تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

فانوسی که با آب‌نمک یا ادرار روشن می‌شود!

گفته می‌شود فناوری جدیدی که یک فانوس را با آب‌نمک روشن می‌کند از فانوس‌های خورشیدی قابل اطمینان‌تر است و در موارد اضطراری نیز می‌تواند از ادرار استفاده کند!

کد خبر: ۸۸۱۹۸
۱۵:۰۰ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

فانوسی که با آب‌نمک یا ادرار روشن می‌شود!

دیدارنیوز ـ به نقل از آی‌ای، یک استارتاپ کلمبیایی موسوم به "ای-دینا" (E-Dina) که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت می‌کند، یک فانوس بی‌سیم به نام "واتر لایت" (WaterLight) تولید کرده است که آب‌نمک را به برق تبدیل می‌کند و از قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به لامپ‌های خورشیدی برخوردار است. ضمن اینکه در شرایط اضطرار می‌تواند از ادرار نور تولید کند.

این دستگاه قابل حمل به عنوان یک مولد کوچک عمل می‌کند که با استفاده از "یونش" یا "یونیزاسیون" نور تولید می‌کند. با پر کردن آن با ۵۰۰ میلی‌لیتر آب دریا، نمک موجود در آب دریا با صفحات منیزیم و مس درون این دستگاه واکنش می‌دهد و آن را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

این فانوس با این میزان آب‌نمک تا ۴۵ روز قادر به تولید نور است و همچنین می‌توان از آن برای شارژ کردن تلفن همراه یا دستگاه‌های کوچک الکتریکی از طریق یک درگاه یواس‌بی تعبیه شده روی آن استفاده کرد.

"یونش" یا یونیزه شدن، فرآیند فیزیکی تبدیل اتم‌ها یا مولکول‌ها به یون به‌وسیله افزودن یا کاستن ذرات باردار از قبیل الکترون یا سایر یون‌ها است.

"واتر لایت" به عنوان بخشی از همکاری استارتاپ "ای-دینا" و آژانس خلاقیت "واندرمن تامپسون" (Wunderman Thompson) ساخته شده است که برای مردم محلی ساکن مناطق روستایی کلمبیا که فاقد برق و روشنایی در شب هستند، کارایی بسیاری دارد.

سازندگان این فانوس می‌گویند که "واتر لایت" به ماهی‌گیران در شب کمک می‌کند و به صنعتگران اجازه می‌دهد تا با کار در شب محصولات بیشتری تولید کنند.

سازندگان "واتر لایت" می‌گویند که این دستگاه حتی ممکن است از آتش سوزی جلوگیری کند، زیرا باعث می‌شود بچه‌ها برای اتمام تکالیف خود در شب به شمع احتیاج نداشته باشند.

"پیپه رویز پیندا" مدیر اجرایی آژانس خلاقیت "واندرمن تامپسون" توضیح داد که این دستگاه کاربردی‌تر از فانوس‌های خورشیدی است و تقریباً ۵۶۰۰ ساعت نور فراهم می‌کند.

وی افزود: پس از پر شدن "واتر لایت" از آب، انتقال انرژی به صورت فوری انجام می‌شود، در حالی که فانوس‌های خورشیدی نیاز به تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی جایگزین برای شارژ باتری دارند و آن‌ها فقط در صورت حضور آفتاب کار می‌کنند.

"واتر لایت" اولین دستگاهی است که اثرات یونش را طولانی می‌کند و به این فانوس اجازه می‌دهد تا برای مدت زمان طولانی برق و نور تولید کند.

سازندگان می‌گویند، این دستگاه در طول عمر خود می‌تواند دو تا سه سال، یعنی حدود ۵۶۰۰ ساعت نور تولید کند. این دستگاه دارای یک پوشش بیرونی استوانه‌ای چوبی و یک درپوش حفره‌دار در بالای خود است که اجازه می‌دهد آب به داخل دستگاه ریخته شود.

پروژه "واتر لایت" یکی از چندین ابتکار مشابهی است که هدف آن فراهم کردن روشنایی برای جوامع روستایی در سراسر جهان است.

از سال ۲۰۱۳ تاکنون برنامه ابتکار جهانی موسوم به "Liter of Light" سیستم‌های روشنایی در شب را در اختیار این جوامع قرار می‌دهد که نور را برای جوامع فقیر فراهم می‌کند.

اگرچه "واتر لایت" اولین ابتکاری نیست که روشنایی را برای جوامع فقیرنشین روستایی فراهم می‌کند، اما مزیت آن نسبت به طرح‌های مشابه خورشیدی این است که می‌تواند به صورت فوری و ۲۴ ساعته نور تولید کند.

منبع: ایسنا
برچسب ها: علم و فناوری
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی