تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

ربّنای شجریان نت‌نویسی شد

محسن حسینی، آهنگساز در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی اثر ربنا از زنده‌یاد محمدرضا شجریان کرده است.

کد خبر: ۸۸۱۳۲
۱۱:۴۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

 ربّنای شجریان نت نویسی شد

دیدارنیوز ـ مناجات «ربّنا» در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما و توسط محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده است. این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمۀ ربّنا آغاز می‌شوند و از سوره‌های بقره، مؤمنون، کهف و آل‌عمران انتخاب شده‌اند.

در همین راستا، محسن حسینی آهنگساز، مدرس و مولف کتاب‌هایی، چون «دریاچه قو» و «از مشق تا نقش» در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی این اثر ماندگار کرده است.

او دربار هدف خود از این کار گفته است که این اقدام صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه‌های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، می‌تواند برای علاقه‌مندان مفید باشد.

حسینی افزود: در نت‌نویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کرده‌ام تا جایی که باعث پیچیده شدن بیش از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نت‌نویسی همان‌گونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.

این آهنگساز که سابقه همکاری با خوانندگانی، چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و حسام الدین سراج را دارد درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفت: کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ (شاهد) گام را نت فا در نظر گرفته‌ام. البته کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود ۵۵ سانت (سِنت) موسیقایی پایین‌تر از فا دیاپازون است.

او یادآور شد: از لحاظ فواصل درجات گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکست بیات ترک فا و همچنین ماهور فا (انت‌های قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقام‌های مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طور کلی در مقام رَست آغاز می‌شود و در مقام صبا خاتمه می‌یابد.

او همچنین خاطرنشان کرد که انتشار و هرگونه استفاد علمی و هنری از این نت‌نویسی بلامانع است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: شجریان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی