تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

به رکود اقتصادی مرزنشینان پایان دهید!

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون معتقد است حمایت از مرزنشینان در شرایط اقتصادی حاضر ضمن تقویت معیشت مردم ساکن در مناطق مرزی، موجب تنظیم بازار کالا‌های اساسی می‌شود.

کد خبر: ۸۵۵۳۰
۱۶:۲۶ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰

به رکود اقتصادی مرزنشینان پایان دهید!

دیدارنیوز ـ اواخر سال گذشته هیأت دولت در آخرین جلسه خود تصویب کرد که واردات کالا‌های اساسی از جمله چای، برنج، نهاده‌های دامی، دانه‌های روغنی، مغز گردو، بادام هندی، دام زنده، گوشت گاو و گوساله و همچنین میوه‌های گرمسیری از طریق تعاونی‌های مرزنشینان و پیله وران از محل ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ آن‌ها و بدون الزام به ارایه گواهی سایر دستگاه‌ها از جمله گواهی GMP انجام و در شبکه توزیع کشور عرضه شود.

بر اساس این تصمیم، واردات کالا‌های اساسی مذکور توسط تعاونی‌های مرزنشین از محل صادرات یکدیگر در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خارج از سهمیه ارزی و مقدار تعیین شده بوده و واگذاری ارز حاصل از صادرات پیله وران و شرکت‌های تعاونی مرزنشین به سایر پیله وران و شرکت‌های تعاونی مرزنشین عملا امکانپذیر نیست.

واردات مرزنشینان به استناد قانون ساماندهی مبادلات مرزی، در قبال انجام صادرات است و مشمول تخفیفات گمرکی می‌شود لذا این تفسیر که مرزنشینان برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری نمی‌توانند از معافیت‌های قانونی در حقوق ورودی استفاده کنند مغایر با قانون ساماندهی مبادلات مرزی است.

یاسر فیضی ـ رییس کمیسیون مرزنشینان اناق تعاون ـ درباره این مصوبه می‌گوید: تصویب نامه هیات وزیران در خصوص واردات کالا‌های اساسی و ضروری توسط تعاونی‌های مرزنشینان از محل ارز حاصل از صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹، خارج از سهمیه ارزی و مقدار تعیین شده و بر خلاف فرمایش مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید و مصداق مانع تراشی و نقطه مقابل پشتیبانی است.

او با اشاره به رکود فعالیت تعاونی‌های مرزنشین می‌گوید: مصوبه اخیر هیات وزیران در اواخر اسفند ۱۳۹۹ فرصت خوبی بود که جبران مافات شود و به رکود اقتصادی مرزنشیان پایان دهد، ولی متاسفانه تفسیر گمرک از عبارت" خارج از سهمیه ارزی و مقدار تعیین شده" عدم استفاده از معافیت‌های گمرکی مرزنشینان است و این موضوع کور سوی امید ایجاد شده برای رفع مشکلات موجود را به ناامیدی تبدیل کرده و موجب نارضایتی مرزنشینان شده است.

آنطور که فیضی می‌گوید: واردات مرزنشینان به استناد قانون ساماندهی مبادلات مرزی، در قبال انجام صادرات است و این واردات در قبال صادرات مشمول تخفیفات گمرکی می‌شود لذا این تفسیر که مرزنشینان برای واردات کالا‌های اساسی و ضروری نمی‌توانند از معافیت‌های قانونی در حقوق ورودی استفاده کنند، مغایر با قانون ساماندهی مبادلات مرزی است.

رئیس کمیسیون مرزنشینان اتاق تعاون با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت اجتماعی اقتصادی مغفول مانده مرزنشینان ابراز امیدواری کرده در چند ماه باقی مانده از عمر دولت، اصلاح این مصوبه و حمایت از مجموعه ۷ میلیون نفری مرزنشینان کشور در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی در شرایط اقتصادی فعلی حمایت از مرزنشینان، ضمن آنکه موجب تقویت معیشت مردم ساکن در مناطق مرزی می‌شود به تنظیم بازار کالا‌های اساسی و ضروری کشور در شرایط تحریمی کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: مرزنشینان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی