تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

میزان انحراف مناره شمس در ۲ قرن گذشته ثابت بوده است

طبق آخرین پژوهش‌های انجام شده توسط محققان میراث فرهنگی میزان انحراف مناره شمس تبریزی خوی در ۲۰۵ سال گذشته ثابت بوده و تغییری نداشته است.

کد خبر: ۸۵۱۵۰
۱۴:۳۲ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

میزان انحراف مناره شمس در ۲ قرن گذشته ثابت بوده است

دیدارنیوز ـ یکی از پژوهشگران اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خوی افزود: طبق نقاشی‌هایی که منشی سفارت انگلستان در دوره فتحعلی شاه قاجار از بنای تاریخی شمس تبریزی خوی در سال ۱۲۲۹ هجری قمری داشته، این اثر تاریخی با ۱۷ متر و ۲۵ سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین حدود نیم متر انحراف داشته است.

رضا بایرام زاده بیان کرد: علت انحراف نیز تاثیر آب‌های زیر زمینی و رودخانه‌ای بوده که در دوره‌های گذشته در اطراف این بنا وجود داشته است و در جنوب و جنوب غربی آن باعث نشست شده بود.

وی اضافه کرد: در نقاشی جیمز موریه ۲ مناره نقاشی شده است که مناره سمت راست با کج شدگی به سمت جنوب هم اکنون موجود بوده و مناره سمت چپ تصویر که به سمت شمال کج شده بود، تخریب و از بین رفته است.

این پژوهشگر بیان کرد: قدیمی‌ترین عکس از این اثر تاریخی متعلق به سال ۱۲۹۷ و متعلق علی خان والی است که فقط می‌توان یک مناره در آن مشاهده کرد که طبق اسناد و مدارک تاریخی موجود مناره دوم بین سال‌های ۱۲۶۸ تا ۱۲۹۷ هجری قمری از بین رفته است.

وی اظهار کرد: طبق پژوهش یاد شده نـگاره موریـه، مؤیـد ایـن نکتـه اسـت کـه دو منـاره موجـود در آن زمـان، فاصلـه زیـادی از هـم نداشـته اند و بـا توجـه بـه مقیـاس بـه کار رفتـه در ارتفـاع منـاره و قـد افـراد ترسـیم شـده به نظـر می‌رسـد فاصلـه دو منـاره در حـدود پنج تـا ۶ متـر بـوده اسـت.

بایرام زاده ادامه داد: از ۲۰۵ سـال پیـش تا کنـون کج شدگی مناره تغییـر چندانـی نداشـته و پیش بینـی موریـه مبنی بـر فرو ریختـن آنهـا در اثـر زلزلـه احتمالـی، تنهـا در مـورد منـاره سـمت چـپ، محقـق شـده اسـت.

آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی که به اعتقاد اکثریت محل مدفن شمس تبریزی می‌باشد؛ و همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهر‌های ایران و حتی کشور‌های همسایه در مراسمی بزرگداشت این صوفی و عارف را گرامی می‌دارند.

منبع: ایرنا
برچسب ها: میراث فرهنگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی