تیتر امروز

بچه‌ها! نخندین!
افاضات اضافه

بچه‌ها! نخندین!

عوام‌الملک در هفته‌ای که گذشت از حمایت مردم و خواص از یک طرح جدید نوشته و ترانه‌ای هم به گوشش رسیده که می‌گفت: "بچه‌ها! نخندین!"

یک شهردار و دو سرپرست (بی‌ثباتی مدیریت در شهرداری کرج)

News Image Lead

در يك سال گذشته، كلانشهر كرج ٣ شهردار و سرپرست را به خود ديده است و از اين لحاظ ركورد‌دار كلانشهرها محسوب مي‌شود . كليد اين سريال از زماني زده شد كه «اصغر نصيري» شهردار در پنجاه و دومين جلسه شوراي شهر كرج كه ٢٦ فروردين برگزار شد استعفاي خود را رسما تقديم اعضا كرد؛ استعفايي كه گفته مي‌شد دليل آن اختلاف نظر وي با برخي از اعضا و فشارهاي وارده از سوي آنها بوده است. جالب اينجا بود كه بلافاصله بعد از اين استعفا و در روز بعد از آن اكثريت شورا با اين استعفا موافقت و محمدرضا احمدي‌نژاد را به عنوان «سرپرست» شهرداري كرج برگزيدند.

کد خبر: ۸۶۹۹
۱۰:۲۷ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
دیدارنیوز ـ در يك سال گذشته، كلانشهر كرج ٣ شهردار و سرپرست را به خود ديده است و از اين لحاظ ركورد‌دار كلانشهرها محسوب مي‌شود . كليد اين سريال از زماني زده شد كه «اصغر نصيري» شهردار در پنجاه و دومين جلسه شوراي شهر كرج كه ٢٦ فروردين برگزار شد استعفاي خود را رسما تقديم اعضا كرد؛ استعفايي كه گفته مي‌شد دليل آن اختلاف نظر وي با برخي از اعضا و فشارهاي وارده از سوي آنها بوده است. جالب اينجا بود كه بلافاصله بعد از اين استعفا و در روز بعد از آن اكثريت شورا با اين استعفا موافقت و محمدرضا احمدي‌نژاد را به عنوان «سرپرست» شهرداري كرج برگزيدند.

پس از آن، شوراي شهر كرج وارد فاز انتخاب شهردار شد؛ در يكي از نخستين اظهارنظرها و درست در همان روزهايي كه برف بهاري كرج را فلج كرده و خسارت زيادي هم به فضاي سبز شهر وارد آورده بود، «محمد نبيوني» رييس شوراي شهر كرج در ٢٨ فروردين با بيان اينكه «هنوز گزينه جدي براي شهرداري كرج مطرح نيست» از انتخاب شهردار كرج ظرف حداكثر يك ماه يعني تا ٢٨ ارديبهشت ٩٧ خبر داد.

اين موضوع انتخاب شهردار طي روزهاي بعد همچنان مهم‌ترين موضوع مديريت شهري كرج بود تا اينكه نام «مجيد سريزدي» به عنوان يكي از گزينه‌هاي شهرداري كرج مطرح شد كه در نهايت منجر به انتخاب وي به عنوان شهردار در ١٣ خردادماه با ٩ راي موافق از ١٠ راي اعضاي حاضر در جلسه شد. اما اين انتخاب، انتخابي بود بسيار پرحاشيه چرا كه طيف ٥ نفره اصولگرايان شورا به شيوه‌هايي عجيب و غريب تلاش مي‌كردند تا در آن اختلال ايجاد كنند .

به عنوان مثال جلسات بعدي بعد از مطرح شدن نام سريزدي، گاهي با پيامك شبانه، گاهي با كسالت رييس و گاهي هم با ترجيح نايب‌رييس يا برگزار نمي‌شد و يا نيمه‌كاره مي‌ماند كه نمونه‌اش جلسه نهم ارديبهشت بود؛ جلسه‌اي كه سخنگوي شورا خطاب به خبرنگاران گفت كه علت لغوش را بايد از رييس پرسيد و از رييس هم پاسخي عايد افكار عمومي نشد.

محمدحسين خليلي‌اردكاني در خصوص تعطيلي اين جلسه به ايسنا گفت: «در جلسه يكشنبه (١٦ ارديبهشت) تصويب شده بود كه اعضا در جلسه امروز چهارشنبه (١٩ ارديبهشت) گزينه مورد نظر خود براي شهرداري كرج را معرفي كنند؛ اما جلسه امروز با ارسال پيامك در نيمه شب گذشته از طرف رييس شورا لغو شد. يا در جلسه چهارشنبه ٢٣ ارديبهشت كه قرار بود در مورد سريزدي راي‌گيري شود، وي آمد و برنامه‌هايش را نيز ارايه داد، اما درست در لحظه تصميم‌گيري رييس شورا حالش ناخوش شد و جلسه را ترك كرد! سارا دشتگرد هم با بيان اينكه امروز نبايد راي‌گيري شود از جلسه بيرون رفت، نايب‌رييس هم دليلي براي ماندن در اين جلسه نديد و با مرخصي ساعتي رفت!

اما ناراحتي اعضاي اصولگراي شوراي شهر از انتخاب سريزدي‌ كه سبقه‌اي اصلاح‌طلب داشت، چندان به طول نينجاميد. چرا كه با وجود رايزني‌هاي جدي براي تاييد صلاحيت وي، وزارت كشور حاضر به تاييد صلاحيت وي و امضاي حكم شهرداري‌اش نشد . اين درحالي بود كه پيش از اين هم مجيد سريزدي در فاصله سال‌هاي ۸۰ تا ۸۲ مسووليت شهرداري كرج را برعهده داشته است. ضمن آنكه همچنين سرپرستي معاونت عمراني استانداري البرز را در كارنامه داشت. بدين‌ترتيب اعضاي شورا بار ديگر مجبور به انتخاب سرپرستي جديد براي شهرداري كرج شدند. سرپرستي كه قرار بود از بين دو گزينه علي تركاشوند و محمدرضا احمدي‌نژاد انتخاب شود؛ كانديداهايي كه يكي سابقه شهرداري سال‌هاي گذشته كرج را داشت و ديگري سابقه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري را. دوئلي كه پيروز نهايي آن احمدي‌نژاد بود. سرپرستي كه قرار بود شهردار شود اما صندلي شهرداري كرج، تنها ٢ هفته دوام آورد چرا كه تنها ٢ هفته بعد از انتخاب وي به عنوان سرپرست وزارت كشور اعلام كرد كه او نيز شرايط احزار تصدي شهرداري كلانشهر كرج را ندارد!

در همين زمان كوليوند، رييس كميسيون شوراهاي مجلس دليل رد صلاحيت احمدي‌نژاد را تقلبي بودن مدرك وي عنوان كرده و به يكي از وب‌سايت‌هاي خبري گفت: موضوع آقاي احمدي‌نژاد توسط دانشگاه آزاد در حال پيگيري است و با گزارشي كه به علي‌اكبر ولايتي، رييس هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد اسلامي ارسال شده بود، وي تيم بازرسي ويژه‌اي را فرستاده و بررسي‌ها در كرج انجام شد.

كوليوند با اشاره به اينكه متاسفانه پايان‌نامه شهردار منتخب كرج تاييد نشد، اظهار داشت: دانشگاه تهران تاييديه مذكور را بررسي كرد و سازمان بازرسي استان البرز و دستگاه قضايي نيز اين مساله را دنبال مي‌كردند.

اين اظهارات باعث شد تا مطالب تند و تيزي در فضاي مجازي در اين خصوص منتشر شود . مطالبي كه نويسندگان آن مدعي بودند كه دليل رد صلاحيت احمدي‌نژاد؛ تلاش‌هاي كوليوند، نماينده كرج كه قرابت خاصي با رييس اصولگراي شوراي شهر اين كلانشهر دارد، بوده است .

اما هر چه كه بود، اختلافات درون گروهي اعضاي شوراي شهر كرج باعث شده بود تا شهر عملا بدون شهردار باقي بماند! گرچه گذر زمان نشان داد كه شوراي شهر نيز آبستن تغييراتي در روزهاي آتي خواهد بود.

آتش زير خاكستر

اختلافات رييس شورا و هم‌طيفان اصولگرايش با ٨ عضو اصلاح‌طلب شوراي كرج همچنان ادامه داشت. نقطه اوج اين اختلافات هم به انتخابات رييس و هيات رييسه شوراي شهر برمي‌گشت. چرا كه محمد نبيوني و ديگر اعضاي اصولگراي شورا معتقد بودند كه انتخابات هيات رييسه شوراي شهر كرج بايد ٢ سال يك‌بار باشد نه هر سال. ولي در نهايت با تلاش‌هاي اعضاي اصلاح‌طلب شورا و همچنين ورود هيات حل اختلاف استان در نهايت روز يكشنبه راي‌گيري سالانه براي انتخاب هيات رييسه شوراي شهر كرج انجام شد تا با انتخاب رييس و اعضاي هيات رييسه جديد، شايد به التهاب‌هاي يك‌ساله مديريت شهري پايان داده شود. انتخاباتي كه در نهايت عباس زارع را با ٩ راي موافق به عنوان رييس شوراي شهر كرج معرفي كرد.
 
اصلاح‌طلب معرفي شد ولي ...

اكبر سليم‌نژاد، عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر كرج در تشريح چرايي تلاطم‌هاي مديريت شهري كرج در يك‌سال گذشته به «اعتماد» گفت: دليل اين مسائل تلاش طيف اقليت اصولگراي شورا براي سهم‌خواهي بود. يعني مي‌خواستند شهردار و مديريت شهري فردي باشد كه كاملا مطابق خواسته‌هاي آنها عمل كند كه البته در اين راه از حمايت‌هاي يكي از نمايندگان مجلس نيز برخوردار بودند.

عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر كرج در توضيح ادعاي خود نيز گفت: مثلا نصيري‌نيا را ما نمي‌شناختيم. از تهران به ما معرفي شد و گفته شد كه از مديران اصلاح‌طلب شهري است. ولي وي از زماني كه شهردار شد، كاملا در راستاي اهدف اعضاي اصولگراي شورا حركت مي‌كرد. در مقابل اعضاي اصلاح‌طلب شورا نيز دائم به وي ايراداتي فني مي‌گرفتند. همين تضادها باعث شد تا در نهايت خودش استعفا بدهد و برود.

وي همچنين در مورد دلايل رد صلاحيت ٢ سرپرست منتخب شوراي شهر كرج توضيح داد: در مورد آقاي احمدي‌نژاد، ما خيلي تلاش كرديم حتي بسياري از مديران ارشد دولت هم موضوع را پيگيري كردند ولي در نهايت در دقيقه آخر وزارت كشور به دلايلي كه براي ما هم مشخص نشد، حاضر به تاييد صلاحيت وي نشد. سليم‌نژاد ادامه داد: در مورد سريزدي‌ هم گفته مي‌شد آقاي ولايتي اعلام كرده كه مدرك وي معتبر نيست و به همين خاطر مدرك تحصيلي فوق‌ليسانس وي را باطل كرده است. گرچه خود اين نحوه برخورد هم جاي تامل دارد. چرا كه به فرض هم كه مدرك وي جعلي بود اين مدرك ماهيت اصالت دانشگاه آزاد را زير سوال مي‌برد و اگر هم درست بود بايد سوال شود كه چگونه اين مدرك به وي داده شده است؟

وي همچنين در مورد انتخاب رييس جديد شوراي شهر كرج نيز گفت: رييس پيشين شورا معتقد بود كه انتخابات بايد دو ساله برگزار شود ولي نص صريح قانون مي‌گفت انتخابات هيات رييسه سالانه است. در تمام كلانشهرها هم همين طور است. مدت‌ها سر اين موضوع اختلاف نظر داشتيم تا اينكه در نهايت هيات حل اختلاف هم ديدگاه ما را تاييد كرد و راي به برگزاري سالانه انتخابات داد.

اين عضو شوراي شهر كرج اضافه كرد: همين جريان‌ها باعث شد تا انتخاب شهردار در كرج در طول يك‌ سال گذشته با چالش‌هايي همراه شود كه اميدواريم با انتخاب زارع به عنوان رييس جديد شورا و هيات رييسه جديد، مشكلات حل شود و به زودي شاهد انتخاب شهرداري جديد و بدون حاشيه باشيم.

سليم‌نژاد در پايان در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد چه زماني انتخاب شهردار جديد كرج در دستور كار شورا قرار خواهد گرفت؟ گفت: به زودي؛ فكر مي‌كنم همين چهارشنبه اعضاي شورا به بررسي گزينه‌هاي شهردار جديد كرج ورود پيدا كرده و در همان جلسه يا يكي، دو جلسه بعد شهردار نهايي كرج را انتخاب خواهند كرد.

منبع: اعتماد/حمیدرضا خالدی/۱۳ شهریور ۹۷
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی