آن نیستند سوالی است که از پاسخ به آن طفره می‌روند. پیامد این بی توجهی به قانون دست کم در حوزه میراث فرهنگی آسیب رسیدن به داشته‌های تاریخی است.

کارتن خوابی در اصفهان

گزارش از سعید ارشد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی