تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

موج چهارم کرونا رسید؛ چشم‌انداز تلخ روزهای مرگ و میر

به نظر ایران وارد موج چهارم کرونا شده است. روزهای خاکستری مرگ و میر در راه است. همزمان آغاز ماه مبارک رمضان و احتمال تجمعات خانوادگی و تعطیلات پیش‌رو در اردیبهشت و خرداد به شدت بر نگرانی‌ها افزوده است.

کد خبر: ۸۴۹۳۳
۰۶:۰۰ - ۱۵ فروردين ۱۴۰۰

موج چهارم کرونا

دیدارنیوز – رسول شکوهی: خبر داغ این روز‌ها در حوزه کرونا، مربوط به موج چهارم کرونا در کشور و افزایش آمار مبتلایان و بستری شدگان و جانباختن تعداد زیادی از هموطنانمان است. تقریبا تمام مسئولین وزارت بهداشت تاکید دارند که وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم و ویروس جهش یافته یا همان کرونای انگلیسی بیش از پیش در کشور جولان می‌دهد.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرد و به صراحت گفت: «ما قطعا وارد موج چهارم کرونا شده‌ایم، در چند هفته آینده روند موارد سرپایی، بستری و مرگ و میر ما صعودی خواهد شد. ما با توجه به افزایش بیماران سرپایی و بستری فعلا پیش‌بینی می‌کنیم تا حدود ۴ هفته آینده روند رو به صعودی بویژه در مرگ و میر کرونا داشته باشیم.»

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت نیز خاطرنشان کرد که «در ایام تعطیلات نوروز بیش از ۱۵ هزار نفر که مبتلا به ویروس کرونا بوده و از بیماری خود آگاهی داشتند، سفر کرده‌اند». علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در اظهارنظری درباره ویروس انگلیسی گفت: «در الگو‌هایی که از نظر اپیدمیولوژیک بررسی می‌کنیم الگویی که مشاهده می‌شود نشان دهنده افزایش بیماران مبتلا به ویروس جهش یافته انگلیسی است که در اکثر استان‌های کشور وضعیت این است و خیز جدید بیماری در حال اتفاق است.»

براساس آمار‌هایی که رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کرده است در حال حاضر ۴۷ شهر قرمز، ۱۲۶ شهر نارنجی، ۲۴۷ شهر زرد و ۱۴ شهر آبی داریم که این تعداد در حال تغییر است و گرایش به رنگ‌های قرمز و نارنجی بیشتر است. این در حالی است که آمار جانباختگان بعد از چند ماه سه رقمی شد و مبتلایان نیز افزایش چشم گیری داشتند. از این صحبت‌ها و آمار‌ها بر می‌آید که موچ چهارم را باید قطعی بدانیم.


موج چهارم کرونا و سیاست‌های متناقض
دلایل زیادی برای شکل گیری این موج جدید در کشور وجود دارد که بخش اصلی آن در رابطه با تعطیلات نوروز است. تقریبا سفر‌های نوروزی به صورت عادی برگزار شد و تمام بلیط‌های هواپیما و قطار و اتوبوس به فروش رسید. بسیاری از سایت‌های فروش بلیط آنلاین هم تخفیف گذاشته بودند و با قیمت کمتری می‌شد بلیط مدنظر را تهیه کرد. برخلاف دستورالعمل‌های ابلاغ شده برای تعداد مسافرین گزارش‌های رسیده به دیدار حاکی از آن است که در برخی موارد کاهش ظرفیت رعایت شد و در بسیاری از موارد مخصوصا در اتوبوس‌ها با ظرفیت کامل به سمت مقصد حرکت کردند.

این سوال در سطح جامعه به وجود آمد که وقتی وزیر بهداشت التماس می‌کند که مردم به سفر نروند چرا هیچ محدودیتی در فروش بلیط وسایل حمل و نقل عمومی به وجود نیامد؟ چرا تمام هتل‌ها و اقامتگاه‌ها باز بودند و حتی در شهری مثل کیش که مقصد توریستی محسوب می‌شود هتل‌ها قبل از عید پر شده بودند؟

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در روز‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰ از کاهش سفر‌های نوروزی تا حدود ۵۳ درصد خبر داد. او البته از مردم درخواست کرد اگر هتل و یا تور مسافرتی را برای تعطیلات نوروز رزرو کرده بودند، به منظور حمایت از صنعت گردشگری و جلوگیری از ورشکستگی آن، سفر‌ها را لغو نکنند و دنبال دریافت مبالغ خود نباشند، بلکه آن را به تعویق بیندازند. مونسان این قول را هم داد که بعد از کرونا با همین نرخی که مردم سفر‌ها را رزرو کرده بودند، خدمات بدهند.

مونسان پیش از این و در هفته‌های ابتدایی اسفند ۹۹ درباره سفر‌های نوروزی گفته بود: «با ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین کمیته امنیتی‌اجتماعی وزارت کشور با حضور دستگاه‌های مختلف، توافقاتی کردیم، در ستاد با حضور رئیس‌جمهوری توضیحات ارائه شده تصویب شد؛ بنابراین امیدوارم در همان چارچوبی که توافق کردیم، بتوانیم نوروز را برگزار کنیم، شاهد رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی باشیم و بتوانیم سفر هوشمندانه و سالم را تحقق ببخشیم.»

به تازگی نیز سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان در نامه‌ای به رحمانی فضلی نوشت و درخواست لغو یک هفته‌ای سفر‌های هوایی و زمینی به کشور ترکیه را داشت. او در این نامه نوشت: «با توجه به شیوع گسترده بیماری covid-۱۹ در کشور ترکیه با ویروس موتاسیون یافته، ضروری است، حداکثر تا ۴۸ ساعت آینده به مدت یک هفته ایاب و ذهاب از طریق مرز‌های هوایی و زمینی با کشور مذکور متوقف گردد.» شنیده‌ها حاکی از آن است که به مانند دیگر سفر‌های خارجی که لغو نشد و مرز‌هایی که بسته نشد این درخواست وزیر بهداشت نیز راه به جایی نمی‌برد.


حواسمان به ماه مبارک رمضان باشد
به هر روی تعطیلات به پایان رسید و باید موج چهارم را مدیریت کنیم. دورکاری در برخی مشاغلی که امکان این کار را دارند می‌تواند بخش زیادی از مسائل را کنترل کند. این روز‌ها بیشترین رفت و آمد و ازدحام به خاطر مشاغلی است که نیروی انسانی آن با وسایل نقلیه عمومی رفت و آمد می‌کنند. در روز‌های آینده ماه مبارک رمضان هم شروع خواهد شد و باید درباره مراسم مذهبی و افطاری‌ها و دورهمی‌های خانوادگی هم محدودیت‌های لازم صورت بگیرد.

تعطیلات عید فطر و نیمه خرداد نیز یکی دیگر از دغدغه‌های بهداشت و درمان کشور است و برای چشم انداز پیش رو نیز باید برنامه ریزی دقیقی داشت. با سیاست‌ها متناقض و کم رنگ شدن وزارت بهداشت در تصمیم گیری‌ها یکی دو ماه آینده می‌تواند یکی از سخت‌ترین دوران مدیریت کرونا در کشور باشد.


فقط ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن در ایران تزریق شده است
همه این مشکلات در حالی است که جامعه بعد از حدود ۴ ماه که واکسیناسیون در سطح جهان در حال انجام است منتظر است که در ایران نیز واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کند. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو نهم فروردین ۱۴۰۰ اعلام کرد که تاکنون ۶۹۵ هزار واکسن وارداتی کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده و ۱۶۱ هزار و ۶۰۱ دوز واکسن تزریق شده است.

این عدد در مقایسه با میزان واکسیناسیون در کشور‌های همسایه ایران بسیار کم است. انتظار برای واکسن داخلی از طرفی و عدم شفافیت در واردات واکسن و برخی فرصت سوزی‌ها در واردات واکسن باعث شده است که روند واکسیناسیون در ایران بسیار کند پیش برود و صحبت‌هایی از ورود بخش خصوصی به واردات واکسن از جمله نگرانی‌هایی است که در ادامه باید به سراغ آن برویم. ترکیب بحران اقتصادی و تحریم و کرونا در کشور وضعیت بسیار پیچیده‌ای را به وجود آورده است که اجازه محدودیت‌های جدی و حمایت از گروه‌های آسیب پذیر را نمی‌دهد. کند بودن روند واکسیناسیون هم به این وضعیت در مدیریت کرونا افزوده شده و مشکلات بیشتری را به وجود آورده و بدون تعارف باید نگران روز‌های آینده باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی