تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

کنکاش در آمار‌هایی که نشان می‌دهند «چرا موج چهارم کرونا نگران کننده است؟»

نیم نگاهی به آمار بستری‌های کرونایی نشان می‌دهد کل بیماران بستری شده در اسفندماه ۱۳۹۹ در سراسر کشور، ۲۰ هزار و ۶۱۸ نفر بود، در حالی که در ۲۰ روز اخیر (اول تا بیستم فروردین ۱۴۰۰) به ۲۷ هزار و ۳۴۹ تن رسیده است؛ عددی که بعید نیست در پایان ماه جاری از ۵۰ هزار بستری عبور کند!

کد خبر: ۸۵۸۱۵
۱۸:۰۰ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰

کنکاش در آمار‌هایی که نشان می‌دهند «چرا موج چهارم کرونا نگران کننده است؟»

دیدارنیوز ـ چرا موج چهارم کرونا در ایران نگران کننده است، آنقدر که وزیر از معاونانش و روسای علوم پزشکی استان‌ها خواسته، مقدمات افزایش تخت‌های بیمارستانی را فراهم آورند؟!

یکی از راه‌های پاسخ به این پرسش، مراجعه به آمار و بهره بردن از اعداد و ارقام و قیاس آن‌ها با اعداد و ارقام ثبت شده در گذشته است؛ اعدادی که از جمله آنها، شناسایی بیش از ۲۲ هزار بیمار در دو شبانه روز اخیر است که رکورد هم محسوب می‌شوند؛ رکوردی که سه روز متوالی شکسته شد و افزایش یافت و شکستن دوباره آن در ساعات و روز‌های آتی محتمل است و بزرگی این عدد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم رکورد بیمار شناسایی شده در کشورمان از روز اول شناسایی ویروس کرونا در ایران، کمی بیش از ۱۴ هزار بیمار بود که در هفتمین روز آذرماه ۱۳۹۹، در روز‌های اوج موج سوم کرونا در کشورمان به ثبت رسید. عددی که قابل قیاس با آنچه این روز‌ها در آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان مطرح می‌شود، نیست.

البته این آمارها، آمار‌های رسمی هستند و شامل همه بیماران مبتلا به کووید۱۹ و حتی مبتلایان به ویروس کرونا نمی‌شوند چون به مانند سابق، بسیاری از مبتلایان به این ویروس، بی علامت هستند و حتی خودشان هم متوجه ابتلایشان نمی‌شوند، برخی دیگر از ایشان به بیماری‌های خفیفی مانند سرماخوردگی دچار می‌شوند یا حتی تنها علایمی ساده مانند کربویی (از دست دادن بویایی) در آن‌ها بروز می‌کند و بعضی هم اساسا شانس تست شدن و قرار گرفتن در زمره آمار‌های رسمی را نمی‌یابند!

به این نکات، افزایش بیش از ۷ برابری تعداد تست‌های پی سی آر در کشورمان در یک سال اخیر را هم باید افزود که موجب شده تعداد بیماران شناسایی شده به شدت افزایش یابند؛ تعداد تست‌هایی که قرار بود بهار سال گذشته به ۸۰ هزار در روز برسد، اما با تاخیری یک ساله، یکی دو روزی است به این عدد رسیده و قطعا تاثیر بسزایی در شناسایی بیش از ۲۲ هزار بیمار در روز‌های اخیر داشته است.

اساسا یکی دیگر از نکاتی که می‌شود با تامل در آمار‌های کرونایی کشورمان به آن پی برد، همین نکته است که از ۸۰ هزار تست مخصوص کرونا، بیش از ۲۲ هزارتایش مثبت است. یعنی بیش از یک تست از هر چهار تست! وضعیتی که نشان می‌دهد موج چهارم کرونا در کشورمان تا چه اندازه سهمگین است و چه ابعاد وسیعی دارد. آنقدر وسیع که عجیب نیست اگر بشنویم در برخی استان‌ها از هر دو تست، یکی مثبت است و اوضاع در کلانشهر‌هایی مانند تهران هم از متوسط کشوری وخیم‌تر است.

اما آیا واقعا ثبت ۲۲ هزار بیمار در یک شبانه روز، اینقدر مهم و جدی است که نگران کننده باشد و به فاصله حدود ۱۴ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشورمان، مسئولان را مجاب به اتخاذ تدابیری مانند افزایش سریع تخت‌های بیمارستانی کند؟ پاسخ این سوال زمانی مشخص می‌شود که بدانیم در ۳۳ روز نخست شیوع ویروس در ایران (از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ تا ۳ فروردین ۱۳۹۹) مجموعا کمتر از ۲۲ هزار بیمار شناسایی شده بود، در حالی که روز گذشته ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار شناسایی شده و روز قبل از آن، ۲۲ هزار و ۵۸۶ بیمار.

با این مقایسه‌های آماری احتمالا دیگر جای تردیدی نمی‌ماند که موج چهارم کرونا بسیار سهمگین‌تر از موج‌های قبلی است، اما اگر هنوز تردیدی برایتان مانده، بد نیست نیم نگاهی هم به آمار بستری‌های کرونایی بیندازیم که بر اساس آن، کل بیماران بستری شده در اسفندماه ۱۳۹۹ در سراسر کشور، ۲۰ هزار و ۶۱۸ نفر بود، در حالی که در ۲۰ روز اخیر (اول تا بیستم فروردین ۱۴۰۰) به ۲۷ هزار و ۳۴۹ تن رسیده است؛ عددی که بعید نیست در پایان ماه جاری از ۵۰ هزار بستری عبور کند!

منبع: تابناک
برچسب ها: آمار کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی