تیتر امروز

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار حزب الله به اسرائیل/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره حادثه اصفهان

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

کرونا هندی و کمین جهش تازه در پشت مرز‌ها

سیستان و بلوچستان به دلیل همجواری با پاکستان و ارتباطات مستقیم با هندوستان در معرض خطر کرونا جهش‌یافته هندی قرار دارد و زنگ‌های خطر از پشت مرز‌ها به صدا درآمده است.

کد خبر: ۸۸۵۷۳
۱۴:۴۴ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

کرونا هندی

دیدارنیوز ـ خبر‌های خوبی این روز‌ها از سرزمین هفتاد و دو ملت به گوش نمی‌رسد کرونا آخر زمانی که رکورد جدیدی در میزان مبتلایان، مرگ‌ومیر و استیصال کادر بهداشت و درمان آن کشور به ثبت رسانده تا جایی که "نارندرا مودی" نخست وزیر هند از لرزه کشورش در طوفان کرونا سخن گفت.

شاید همه ماجرا‌ها به هند ختم نشود چرا که خوب می‌دانیم قبل از شروع سال جدید کرونا انگلیسی هم با همین سر و صدا در جهان به شهرت سرایت‌پذیری‌اش رسید و با شروع سال ۱۴۰۰ چه جولانی که در ایران‌مان نداد.

حال کرونا هندی به دلیل نزدیکی این کشور به پاکستان و از آن سو به کشورمان آژیر خطر شروع جنگی برای سلامت بشر را در استان مرزی سیستان و بلوچستان به صدا درآورده استانی که علاوه بر موقعیت جغرافیایی مبادلات گوناگونی با پاکستان دارد و اتباع ایران و پاکستان همواره به طرق مختلف از این مرز‌ها تردد دارند.

تمهیدات بیشتری برای مقابله با ورود ویروس جهش‌یافته هندی

استاندار سیستان و بلوچستان در ستاد مقابله با کرونای استان گفت که ویروس جهش‌یافته هندی به شدت مسری است و میزان تلفات بالاتری دارد بنابراین باید تمهیدات بیشتری برای جلوگیری از ورود این نوع ویروس به استان گرفته شود.

احمدعلی موهبتی با اشاره به اینکه شیوع ویروس جهش‌یافته هندی در پاکستان و همجواری سیستان و بلوچستان نگرانی جدی از ورود این ویروس به استان و کشور وجود دارد بنابراین تمام تردد‌ها در مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی باید به شدت کنترل شود و مصاحبه و اطلاع رسانی جدی در خصوص شیوع و خطر این ویروس انجام شود.

به گفته استاندار روند شیوع کرونا در سیستان و بلوچستان همچنان صعودی بوده و این درحالی است که پروتکل‌های بهداشتی و ماسک زدن در اماکن عمومی رعایت نمی‌شود.

وی تاکید کرد: همکاری همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی برای مقابله با ویروس کرونا همچنان الزامیست و دستگاه‌ها از ظرفیت‌های موجود برای این فرهنگ‌سازی استفاده کنند.

تشدید نظارت در مرز‌ها

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با تاکید بر اینکه نظارت‌های بهداشتی در مرز‌های این استان با پاکستان و افغانستان در پی شیوع ویروس جدید جهش یافته هندی تشدید شد گفت: هیچ گونه پروازی از هندوستان به استان انجام نمی‌شود و ورود مسافر هندی به استان از طریق مرز‌ها نداریم، اما براساس دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا تمامی مبادی رسمی ورود اتباع خارجی به استان تحت نظارت شدید قرار گرفته است تا از هرگونه مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

علیرضا شهرکی با اشاره به اینکه بر این اساس علاوه بر فرمانداران شهرستان‌های مرزی به تمامی دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز دستورالعمل‌ها ابلاغ شده خاطر نشان کرد: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به دلیل بی توجهی برخی شهروندان به کمتر از ۳۵ درصد رسیده است و این استان جزو ۲ استان با پایین‌ترین سطح رعایت دستورالعمل‌ها است.

او با تاکید بر اینکه روند بیماری در سیستان و بلوچستان نشان‌دهنده افزایش آرام موارد مثبت، بستری و فوت ناشی از ویروس کرونا است بیان کرد: مردم برای مقابله با ویروس کرونا باید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: باتوجه به افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا نیاز است که مردم فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده از ماسک و دستورالعمل‌های بهداشتی و شستن دست را همچنان با جدیت کامل رعایت کنند.

وی با تاکید بر لزوم قرنطینه شدن مبتلایان تصریح کرد: تمام افرادی که دارای علایم کرونا هستند باید خود را در منزل قرنطینه کرده و از حضور در جامعه و در بین مردم خودداری کنند.

سرایت بالای کرونا جهش‌یافته هندی

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: در این موج هندی کرونا که در حال گسترش است سه موتاسیون (جهش) رخ داده که به شدت سرایتش بالا است و در کشور هندوستان یک فاجعه ملی در حال رخ دادن است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با اشاره به اینکه با افزوده شدن ۱۶۴ نفر جدید در شبانه روز گذشته شمار مبتلایان کرونا در سیستان و بلوچستان به ۳۱ هزار و ۴۵۴ نفر رسید افزود: هم‌اینک ۱۷۳ بیمار حاد تنفسی و ۸۲ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تحت درمان قرار دارند.

وی شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان با افزوده شدن سه نفر دیگر را یکهزار و ۲۳۱ نفر اعلامو گفت که مردم در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با اشاره به اینکه از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است تصریح کرد: براساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می‌شود ضروریست شهروندان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه موارد مثبت کرونای جهش یافته انگلیسی در سیستان و بلوچستان نیز در حال افزایش است و این نوع از ویروس تقریبا جایگزین نوع قبلی شده بطوری که ۷۰ درصد موارد ابتلا در سطح استان را شامل می‌شود ادامه داد: به شدت نگران ورود سیستان و بلوچستان به موج بعدی همه گیری کرونا هستیم.

کرونا هندی پشت دیوار مرز

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت که با توجه به شیوع کرونای جهش یافته «ام. دی» در هند و پاکستان، مسوولان مربوطه باید برای حفاظت مرز‌ها جدی‌تر از گذشته عمل کنند.

حسینعلی شهریاری با بیان اینکه اوضاع کرونا در مرکز استان سیستان و بلوچستان قرمز است و آماری که توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا منتشر شده نشان می‌دهد که استان‌های سیستان و بلوچستان و ایلام کمترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند افزود: تقریباً در استان ما اوضاع عادی به نظر می‌رسد در حالی که خیلی از اماکن تعطیل هم شده، اما پروتکل‌های بهداشتی اصلاً رعایت نمی‌شود.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: آمار ما نسبت به یکی دو ماه قبل به شدت بالا رفته و مرگ و میری که خیلی از روز‌ها نبود اکنون اتفاق می‌افتد و از طرف دیگر اکنون نگرانی ما از ویروس وحشی هندی است که در هند و پاکستان شیوع یافته است، البته شدت مرگ و میر و شیوع بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان نسبت به بقیه استان‌ها آنقدر بالا نیست و یکی از دلایلی که باعث می‌شود مردم به طور جدی نگران نباشند و رعایت نکنند همین مساله است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: شدت شیوع و انتشار ویروس ام. دی یا همان کرونای هندی خیلی بالاتر از ویروس جهش یافته انگلیسی و خطرناک‌تر از آن است و استان سیستان و بلوچستان نیز با پاکستان هم مرز است و از طرفی ارتباطات نسبی و سببی نیز در بلوچستان ایران با پاکستانی‌ها وجود دارد که باید گفت از نظر ژنتیکی مردم این ۲ قسمت تفاوت آنچنانی با یکدیگر ندارند و ژن مردم بلوچستان به پاکستان نزدیک است.

چیزی که مشخص است طوفان کرونا هندی به زودی مرز‌ها را درخواهد نوردید و، چون این ویروس نشانی از بی‌اعتقادی هم‌خانواده‌های خود مانند کرونا انگلیسی دارد و مرز و محدودیت نمی‌شناسد و در هر کجا که پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود و آداب تنفسی و بهداشتی رعایت نشود خیلی زود لشکرکشی و انسان‌ها را قلع و قمع می‌کند پس همگان به ویژه مردم سیستان و بلوچستان دستکش‌ها و ماسک‌هایشان را برای این نبرد سخت دو چندان آماده کنند و مسوولان بیش از پیش بر ضرورت رعایت پروتکل‌ها تاکید و با متخلفان برخورد‌های لازم را داشته باشند.

قاچاقچیان انسان که به دور از چشم ماموران و مرزبانان به جابجایی اتباع بیگانه غیرمجاز می‌پردازند باید توجه داشته باشند که این ویروس بسیار خطرناک است و نخستین افرادی که در معرض خطر ابتلا قرار دارند همین قاچاقچیان هستند، هر چند که نیرو‌های نظامی و انتظامی بویژه مرزبانان سخت کوش میهن اسلامی با تلاش مضاعف و گشت زنی‌های شبانه روزی از مرز‌های میهن اسلامی بشدت حفاظت می‌کنند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: کرونای هندی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی