تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

تولید میلیونی واکسن کرونا از خرداد/ تاکنون ۲.۲ میلیون دوز واکسن وارد کرده‌ایم

رئیس سازمان غذا و دارو گفت:در زمینه تولید واکسن نیز توانسته ایم به موفقیت‌های خوبی برسیم. البته همه آن چیزی که لازم بود برای تأمین واکسن کرونا انجام دادیم و امروز امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم.

کد خبر: ۸۹۲۳۱
۱۱:۳۶ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

تولید میلیونی واکسن کرونا

دیدارنیوز ـ محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری مجازی، با اشاره به شیوع کرونا در پیک چهارم، گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان یکی از حوزه‌های وزارت بهداشت، با تحریم‌های ظالمانه مشغول خدمت رسانی به مردم بوده است و این وظیفه در دوران کرونا نیز تداوم یافته است.

شانه ساز افزود: در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ معادلات ارزی ما به دلیل شیوع کرونا به هم ریخت و ۲ درصد رشد ارزبری بودیم و در محصولات وارداتی ۳۱ درصد کاهش داشتیم. ۴۵ درصد تغییر مثبت در بازار تجهیزات پزشکی داشته ایم و ۲۲ درصد کاهش واردات داشته ایم. در حوزه مکمل‌ها و فرآورده‌های طبیعی شاهد کاهش ۷۴ درصدی هستیم. در بازار ریالی دارو، در سال ۹۹، ۸۲ درصد به نفع تولید داخل چرخش مثبت داشته ایم.

شانه ساز گفت: کاهش سهم واردات چه از لحاظ ارزبری و واردات، اعداد بسیار گویا و قابل قضاوت است که رویکرد وزارت بهداشت، حمایت از تولید داخل بوده و جهش تولید اتفاق افتاده است. ما ظرف ۴۵ روز موفق شدیم به تولید روزانه ۴۵ میلیون عدد ماسک برسیم. در زمینه کیت تشخیصی کاملاً خودکفا شده ایم و در حوزه دارو‌های کرونایی موفق شدیم ظرف کمتر از سه ماه به تولید این دارو‌ها برسیم، چون می‌دانستیم دنیا با ما بازی خواهد کرد.

وی افزود: در زمینه تولید واکسن نیز توانسته ایم به موفقیت‌های خوبی برسیم. البته همه آن چیزی که لازم بود برای تأمین واکسن کرونا انجام دادیم و امروز امیدواریم بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم و می‌توانیم تا پایان سال کار واکسیناسیون عمومی را به سرانجام برسانیم.

شانه ساز ادامه داد: در زمینه اصالت محصولات سلامت محور نیز غفلت نکرده ایم و از طریق سامانه تی تک، توانسته ایم کنترل خوبی داشته باشیم. ما توانسته ایم همه محصولات سلامت محور وارداتی را برچسب گذاری کنیم و از هموطنان می‌خواهیم در این مسیر همراه ما باشند. تلاش ما بر این است که تولیدکنندگان دارو در حداقل زمان مجوز‌های لازم را برای تولید محصولات خود بگیرند و این حمایت‌ها تداوم داشته است.

رئیس سازمان غذا و دارو، پیرامون وضعیت تأمین واکسن کرونا در کشور، گفت: در بحث استفاده از واکسن کرونا در دنیا شاهد آپارتاید و تبعیض هستیم و اکثر کشور‌ها نگرانند. ما برای واردات هر آنچه لازم بود انجام دادیم و برنامه ریزی کردیم و مبالغ لازم را واریز کردیم، اما آنچه قرار بود از طریق کوواکس تا ۱۰ فروردین دریافت می‌کردیم می‌بایست ۴.۵ میلیون دوز باشد که فقط ۷۰۸ هزار دوز دریافت کرده ایم.

وی ادامه داد: تاکنون ۲.۲ میلیون دوز واکسن وارد کرده ایم که می‌بایست ۷ تا ۸ میلیون دوز وارد می‌شد که محقق نشده است.

شانه ساز افزود: حدود ۴۹ شرکت بخش خصوصی برای واردات واکسن کرونا اعلام آمادگی کردند که برای ۳۵ شرکت معرفی نامه صادر شد، اما تا امروز نتوانسته اند مستندات واردات را اعلام کنند. قرار نیست بابت واکسن کرونا پولی از مردم دریافت شود و واکسن‌های وارداتی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

شانه ساز تاکید کرد: در زمینه تولید نیز ۴ شرکت موفق به دریافت مجوز انجام مطالعات بالینی شده اند و دو شرکت هم مجوز تولید مشترک را دریافت کرده اند. ما از بحث واردات و تأمین نیاز‌ها در زمان‌های کوتاه غافل نبوده ایم، اما تکیه اصلی ما بر واکسن تولید داخل است.

منبع: فارس
برچسب ها: واکسن کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی