با پایان سال ۱۳۹۹، تعداد خوردوهای فرسوده شهر تهران به ۴۰ هزار دستگاه رسید. این آمار نشان میدهد که نیمی از ناوگان تاکسیرانی شهر تهران فرسوده شدهاند و باید دست اوراقیها و ضایعاتیها سپرده شوند.
دیدارنیوز ـ به نقل از پایگاه خبری شهر، سال گذشته قرار بود که تمرکز اصلی برای نوسازی تاکسیهای فرسوده شهر با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۱۲ قانون «رفع موانع تولید» انجام شود. برهمین اساس، مدیریت شهری نوسازی ۱۵ هزار دستگاه تاکسی طی یک سال را هدف قرار داد تا بتواند بخشی از حجم عظیم تاکسیهای فرسوده شهر را نوسازی کند. اما طبق الزام هیات وزیران درباره ارتقاء یورو ۴ به یورو ۵ در سبد محصولات خودروسازان تا مرداد ۱۳۹۹، پنج ماه ابتدایی سال هیچ اتفاقی در زمینه نوسازی رخ نداد و تولید و شماره گذاری خودروهای ایران خودرو و سایپا متوقف شد.
بر همین اساس، معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره نوسازی تاکسیهای فرسوده تهران، گفت: هنوز قیمتهای جدید خودروها اعلام نشده است؛ اعلام شود؛ اما با توجه پیشبینیها، هفته نخست یا دوم اردیبهشت ۱۴۰۰، قیمتها اعلام و پیش فاکتور تاکسیها صادر میشود.
علی محتشمیپور با بیان اینکه سال گذشته نوسازی ۳ هزار و ۲۵۲ دستگاه تاکسی فرسوده در شهر تهران محقق شد، افزود: قرار بود این عدد ۴هزار و ۴۳۱ دستگاه باشد که به علت موکول شدن فرآیند اداری به روزهای پایانی سال، عملیات نوسازی هزار و ۱۷۹ دستگاه تاکسی انجام نشد.
او همچنین درباره عملیات نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال گذشته، توضیح داد: هدف گذاری برای نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال گذشته برابر با ۱۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده بود که به علت حواشی پیش آمده، عملیات نوسازی تا پایان تابستان متوقف شد. با وجود تمامی مشکلات و موانع در سال ۱۳۹۹، برای نوسازی چهار هزار و ۴۳۱ دستگاه تاکسی فرسوده اقدام شد که درنهایت نوسازی سه هزار و ۲۵۲ دستگاه تاکسی صورت گرفت.
محتشمیپور اضافه کرد: از ۴هزار و ۴۳۱ دستگاه تاکسی فرسوده، هزار و ۱۷۹ دستگاه تاکسی در ایام پایانی سال فرآیند نوسازی را طی کرده بودند که متأسفانه موفق به واریز وجه به حساب خودروساز نشدند؛ بنابراین باید امسال براساس پیش فاکتور جدید ایران خودرو اقدام به نوسازی کنند.
این مدیر تاکسیرانی تهران درباره آمار نوسازی تاکسیهای فرسوده به تفکیک نقدی و تسهیلاتی، بیان کرد: در مجموع از ۴هزار و ۴۳۱ دستگاه تاکسی فرسوده، نوسازی هزار و ۸۰۶ دستگاه تاکسی فرسوده برمبنای تهسیلات بود که از این تعداد هزار و ۲۷۷ دستگاه تاکسی قطعی و نهایی شد. نوسازی دو هزار و ۶۲۵ دستگاه تاکسی فرسوده هم برمبنای پرداخت نقدی بود که از این تعداد هم هزار و ۹۷۵ دستگاه تاکسی نوسازی شد. در مجموع تعداد نوسازی تاکسیهای فرسوده در سال گذشته به صورت پرداخت نقدی رانندگان در شهر تهران بیشتر از نوسازی تهسیلاتی بوده است.
او ضمن درخواست از مسئولان بابت نگاه ویژهتری به موضوع قیمت گذاری تاکسیها، بیان کرد: براساس استراتژی خودروسازان، قیمت گذاریها به صورت یکنواخت در سبد محصولات اتفاق میافتد و تفاوتی بین کاربری خودروها (تاکسی و شخصی) وجود ندارد. هرچه مدیریت شهری تسهیلات قرض الحسنه بانکی را ارتقاء دهد در طرف مقابل خودروسازان قیمت خودروهای عمومی را افزایش میدهند؛ بنابراین تأثیر تسهیلات در توانمندسازی مالی رانندگان کاهش مییابد.
معاون فنی و بهرهبرداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران درباره تسهیلات نوسازی در سال ۱۴۰۰، گفت: با پیگیریها و حمایتهای سیدمناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹، تفاهم نامه سه جانبه اعطای ۱۰ هزار فقره وام نوسازی تاکسیهای فرسوده به مبلغ ۹۰ میلیون تومان و کارمزد ۴ درصد و بازپرداخت پنج ساله میان سازمان برنامه و بودجه کشور، شهرداری تهران و صندوق کارآفرینی امید به امضاء رسید. سهم سازمان برنامه و بودجه کشور در این تفاهم نامه ۱۵۰ میلیارد تومان، سهم شهرداری تهران ۱۵۰ میلیارد تومان و سهم صندوق کارآفرینی امید هم ۶۰۰ میلیارد تومان است.