تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
همزمان با روز گرامیداشت مقام معلم

مراسم نکوداشت پدر پیوند سلول‌های بنیادی ایران برگزار شد

همزمان با روز گرامیداشت مقام معلم و استاد، مراسم نکوداشت پروفسور اردشیر قوام‌زاده، پدر پیوند سلول‌های بنیادی ایران برگزار شد.

کد خبر: ۸۹۴۸۰
۱۴:۳۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

 نکوداشت پدر پیوند سلول‌های بنیادی ایران

دیدارنیوز ـ این مراسم صبح امروز (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) با حضور پروفسور اردشیر قوام زاده، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی، دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر پیروز حناچی، شهردار تهران، دکتر رامین صرامی فروشانی، سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی، دکتر علی شهریاری احمدی، فوق تخصص خون و انکولوژی، دکتر سیدامیرحسین امامی، فوق تخصص هماتولوژی انکولوژی برگزار شد.

دکتر قوام زاده؛ محققی واقعی در جستجوی کشف و یافتن و تولید دانش

در ابتدای این مراسم دکتر رامین صرامی فروشانی گفت: به دلیل شرایط همه‌گیری بیماری (کووید ۱۹) امکان برگزاری مراسمی که شایسته مقام استاد ارجمند، پروفسور قوام زاده است، میسر نشد و این مراسم به صورت وبینار برگزار می‌شود.

سرپرست پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی تأکید کرد: برای پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی افتخار بزرگی است که در روز گرامیداشت مقام معلم و استاد، مراسم نکوداشت یکی از بهترین اساتید این کشور را برگزار می‌کند. دانشجویانی که ایشان تربیت کرده‌اند، اکنون از اساتید و پژوهشگران خبره و به‌نام کشور هستند که درحال خدمت به مردم و کشور می‌باشند و جا دارد ایشان را به نام استاد اساتید نام ببریم.

وی افزود: استاد دکتر قوام زاده، استادی هستند که کل فضائل و خصوصیات یک استاد نمونه را دارا هستند. در چند سالی که در پژوهشکده سرطان معتمد در خدمت ایشان هستیم، شاهد بوده‌ایم که به عنوان یک پزشک، بدون هیچ چشمداشت مادی، همواره دغدغه درمان بیماران را داشته‌اند؛ به عنوان یک معلم، دغدغه تربیت دانشجویان را دارند؛ در انتقال دانش خساست نمی‌ورزند و به عنوان محقق، به معنای واقعی محقق بوده و همواره در جستجوی کشف و یافتن و تولید دانش و محتوا هستند.

دکتر صرامی فروشانی خاطر نشان کرد: در عین حال، استاد دکتر قوام زاده ویژگی‌های یک جهادگر را به شکل کامل دارند و افتخاری است که در پژوهشکده سرطان معتمد از حضور ایشان بهره می‌بریم. فعالیت ایشان در پژوهشکده با یک پروژه آغاز شد و درحال حاضر، دکتر قوام زاده نقش مهمی در پروژه‌های فناورانه پژوهشکده و چند پروژه راهبردی را به ثمر رسانده‌اند.

دکتر قوام زاده؛ خستگی‌ناپذیر در انجام کار‌های علمی و فناورانه

دکتر حمیدرضا طیبی نیز در این مراسم، ضمن تبریک روز معلم گفت: از ضرورت‌های پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار در هر کشور، تربیت انسان‌های توسعه‌یافته است. انسان توسعه‌یافته، افرادی هستند که در حوزه علم و فناوری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، واجد یک سری صفات باشند.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: از جمله این صفات می‌توان به: اصل دانستن اهمیت علم برای پیشرفت و توسعه کشور، تبدیل علم به فناوری و کاربردی کردن آن در خدمت پیشرفت و توسعه و رفاه مردم، احترام به قانون و اینکه واقعاً به آن عمل کنیم، مقدس دانستن کار و تلاش برای رسیدن به موفقیت و پرهیز از تنبلی و استفاده از راه‌های ساده و غیرشرعی برای رسیدن به پیشرفت و ثروت، احترام، دوستی و دستگیری از همنوع، و ده‌ها ویژگی دیگر که همگی در تعالیم دینی در قرآن کریم و در دستورات پیامبر (ص) و ائمه اطهار (س) آمده‌اند، اشاره کرد.

دکتر طیبی خاطر نشان کرد: معلمان و به ویژه اساتید، بیشترین نقش را در تربیت انسان‌های توسعه‌یافته برعهده دارند. بخصوص اساتیدی که در زمینه کار‌های علمی و فناورانه برجسته هستند و عموماً دانشجویان، این اساتید را الکوی خود قرار می‌دهند. علاوه بر بحث‌های توسعه علمی و فناورانه، این اساتید می‌توانند در بحث‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز الگوی خوبی برای دانشجویان باشند.

رییس جهاد دانشگاهی تأکید کرد: امروز از استاد ارجمندی تقدیر می‌کنیم که واجد این صفات بوده و تقاطع علم، ایمان و عمل و خستگی‌ناپذیر در انجام کار‌های علمی و فناورانه است که برای پیشرفت کشور بسیار لازم است. تقدیر و تشکر از اساتید، جزو یکی از برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود. از زحمات پروفسور دکتر قوام زاده هم در حوزه تربیت دانشجویان به عنوان مدیران و پزشکان آینده کشور و هم در همکاری ارزنده ایشان با مجموعه جهاد دانشگاهی در توسعه علمی و فناورانه کشور دارند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

دکتر طیبی افزود: با وجود نیرو‌های بسیار خوب در دانشگاه‌ها، هیچ مانعی برای توسعه علمی و فناورانه کشور ورسیدن به پیشرفت و توسعه پایدار وجود ندارد؛ مشکلات ما عمدتاً در حوزه مدیریتی است که امیدواریم این مشکلات برطرف شوند. هرجا که اساتید و محققان اراده کرده‌اند، به اهداف مورد نظر دست پیدا کرده‌ایم. در جهاد دانشگاهی تلاش کرده‌ایم به عنوان بخشی از جامعه نشان دهیم که توان انجام کار‌های بزرگ در کشور وجود دارد و این مسئله باید در کل جامعه الگوسازی شود.

میهن‌پرستی، مردم دوستی، حرکت در جهت منافع مردم؛ ویژگی‌های بارز دکتر قوام زاده

دکتر قاسم جان بابایی نیز در این مراسم گفت: از جهاد دانشگاهی که گرامیداشت روز معلم و استاد را با تقدیر از یکی از بهترین مفاخر پزشکی کشور مزین کرده است، تشکر می‌کنم. این افتخار را داشتم که شاگرد دکتر قوام زاده باشم. فکر نمی‌کنم کسی شاگرد ایشان بوده باشد، ولی تحولی در سیر زندگی‌اش اتفاق نیفتاده باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: شاید یکی از نقاط قوت رشته خون و سرطان بالغین، حضور فردی مانند استاد دکتر قوام زاده در این رشته بوده است. ایشان دانش‌آموخته مجامع بین‌المللی بوده و با همان نظم و انضباط کاری (Discipline) وارد ایران شدند.

دکتر جان بابایی تأکید کرد: یکی ازمهم‌ترین نکاتی که از ایشان آموختم، نظم در این رشته است و متخصصان این رشته، جزو منظم‌ترین متخصصان محسوب می‌شوند. ویژگی بارز ایشان حضور به موقع در بیمارستان و رسیدگی به امور بیماران است. دکتر قوام زاده با کسی تعارف نداشته و اگر تعللی در روند درمان بیماران مشاهده کنند، تذکر می‌دهند. اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند، (همه) باید به این شکل رفتار کرده و ملاحظات را کنار بگذارند.

وی افزود: درعین حال دکتر قوام زاده یک پزشک جامع‌نگر هستند و در رفتار و برخورد با مریض، شرایط و مسائل اقتصادی و اجتماعی بیمار را نیز مدنظر قرار می‌دهند. ایشان همواره از دیگران جلوتر بوده و با دوراندیشی، تصمیم می‌گیرند. بنیان‌گذاری پیوند سلول‌های بنیادی در کشور (سال ۱۳۶۹) نمونه‌ای از دوراندیشی استاد است.

دکتر جان بابایی خاطر نشان کرد: دکتر قوام زاده همواره تلاش می‌کند کار‌هایی که شروع می‌کند، به رویه‌های درمانی در کشور تبدیل شوند. ایشان به معنای واقعی فرد مصممی هستند که نمونه این تلاش را می‌توان در بحث ساخت مرکز سلول‌های بنیادی در بیمارستان شریعتی مشاهده کرد که کار بسیار بزرگی بود و با وجود همه سختی‌ها، به نتیجه رسید.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: دکتر قوام زاده از همه موقعیت‌ها برای ارتقای سیستم دولتی استفاده می‌کردند و هیچ وقت به فکر منافع شخصی نبودند. عمل‌های مسئولین مملکتی را در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌دهند که در درجه اول، مسئولین با درد و مشکلات مردم بهتر آشنا شوند و در درجه دوم، اگر قرار است این کار خیر و برکتی داشته باشد، شامل حال سیستم و بیمارستان‌های دولتی شود. حس میهن‌پرستی، مردم دوستی، حرکت در جهت منافع مردم، ویژگی‌های بارز استاد دکتر قوام زاده است.

صراحت لهجه و تربیت نیروی انسانی متخصص

دکتر پیروز حناچی، شهردار تهران که به صورت مجازی در این مراسم حضور داشت، در سخنان کوتاهی گفت: وظیفه خود می‌دانم به نمایندگی از مجموعه شهرداری و شورای شهر تهران از زحمات استاد دکتر قوام زاده تقدیر و تشکر کنم. استاد گرانقدری که بنیان‌گذار پیوند سلول‌های بنیادی در کشور هستند و شاگردان زیادی را تربیت کرده‌اند که در نقاط مختلف کشور، درحال خدمت‌رسانی به مردم هستند.

شهردار تهران افزود: صراحت لهجه، خوش خلقی و (تلاش برای) تربیت نیروی انسانی متخصص، از ویژگی‌های بارز دکتر قوام زاده است که کشور به شدت به آن نیاز دارد. سلامت و طول عمر و عزت ایشان را از درگاه خداوند مسئلت می‌کنم و امیدوارم تلاش دکتر قوام زاده در باز کردن مسیر بن‌بست بیماران ناامید، ذخیره آخرت ایشان باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی