تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

روحانی: ۱۸ استان در شرایط پیک کرونا هستند و ۷ استان شرایط حاد دارند

رئیس جمهور گفت: آمارها از لحاظ بستری‌ها و فوتی‌ها و ... همه نشان می‌دهد که شرایط ما همچنان نگران کننده است و ما در هفته جاری و هفته آینده هیچ راهی نداریم جز اینکه همه توان خود را برای نظارت در کار بگیریم.

کد خبر: ۸۸۱۵۳
۱۲:۳۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

روحانی

دیدارنیوز - حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی گفت: متاسفانه آمار و ارقام اینگونه است که بیشتر استان‌های ما همچنان در مسیر پیک هستند؛ در حال حاضر ۱۸ استان چنین وضعیتی دارند که از میان آن‌ها هفت استان هم شرایط بسیار سخت‌تر و حادتری دارند. آمارها از لحاظ بستری‌ها و فوتی‌ها و ... همه نشان می‌دهد که شرایط ما همچنان نگران‌کننده است و ما در هفته جاری و هفته آینده هیچ راهی نداریم جز اینکه همه توان خود را برای نظارت در کار بگیریم

وی ادامه داد: من از قرارگاه می‌خواهم نظارت‌ها و مراقبت‌های ویژه را این روزها تشدید کنند وگرنه ما به راحتی نمی‌توانیم از این موج چهارم خلاص شویم. البته خود مردم عزیز هم باید مراقبت‌ها را بالا ببرند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر مراقبت‌ها از سوی مردم زیر ۶۰ درصد است در حالی که باید مراقبت‌ها را به بالای ۸۰ و ۹۰ برسانیم. از مردم عزیز هم می‌خواهم که در این ماه مبارک اجرای پروتکل‌ها را وظیفه دینی و قانونی و انسانی بدانند و آن‌هایی که بهداشت کرونا را زیر سوال ببرند و رعایت نکنند، قوه قضائیه می‌تواند براساس قانون وارد عمل شده و برخورد کند. در مجموع دو هفته پیش‌رو بسیار حساس است و چاره‌ای نداریم که نظارت‌ها را تشدید کنیم.

وی افزود: زیرساخت‌ها و امکانات و توانمندی‌های نامحدود نیست، بلکه محدود است؛ از آن مهمتر نیروی انسانی است که بیش از یکسال در حال مقابله با این ویروس است. لذا همه باید مراعات کنیم.

رئیس دولت دوازدهم در بخش دیگر به تلاش‌های دولت برای خدمات رسانی اشاره کرد و بیان داشت: دولت و مردم در مقابل یکدیگر وظایفی دارند و دوشادوش هم باید به این وظایف عمل کنند. دولت وظیفه دارد که مایحتاج عمومی زندگی مردم را تامین کند، شما در هفتههای گذشته دیدید که یک مورد از اقلام با مشکل مواجه شد چه شرایطی به وجود آمد. همچنین در بخش زیرساخت‌های شهری که دولت باید آن ها را مدیریت کند. امسال شرایط آب و برق ما مساعد نیست. دولت باید همه توان خود را به کار گیرد، اینترنت، برق، گاز و آب این‌ها نیازمندی روزمره و ساعتی مردم است و تامین این‌ها وظیفه دولت است. من از همه وزرا و کارگزاران تشکر میکنم که اجازه ندادند کمبودی به وجود بیاید.

روحانی ادامه داد: تامین همه وسایل مربوط به بهداشت و درمان جزو وظایف دولت است،اضافه کردن تخت‌ها، اضافه کردن تخت‌های ویژه و وارد کردن دارو و تجهیزاتی که مورد نظر است یا در داخل باید تولید شود و همچنین تامین ریال و ارز مورد نیاز همه  جزو وظایف سنگین دولت است.

وی با بیان این که متاسفانه به طور روشن مسائل برای مردم توضیح داده نمی‌شود و عده‌ای هستند که از هر فرصتی می‌خواهند سوءاستفاده کنند، افزود:برای این که بتوانیم از یک واکسن از سبد کواکس که مرجع ما هست، استفاده کنیم، ۱۷۸ میلیون دلار پول می‌خواهد. پول داریم، اما جابه جایی آن مشکل است.

وی تاکید کرد: این که ما می‌گوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد بعضی‌ها باور نمی کنند و خبر ندارند که اداره کشور چگونه است. نمی‌دانند که در این کشور برای این که مرغ را پرورش دهیم و گوشت آن در اختیار مردم قرار گیرد، چه مراحلی را طی می کند. عمدتا نگهداری و آب آن داخلی است اما تمام نهاده‌های آن مثل کنجاله و جو و ذرت و بخش بزرگی از واکسن‌ها از خارج وارد می‌شود. حتی مرغ اجدا همه از خارج وارد می‌شود که آنها در تحریم برای ما مشکل ایجاد کردند.

رییس قوه مجریه با اشاره به این که یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن است، اظهار داشت: به رییس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تامین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست، ۱۰۰ میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد. اما برای جا به جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم. 

وی ادامه داد:  واکسن خریداری کردیم و می‌کنیم و پول آن را هم تامین می کنیم ، وزارت خارجه و بانک مرکزی،‌ وزیرانی که در کمیسیون مشترک برخی کشورها هستند همه شبانه‌روز تلاش می‌کنند که اگر ۲۴ ساعت یکی از این تلاش‌ها را روی کاغذ بیاوریم تا مردم ببینند که پول واکسن فلان کشور شرقی است یا غربی یا هر کجا که هست می‌خواهیم پرداخت کنیم و جا به جا کنیم واقعا تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران رخ داده است .

روحانی با بیان این که متاسفانه عده ای روی باندبازی‌های سیاسی برای این که همه مشکلات را بدوش دولت بیندازند حاضر نیستند، مساله را بفهمند، گفت:حاضر نیستند بفهمند برای این که واکسن وارد کنیم حداقل یک و نیم میلیارد دلار پول می‌خواهیم. جا به جایی و تامین پول و خرید آنها از کشورهای مختلف آسان نیست .

وی ادامه داد: در حال حاضر  بخش خصوصی هم آزاد شده که زیرنظر وزارت بهداشت واکسن وارد کند و حتی اگر وزارت بهداشت نیازهایی دارد، باز بخش خصوصی تامین کند این کار آسان و ساده نیست. حمل و نقل و جابه جایی، نظارت ،‌امنیت واکسن‌ها همه مطرح است. 

روحانی تاکید کرد: واکسن از زمانی که سفارش داده می‌شود و تا کشور طرف معامله موافقت می‌کند تا قرارداد آماده و خریداری می‌شود تا مقداری که می‌توانند به ما واکسن بدهند، زمان می‌برد.

وی خاطر نشان کرد: واکسن الان جزو کالاهایی نیست که بتوانیم هر مقدار بخواهیم بخریم. بنابراین این کار ساده و آسان نیست و ما این کار بزرگ را داریم انجام می‌دهیم.

روحانی با بیان اینکه دولت موظف است کالاهای مورد نیاز مردم را تامید کند،‌گفت: چه سختی‌هایی مردم کشیدند و چه صف‌هایی تشکیل شد که هم تشدید کننده بیماری بود و هم خود مردم را دچار مشکل کرده بود. دولت باید با همه توان زیرساخت‌های اصلی شهری رو مراقبت کند. 

وی افزود: شرایط آبی و برق ما متفاوت است. مصرف برق نسبت به پارسال بالاتر رفته است. در خشکسالی هستیم و مردم باید مراعات کنند. دولت می‌داند اگر یک روز آب، برق، تلفن و اینترنت نباشد، چه سختی برای مردم ایجاد می‌شود. دولت نیز باید در این زمینه انجام وظیفه کند و من هم تشکر می‌کنم از همه وزرا و همه کارگزارانی که در این زمینه تلاش می‌کنند که در این یک سال چند ماه نگذاشتند مشکل حادی برای مردم پیش بیاید و مردم در این شرایط سخت بیماری یک مشکلات مضاعفی را داشته باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تامین همه وسایل مربوط به بهداشت درمان، اضافه کردن تخت و تخت‌های ویژه،‌ وارد کردن دارو و تجهیزاتی مورد نظر و حتی  تأمین ریال و ارز مورد نیاز جزو وظایف سنگین دولتی است که باید آنها را انجام دهد. 

وی با بیان اینکه به طور روشن برای مردم مسائل توضیح داده نمی‌شود و یه عده‌ای هم هستند که می‌خواهند از هر فرصتی سوء استفاده کنند،‌ یادآور شد: برای اینکه بتوانیم واکسن را تامین کنیم به کواکس که مرجع بوده است مراجعه کردیم اما از ما ۱۷۸ میلیون دلار پول می‌خواهند؛ پول هست اما جابه‌جایی پول مشکل است. اینکه ما میگوییم تحریم روی همه زندگی مردم تاثیر می‌گذارد، برخی باور نمی‌کنند یا خبر ندارند اداره کشور چگونه است. نمی‌دانند که تو این کشور برای اینکه ما مرغ را پرورش بدهیم و گوشت مرغ به صورت زیاد در اختیار مردم قرار بگیرد، تنها آب ونگهداری آن داخلی است، اما تمام نهادهایی که در این زمینه مصرف  میشود از کنجاله گرفته تا جو از خارج تامین می‌شود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از اولویت‌های بزرگ دولت در این مقطع واکسن است اظهار داشت: به رئیس کل بانک مرکزی دستور دادم که اولویت اول برای تامین ارز واکسن است. هیچ اولویتی بالاتر از آن نیست و حتی در جلسه قبل دولت به او دستور دادم با هر مشکلی هست، ۱۰۰ میلیون دلار پول آن را کنار بگذارد. اما برای جا به جا کردن این پول‌ها با مشکلات بزرگی مواجه هستیم. 

وی با بیان اینکه واکسن خریداری کرده و می‌کنیم و پول آن را هم تامین می‌کنیم، بیان کرد: وزارت خارجه و بانک مرکزی،‌ وزیرانی که در کمیسیون مشترک برخی کشورها هستند همه شبانه‌روز تلاش می‌کنند که اگر ۲۴ ساعت یکی از این تلاش‌ها را روی کاغذ بیاوریم تا مردم ببینند که جابجایی پول واکسن در یک کشور شرقی یا غربی یا هر کجا که میخواهیم پرداخت کنیم ،‌چقدر سخت است.

 روحانی با بیان اینکه واقعا تحریم یک جنایت بزرگ است که در تاریخ ایران رخ داده است، خاطرنشان کرد:  متاسفانه عده ای روی باندبازی‌های سیاسی برای این که همه مشکلات را بدوش دولت بیندازند حاضر نیستند، مساله را بفهمند. حاضر نیستند بفهمند برای این که واکسن وارد کنیم حداقل یک و نیم میلیارد دلار پول می‌خواهیم. جا به جایی و تامین پول و خرید آنها از کشورهای مختلف آسان نیست.

وی اضافه کرد: البته در حال حاضر بخش خصوصی هم آزاد شده که زیر نظر وزارت بهداشت واکسن وارد کند و حتی اگر وزارت بهداشت نیازهایی دارد، باز بخش خصوصی تامین کند این کار آسان و ساده نیست. حمل و نقل و جابه جایی، نظارت، ‌امنیت واکسن‌ها همه مطرح است. واکسن از زمانی که سفارش داده می‌شود و تا کشور طرف معامله موافقت می‌کند، قرارداد آماده و واکسن خریداری می‌شود تا مقداری که می‌توانند به ما واکسن بدهند به گونه‌ای نیست که اکنون جزو کالاهایی باشد که بتوانیم هر مقدار که ‌می‌خواهیم، بخریم. بنابراین این کار ساده و آسان نیست و ما این کار بزرگ را داریم انجام می‌دهیم.

 روحانی با یادآوری اینکه از روز اول تا امروز ما گرفتار تحریم بوده‌ایم، گفت: همین امروز هم که داریم پول را جا به جا می‌کنیم گرفتار تحریم هستیم. از کشوری می‌خواهیم به کشور دیگری پول جا به جا کنیم مشکل داریم. حتی در انتقال پول از عراق به روسیه چقدر دردسر داریم تا یک مورد جابجایی انجام شود. خرید واکسن یک اولویت است و پول واکسن را ما تامین خواهیم کرد. واکسن را به اندازه کافی وارد می‌کنیم و شرایط ما در واکسیناسیون حتما از اواخر ماه اردیبهشت شرایط بهتری خواهد بود.

 وی گفت: از وزارت بهداشت و درمان که بار سنگینی بر دوش آنها است می‌خواهم که در بخش واکسن به خوبی برای مردم توضیح دهند که چند دوز واکسن وارد شده است، ‌کجاها این واکسیناسیون انجام گرفته و به چه افرادی تزریق شده است و همه اطلاعات لازم را در اختیار آنها گذاشته شود.

وی با بیان اینکه در بحث واکسن می‌خواهم تاکید کنم دولت خود را متعهد می‌داند که واکسن خارجی را وارد کند، گفت: این تا زمانی است که واکسن‌های داخلی ما بتوانند به بازار بیایند اما اگر باز هم نیاز خارجی داشته باشیم، تأمین می‌کنیم. با همه توان برای تولید واکسن داخلی نیز اقدام می‌‌کنیم. 

رئیس جمهور با اشاره به جلسه مشترک با یکی از تولیدکنندگان واکسن،‌گفت: به این تولید کننده گفتم، بگو چه مقدار ارز و ریال نیاز داری و وزارت بهداشت و درمان باید چه کاری برای شما انجام دهد. ما با همه توان پشت سر تولید واکسن داخلی هستیم.

وی افزود: ممکن است سال‌ها  گرفتار این ویروس باشیم، نمی‌دانیم که کی تمام می‌شود، سال ۱۴۰۰ یا تا ۱۴۰۱ طول خواهد کشید یا حتی با توجه به جهش‌هایی که دارد مثل آنفولانزا فصلی شود.

تکمیل می‌شود

منبع: ایلنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی