تیتر امروز

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران
انتقام ایران از اسرائیل پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای اصفهان وارد نشد/ تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...

دومینوی تروریسم اسرائیلی؛ صبر استراتژیک ایران

اسرائیل دومینویی از اقدامات خرابکارانه و تروریستی علیه ایران را از مدت‌ها قبل کلید زده است. مذاکرات وین صهیونیست‌ها را نگران کرده و حالا با جدیت بیشتری سعی در ویران کردن روند احیای برجام دارند.

کد خبر: ۸۶۰۷۹
۱۳:۵۴ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰

نطنز

 

دیدارنیوز ـ پرستو بهرامی‌راد: همزمان با رایزنی‌های فنی و حقوقی در وین برای احیای برجام، تل‌آویو مذاکرات دیپلماسی با تهران را مورد حمله قرار داده است. نخست به کشتی ایران در دریای ساویز حمله شد و حالا خرابکاری گسترده‌ای در تاسیسات نطنز صورت گرفته است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی صبح یکشنبه ۲۲ فروردین خبر داد که حمله به بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی‌سازی احمدی روشن نطنز صورت گرفته است. شبکه دولتی کال اسرائیل روز یک‌شنبه بدون ذکر منبع اعلام کرد که حمله سایبری صبح یک‌شنبه شبیه حمله یک دهه پیش این کشور به تاسیسات غنی‌سازی نطنز با بدافزار استاکس‌نت است که خرابی‌ها و خسارت‌های وسیعی به بار آورد. روزنامه اسرائیلی جروزالم پست گزارش داد که اتفاقی که در تاسیسات نظنز افتاده حادثه نبوده و خسارات آن بسیار سنگین‌تر از آن است که مقام‌های ایران می‌گویند. در واقع رسانه‌های اسرائیلی جلوتر از همه روی خط خبری حمله به سایت نطنز بودند و حتی سعی در بزرگنمایی خسارات این اقدام تروریسیتی داشتند. 


بیشتر بخوانید: خرابکاری جدید در نطنز؟


نیویورک تایمز به نقل از دو منبع اطلاعاتی آمریکایی و اسرائیلی نوشته است که حمله توسط اسرائیل صورت گرفته است و شدت آسیب دیدگی بخش برق رسانی به حدی بوده است که عملا فعالیت‌های هسته‌ای ایران در این مرکز را دست‌کم ۹ ماه به تعویق می‌اندازد. این حادثه یک روز پس از افتتاح مرکز مونتاژ سانتریفیوژ‌های پیشرفته رخ داده که چند ماه پیش منفجر شده بود.

ایران چه می‌گوید؟

مقامات ایرانی بعد از پخش خبر حمله به تاسیسات نطنز واکنش نشان دادند. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در واکنش به خرابکاری در نطنز گفته است: «از خود اسرائیل انتقام خواهیم گرفت. نطنز قوی‌تر از گذشته با استفاده از ماشین‌های پیشرفته‌تر ساخته خواهد شد.» ظریف با اشاره به تاثیر این حملات در مذاکرات آتی بیان کرده است: «فکر می‌کنند دست ما در مذاکره ضعیف شده است؟ اتفاقا این عمل زبونانه موضع ما را در مذاکرات قوی‌تر خواهد کرد.»

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اقدام علیه مرکز غنی سازی نطنز را نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی ایران دانسته است. صالحی گفته است: «حق خود را برای اقدام علیه عاملان و آمران و مباشران این اقدام را محفوظ می‌دارد.»

در این بین خبر عجیبی نیز آمده است که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی که برای بازدید از حادثه نطنز به کاشان سفر کرده بود در حین بازدید دچار حادثه شد و مچ پا و سر وی دچار شکستگی شده است.

حمله نطنز اولین خرابکاری اسرائیل در داخل مرز‌های ایران نیست. چند ماه پیش یکی از کلیدی‌ترین دانشمندان ایرانی محسن فخری زاده در اطراف تهران توسط اسرائیل ترور شد و همچنین ۱۲ تیر سال گذشته نیز تاسیسات نطنز مورد حمله قرار گرفت و... که این روند به دومینویی از خرابکاری‌های اسرائیل در ایران تبدیل شده است. در این شرایط سوال بزرگ این است که ایران چه زمانی و چگونه به این اقدامات تروریستی واکنش نشان خواهد داد. 


تلاش آمریکا برای کاهش تنش


همزمان با حمله اسرائیل به کشتی ایرانی ساویز اعلام شد که وزیر دفاع آمریکا در هفته آینده به اسرائیل سفر می‌کند. لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در اولین سفر یک مقام ارشد دولت جو بایدن وارد به اسرائیل رفته است و ایران و برجام مهم‌ترین محور‌های رایزنی‌های آستین با مقامات اسرائیل بوده است.

بی شک سفر وزیر دفاع آمریکا به تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام ومخالفت اسرائیل با این مذاکرات مربوط می‌شود. از روند مذاکرات به نظر می‌رسد آمریکا خواهان احیای برجام است و این موضوع تل‌آویو را به شدت نگران کرده است.

اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل در قبال ایران به بزرگ‌ترین شکاف در سیاست خارجی دو طرف تبدیل شده است. احتمالا واشنگتن در تلاش است که در زمان مذاکرات تنش‌ها در منطقه را تا حدودی کاهش دهد، اما اینکه چه میزان در این زمینه موافق شود، موضوعی است که باید در مورد آن به انتظار نشست.


بیشتر بخوانید: حمله به کشتی ایرانی؛ تب اسرائیل از مذاکرات وین



تاثیر بر مذاکرات وین 


هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام به سلسله مذاکرات تبدیل شده است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اولین سیاستمداری بود که نسبت به این مذاکرات ابراز نگرانی کرد. در حقیقت احیای برجام کابوسی برای اسرائیل تبدیل شده است و آن‌ها از روز نخست مذاکرات ایران و ۵+۱ نیز از مخالف جدی قرارداد برجام بودند.

اسرائیل در پشت صحنه تلاش برای برهم زدن میز مذاکرات احیای برجام آغاز کرده است. تل‌آویو سعی بر تحریک ایران و پایان دادن صبر استراتژیک ایران دارد تا از این شرایط هم میز مذاکرات را تعطیل کند، هم منافع خود در منطقه را تامین کند. دور کردن ایران و امریکا از فضای به وجود آمده برای احیای توافق هسته‌ای به نظر هدف اسراییل است. یکی از ابزار‌های نتانیاهو برای تخریب فضای دیپلماتیک به وجود آمده، تحریک تهران به اقدام‌های واکنشی و ماهیگیری از بحران به وجود آمده است. حال باید دید ایران به اقدامات اسرائیل چه پاسخی خواهد داد.

اسرائیل بی شک دست به تحرکات بیشتر در منطقه خواهد زد تا زیر میز مذاکرات برجامی بزند. چون ایران را بزرگ‌ترین دشمن خود در منطقه می‌داند و این روش را هم از ماه‌ها قبل شروع کرده تا شرایط را برای ایران دشوارتر از قبل بکند. با این شرایط اگر تلاش‌های وزیر دفاع آمریکا برای کاهش تنش نتیجه‌ای نداشته باشد، در هفته‌های آتی همزمان با مذاکرات وین باید شاهد اقدامات خرابکارانه بیشتری از سوی تل‌آویو باشیم و البته این که صبر استراتژیک ایران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
سعادت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
0
1
ایران اگه بخواد با چند موشک فاتحه اسرائیل را میخواند اما سیاست منطقه فعلا این رو تدبیر نمیکند ولی به موقع این غده سرطانی به دستور ولی فقیه از دامان جامعه ملل کالبد شکافی خواهد شد به لطف خدا اما اینکه خرابکاری کرده نشانه ترس و دلهره ای است که از آینده روشن در پیش روی ایران است حاکی است این دزد جنایت کار نتانیابو روزی زانو خواهد زد جلوی ایران
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی