تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

آخرین وضعیت ترخیص کالا‌های ممنوعه/ صاحبان کالا فورا اقدام کنند

به دنبال رایزنی‌های صورت گرفته جهت تعیین تکلیف کالا‌های ممنوعه در دو گروه ۲۷ و ۴، اکنون این کالا‌ها در جریان ترخیص قرار دارند، اما آن دسته از صاحبان گروه ۴ با ثبت سفارش غیر بانکی که تاکنون نتواسته اند کالای خود را ترخیص کنند باید فورا و ظرف یک هفته به گمرک ایران اعلام کنند.

کد خبر: ۸۸۱۴۱
۱۲:۰۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

آخرین وضعیت ترخیص کالا‌های ممنوعه

دیدارنیوز ـ در کنار کالا‌های گروه ۴ که ممنوعیت آن از حدود سه سال گذشته و به دلیل محدودیت‌های ارزی اعلام شد، کالا‌های گروه ۲۷ نیز دارای اولویت ارزی غیر فعال بوده و امکان ترخیص نداشتند. این کالا‌ها اغلب غیر ضرور و مصرفی بوده و گزارش گمرک نشان می‌داد که حدود ۸۰ میلیون دلار در گروه ۴ و تا مرز ۵۰ میلیون دلار در گروه ۲۷ در گمرک دپو شده بود.

اما در اواخر سال گذشته با توجه به شرایط این کالا‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در آستانه فساد و یا متروکه شدن به دلیل ماندگاری زیاد در گمرک و بنادر، رایزنی‌هایی بین دستگاه‌های مربوطه جهت تعیین تکلیف صورت گرفت و در نهایت بر اساس قوانین و همچنین حقوق مکتسبه‌ای که برای صاحبان کالا‌ها وجود داشت مجوز‌های مربوطه صادر شد.

گروه ۴ با ثبت سفارش بانکی ترخیص شد

گزارش گمرک ایران در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۹ نشان داد که کالا‌های گروه ۴ در دو بخش با ثبت سفارش بانکی و غیر بانکی قرار دارند که در مورد ثبت سفارش بانکی مقرر شد امکان ادامه فرآیند تجاری اعم از تمدید، ویرایش و یا ترخیص این کالا‌ها که قبل و یا بعد از تاریخ ممنوعیت تامین ارز شده باشند فراهم شود و بخشنامه مربوطه نیز در همان زمان جهت اجرا به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شده بود.

این در حالی است که تازه‌ترین اعلام معاون فنی گمرک ایران در مورد کالا‌های با ثبت سفارش بانکی نشان می‌دهد که
با ابلاغ بخشنامه مربوط این اقلام پس از اخذ و ارائه کد ساتا قابل ترخیص خواهد بود که ظرف روز‌های گذشته ترخیص این کالا‌ها انجام شده است.

صاحبان کالا‌های بدون ثبت سفارش بانکی که ترخیص نکردند، اعلام کنند.

اما بخش دیگر گروه ۴ مربوط به کالا‌های با ثبت سفارش غیر بانکی (بدون انتقال ارز) بود که در مورد آن با وجود مهلتی که پیش‌تر طبق مصوبه هیات وزیران در اختیار صاحبان کالا برای تعیین تکلیف قرار داده شده بود همچنان بخشی در گمرک باقیمانده بود، بر این اساس در بهمن ۱۳۹۹ پیش بینی شد که با هماهنگی‌های صورت گرفته راهکاری برای تعیین تکلیف این قبیل کالا‌ها نیز با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه در دستور کار قرار گیرد.

گزارش معاون فنی گمرک ایران در این رابطه از این حکایت دارد که درخصوص کالا‌های گروه ۴ رویه غیربانکی، چنانچه کالا‌هایی قبل از ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۸ در گمرکات موجود بوده یا برای آن‌ها ثبت سفارش، بارنامه یا قبض انبار قبل از آن تاریخ صادر شده باشد، ولی صاحبان کالا نتوانسته اند نسبت به ترخیص این کالا‌ها اقدام کنند لازم است مراتب را ظرف حداکثر یک هفته به حوزه معاونت امور گمرکی یا از طریق اتوماسیون اداری اطلاع دهند تا در مورد تمدید مهلت مصوبه قبلی گروه ۴ پیگیری شود.

کالا‌های گروه ۲۷ در جریان ترخیص قرار دارد

بخش دیگری از کالا‌های دپو و ممنوع الورود در گمرک کالا‌های گروه ۲۷ بود که بهد از حواشی بسیار در مورد تعیین تکلیف آن‌ها، مقرر شده بود
درخصوص ترخیص کالا‌های دارای اولویت ارزی غیرفعال یا گروه ۲۷ که اصالت قبض انبار و بارنامه آن‌ها همچنین موجود بودن کالا‌ها در بنادر و گمرکات کشور توسط گمرکات اجرایی و گمرک ایران احراز و به وزارت صمت منعکس شده است و همین طور انطباق آن‌ها با شرایط مادۀ ۱۱ آیین نامۀ اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، توسط دفتر مقررات صادرات و واردات احراز شده است، وزارت صمت فورا نسبت به پیگیری موضوع در راستای ایجاد شرایط ترخیص این کالا‌ها اقدام کند.

این در حالی است که طبق گزارش معاون فنی گمرک ایران، بخشنامه و مکاتبات مربوط به کالا‌های گروه ۲۷ (اولویت ارزی غیرفعال) فهرست بیش از ۳۰۰ فقره اظهارنامه به کلیه گمرکات اجرایی ابلاغ شده و صاحبان کالا با اخذ کد رهگیری بانک، می‌توانند نسبت به ترخیص کالا‌های خود اقدام کنند که ظرف روز‌های گذشته، کالای تعداد زیادی از اظهارنامه‌های مربوطه ترخیص شده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی