تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

احداث پایگاه‌های امداد هوایی در زاگرس یک ضرورت است

مجتبی حاجتی دبیر حزب آزادی خوزستان در یادداشتی اختصاصی که برای دیدارنیوز ارسال کرد، نوشت: احداث پایگاه‌های امدادهوایی جهت نجات جنگل‌های زاگرس یک ضرورت مهم است.

کد خبر: ۸۷۹۱۰
۱۲:۴۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
احداث پایگاه‌های امداد هوایی در زاگرس یک ضرورت است

دیدارنیوز
ـ مجتبی حاجتی*: پهنه زاگرس با وسعت سی میلیون هکتار دارای جنگل به مساحت شش میلیون هکتار  است. جنگل زاگرس با حدود ۲۰۰ گونه درختی و درختچه ذخیره گاه ارزشمند گونه‌های گیاهی وجانوری متفاوت ومتعدد  است و عمده‌ترین گونه درختی آن بلوط با قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال است.

در سال‌های اخیر به دلایل متعدد خطای انسانی و عوامل طبیعی شاهد آتش سوزی‌های بزرگی در پهنه زاگرس بوده ایم 
که نتایج فاجعه باری مانند کاهش وسعت جنگل‌ها، از بین رفتن گونه‌های نادر درختی و گیاهی و جانوری و در نتیجه کاهش تنوع و فراوانی آن‌ها و تاثیر منفی بر بانک بذرخاک جنگل را درپی دارد.

احیا این وسعت از ثروت  امانتی که از گذشتگان به ما رسیده و به مثابه یک ثروت ارزشمند ضمن بهرمندی از مزایای وجود آن میبایست به آیندگان تحویل دهیم کار بسیار سخت و زمان بری است و گا‌ها احیاء جنگل در ارتفاعات باتوجه به محدودیت آبیاری بسیارسخت است؛ بنابراین ضروری است با اقدامات پیشگیرانه و ایجاد پایگاه‌های امدادهوایی از پهنه وسیع زاگرس حفاظت کنیم.

باتوجه به وضعیت و محدودیت‌های سازمانی ادارات منابع طبیعی و محیط زیست از مردم محلی و انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان بستر مشارکت عمومی در مهار و اطفا حریق استفاده شده لیکن تجهیزات و امکانات محدود این عزیزان که با جان خود به نجات زاگرس میروند تاثیر بسیار کمی در مهار آتش سوزی جنگل‌ها بخصوص در ارتفاعات دارد.

در این راستا ورود بالگرد‌های نیرو‌های مسلح در این عملیات‌ها یک نقش مکمل را ایفا کرده است فرایند‌های ادارای پیچیده و زمان بر تا ورود یک بالگرد به عرصه عملیات مهار فاجعه  آنهم صرفا در حد انتقال نیرو انسانی به ارتفاعات و حمل مخازن غیر تخصصی آبپاش آنهم با مباحث مالی مابین نیروهوایی و منابع طبیعی و سازمان بحران بعضا این حداقل امکانات را هم دچار چالش می‌کند.

همه این موارد ضرورت احداث پایگاه‌های امداد هوایی جهت مهار آتش در جنگل‌های بلوط را بیش از پیش نشان میدهد، کشور‌های غربی از حدود ۶۰ سال پیش از بالگرد‌های آتش نشان با ظرفیت حمل نه هزار لیتر آب و مواد خاموش کننده و هواپیما‌های ایرتانکر  با ظرفیت ۴۵ هزارلیتر را وارد عرصه عملیات اطفا حریق کرده اند .

بنابراین پیشنهاد می‌شود یا با استفاده از ظرفیت و توان داخلی نسبت به تبدیل بالگرد یا هواپیما‌های داخلی و یا خرید بالگرد‌های تخصصی آتش نشانی و استقرار در چند نقطه زاگرس با احداث پایگاه‌های دایمی امداد هوایی نسبت به حفظ و حفاظت از جنگل‌های زاگرس اقدام کنیم.

*فعال سیاسی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی