تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

در انتظار ترکیدن حباب رمزارز پرحاشیه بازار

صرف نظر از آینده نامشخص دوج کوین که هوسکینسون و دان به آن بدبین هستند، افراد زیادی با سرمایه‌گذاری در بازار این ارز دیجیتالی تاکنون سود‌های عجیبی به دست آورد‌ه‌اند و از این بابت که چرا بیشتر از آن نخریده‌اند پشیمان‌اند.

کد خبر: ۸۸۷۹۲
۱۸:۴۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰

ارز دیجیتال

دیدارنیوز ـ پس از اوج‌گیری بیت‌کوین، رمزارز دیگری که توجه جهانیان را به خود جلب کرده دوج‌کوین (Dogecoin) است. ارز دیجیتالی‌ای که به اسم یک میم (meme) و جوک متولد شد، اکنون رشد انفجاری ۴۰۰ درصدی‌اش در عرض تنها یک هفته سرمایه‌گذاران را ترسانده است.

دوج‌کوین یک جوک است و توصیف آن به شکل یک جوک اصلاً توهین‌آمیز نیست. بیلی مارکوس، مهندس نرم‌افزار اهل پورتلند که خالق این رمزارز است، صریحاً گفته که دوج‌کوین را برای شوخی و مسخره‌بازی ساخته است. بی‌تردید هنگامی که او یک کد استفاده‌شده برای بیت‌کوین را کپی و عکس یک سگ بامزه را به آن اضافه کرد، تصور نمی‌کرد شوخی او روزی به یکی از اصلی‌ترین ابزار‌های سرمایه‌گذاری در جهان بدل شود.

اما این ارز دیجیتالی پرحاشیه در کنار طرفداران پرشوری مانند ایلان ماسک، مخالفان سرسخت زیادی دارد که معتقدند دوج‌کوین به سرمایه‌گذاران خرد و کل بازار ارز‌های دیجیتالی آسیب جدی خواهد زد.

خالق اتریوم: دوج‌کوین حبابی بی‌ارزش است

چارلز هوسکینسون، خالق و هم‌بنیان‌گذار ارز دیجیتالی اتریوم (Ethereum)، نیز به جمع مخالفان دوج‌کوین پیوسته است. او معتقد است این رمزارز که ایلان ماسک تبلیغش را می‌کند یک حباب بی‌ارزش است که هر لحظه ممکن است بترکد.

برای چندین ماه پیاپی ارزش دوج‌کوین به صورت تصاعدی رشد کرده است، به طوری که در ژانویه ۲۰۲۱ قیمت آن ۰.۰۰۴ دلار بود و روز ۱۹ آوریل به اوج تاریخی خود در ۴۲ سنت رسید. به زبان ساده‌تر باید گفت اکنون بهای این ارز دیجیتالی نسبت به سال گذشته بیش از ۱۸ هزار درصد رشد کرده و ارزش بازار آن نیز به حدود ۳۰ میلیارد دلار رسیده است. البته دوج‌کوین در روز ۱۹ آوریل که قیمتش به اوج تاریخی خود رسید، ارزش بازاری بیش از ۴۹ میلیارد دلار داشت.

با وجود این آمار و ارقام خیره‌کننده، هوسکینسون در مواجهه با این رونق باورنکردنی در بازار دوج کوین هشدار می‌دهد که این رمزارز مطلقاً بی‌ارزش است. هوسکینسون عاوه بر بی‌ارزش بودن دوج‌کوین به ۲ نکته اساسی دیگر نیز اشاره دارد: هیچ فناوری نوآورانه و جدیدی در آن نیست و تیم توسعه‌دهنده پایداری هم ندارد.

بنیان‌گذار اتریوم اطمینان دارد که دوج‌کوین و بازار کنونی آن تنها یک حباب است که با تلاش‌های ایلان ماسک و دستکاری‌های عمده نهنگ‌های زیرک بازار- که مقدار زیادی دوج‌کوین در اختیار دارند- هدایت می‌شود. هوسکینسون هشدار می‌دهد که هر لحظه امکان ترکیدن حباب بازار دوج‌کوین وجود دارد و مقصر اصلی شرایط کنونی را هم ایلان ماسک مدیرعامل تسلا (Tesla) و اسپیس ایکس (SpaceX) می‌داند.

چارلز هوسکینسون در ویدئویی که در صفحه یوتیوب خود منتشر کرده است می‌گوید: «ایلان ماسک دائماً و پشت سر هم توییت می‌کند و به نظر می‌رسد واقعاً از انجام چنین کاری لذت می‌برد. اما هر چیزی که بالا می‌رود، پایین خواهد آمد و در این صورت، اوضاع صنعت کریپتو بدتر از آنچه هست خواهد شد.»

این ریاضیدان معتقد است که قیمت دوج‌کوین پایدار نیست و در حال سقوط است. او همچنین پیش‌بینی می‌کند هنگامی که قیمت دوج‌کوین به صورت کامل سقوط کند مقادیر زیادی از پول سرمایه‌گذاران خرد به سرعت و برای همیشه از بین خواهد رفت.

خالق کاردانو (Cardano) که اکنون ششمین رمزارز بزرگ جهان از نظر ارزش بازار است می‌گوید: «ترکیدن حباب دوج‌کوین کاتالیزوری برای نظارت بیشتر قانون‌گذاران و دخالت بیشتر آن‌ها در حوزه رمزارز‌ها می‌شود. اتفاقی که به کل صنعت کریپتو آسیب می‌رساند.»

حبابی متفاوت و تازه

البته برخی نیز معتقدند که بازار این رمزارز کاملاً در حباب غوطه‌ور است، اما تفاوت‌های اساسی‌ای با حباب‌های دیگر دارد. ویل دان در مجله نیو استیتسمن در یادداشتی درباره دوج‌کوین نوشته که این حباب چیزی متفاوت‌تر از حباب دریای جنوبی در سال ۱۷۲۰ و حباب دات‌کام در اوایل قرن ۲۱ است که همگی فرو پاشیدند چراکه در جریان آن حباب‌ها تصورات و حدس و گمان‌های غلطی که درباره فعالیت واقعی کسب‌وکار‌های مرتبط با حباب وجود داشت باعث رونق بیش از حد آن‌ها شد.

دان می‌گوید که داستان دوج‌کوین متفاوت است، زیرا بسیاری از سرمایه‌گذاران دوج‌کوین به خوبی آگاه‌اند که این رمزارز قرار نیست به یک ابزار مبادله یا منبع ذخیره ارزش طولانی‌مدت تبدیل شود. او معتقد است سرمایه‌گذاران دوج‌کوین می‌دانند که امپراتور آن‌ها لباسی بر تن ندارد، اما هنوز هم اصرار دارند که با او سلفی بگیرند.

صرف نظر از آینده نامشخص دوج کوین که هوسکینسون و دان به آن بدبین هستند، افراد زیادی با سرمایه‌گذاری در بازار این ارز دیجیتالی تاکنون سود‌های عجیبی به دست آورده‌اند و از این بابت که چرا بیشتر از آن نخریده‌اند پشیمان‌اند؛ چراکه این رمزارز در ابتدا تنها یک جوک و شوخی بود و در پایین‌ترین قیمت ممکن به فروش می‌رسید، اما حالا ارزش بسیار زیادی پیدا کرده و بازدهی بی‌نظیری نیز از خود بر جای گذاشته است. همان‌گونه که بیت‌کوین در فوریه ۲۰۱۷ ارزشی در حدود هزار دلار داشت و در ۱۴ آوریل سال جاری سطح قیمتی ۶۴ هزار دلار را هم پشت سر گذاشت.

گزارش از محمدسعید نادری

برچسب ها: ارز دیجیتال
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی