تیتر امروز

افزایش سهم مالیات؛ اصلاح ساختار یا فشار بیشتر بر مردم؟/ خصوصی‌سازی یک رویا بود/ فیلم ۱۰۰ میلیاردی، کارت زرد به وزیر!
مجله اقتصادی دیدارنیوز با اجرای لیلا قصاب‌زاده

افزایش سهم مالیات؛ اصلاح ساختار یا فشار بیشتر بر مردم؟/ خصوصی‌سازی یک رویا بود/ فیلم ۱۰۰ میلیاردی، کارت زرد به وزیر!

این بیست و یکمین برنامه مجله اقتصادی دیدارنیوز است که با اجرای لیلا قصاب‌زاده به بررسی آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان در هفته گذشته می‌پردازد و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم شما مخاطبان...
ترامپ: لازم باشد باز هم به ایران حمله می‌کنیم/ آمادگی اسرائیل و ایران برای دور تازه جنگ؟/ عراقچی: تا جبران خسارت نشود، مذاکره بی‌مذاکره
مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز با اجرای محمدرضا حیاتی

ترامپ: لازم باشد باز هم به ایران حمله می‌کنیم/ آمادگی اسرائیل و ایران برای دور تازه جنگ؟/ عراقچی: تا جبران خسارت نشود، مذاکره بی‌مذاکره

این صد و سیزدهمین برنامه مجله خبری تحلیلی دیدارنیوز است که با اجرای محمدرضا حیاتی و با حضور کارشناسان و صاحب نظران تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران/ الهه حسین نژاد قربانی کدام خشونت شد؟
دیدار با حضور کارشناسان برگزار کرد

نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران/ الهه حسین نژاد قربانی کدام خشونت شد؟

نقد و بررسی چرایی افزایش خشونت علیه زنان در ایران، موضوع نشست تخصصی بود که پیش از آغاز جنگ با حضور حسین بیات، وکیل پایه یک دادگستری و پوران‌دخت نیرومند روانشناس بالینی برگزار شد.

ربّنای شجریان نت‌نویسی شد

محسن حسینی، آهنگساز در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی اثر ربنا از زنده‌یاد محمدرضا شجریان کرده است.

کد خبر: ۸۸۱۳۲
۱۱:۴۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰

 ربّنای شجریان نت نویسی شد

دیدارنیوز ـ مناجات «ربّنا» در سال ۱۳۵۸ به سفارش صداوسیما و توسط محمدرضا شجریان ساخته و اجراشده است. این مناجات مشتمل بر چهار آیه از قرآن است که همه با کلمۀ ربّنا آغاز می‌شوند و از سوره‌های بقره، مؤمنون، کهف و آل‌عمران انتخاب شده‌اند.

در همین راستا، محسن حسینی آهنگساز، مدرس و مولف کتاب‌هایی، چون «دریاچه قو» و «از مشق تا نقش» در تازه‌ترین فعالیت پژوهشی خود در حوزه موسیقی اقدام به نت‌نویسی این اثر ماندگار کرده است.

او دربار هدف خود از این کار گفته است که این اقدام صرفاً فعالیتی پژوهشی است و معتقدم نوتاسیون این اثرِ شناخته شده که توسط یکی از اساتید بزرگ موسیقی ایرانی ساخته و اجرا شده است و جنبه‌های هنری و موسیقایی و حتّی اجتماعی بسیار مهمّی هم دارد، می‌تواند برای علاقه‌مندان مفید باشد.

حسینی افزود: در نت‌نویسی دعای ربّنا با توجه به آوازی بودن آن سعی کرده‌ام تا جایی که باعث پیچیده شدن بیش از حد نشود، جزئیات اجرا را ثبت کنم. طبیعی است که برای اجرای این نت‌نویسی همان‌گونه که مرسوم است بهتر است از نسخۀ صوتی اثر هم در کنار نت استفاده شود.

این آهنگساز که سابقه همکاری با خوانندگانی، چون علیرضا افتخاری، سالار عقیلی، علیرضا قربانی و حسام الدین سراج را دارد درباره خصوصیات موسیقایی اجرای این اثر گفت: کوک اجرای اصلی به هر دلیلی با دیاپازون منطبق نیست و به منظور سهولتِ اجرای نت با آواز یا ساز، تونیکِ (شاهد) گام را نت فا در نظر گرفته‌ام. البته کوکِ شاهد در اجرای اصلی حدود ۵۵ سانت (سِنت) موسیقایی پایین‌تر از فا دیاپازون است.

او یادآور شد: از لحاظ فواصل درجات گام نیز، قطعه در گام افشاری دو و یا شکست بیات ترک فا و همچنین ماهور فا (انت‌های قطعه) قابل اجراست. البتّه شروع قطعه به عراق افشاری نزدیک است. از منظر مقام‌های مربوط به قرائت قرآن، ربنّا به طور کلی در مقام رَست آغاز می‌شود و در مقام صبا خاتمه می‌یابد.

او همچنین خاطرنشان کرد که انتشار و هرگونه استفاد علمی و هنری از این نت‌نویسی بلامانع است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: شجریان
ارسال نظرات
امروز شنبه ۱۱ مرداد
امروز شنبه ۱۱ مرداد
امروز شنبه ۱۱ مرداد
امروز شنبه ۱۱ مرداد