تیتر امروز

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند
انتقام پس از حمله تروریستی به کنسولگری (این گزارش بروزرسانی می‌شود)

حمله ایران به اسرائیل/ ایران قواعد جدیدی را تحمیل کرد/ سوناک و نتانیاهو امشب صحبت می‌کنند

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)
مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه

گفتمان نظام سلطه جهانی؛ پاسخ بیژن عبدالکریمی به محمدحسن علایی (قسمت چهارم و پایانی)

در ادامه مناظره متنی محمدحسن علایی، جامعه‌شناس با بیژن عبدالکریمی، استاد دانشگاه درباره «گفتمان نظام سلطه جهانی» که سه قسمت قبلی را در دیدارنیوز خواندید، در قسمت چهارم و پایانی می‌توانید پاسخ...

آتش تردید بر مشعل المپیک توکیو، اعتراض‌ها در ژاپن

از آن روزی که شعله آتش از یونان به ژاپن حمل شد تا آغازی بر المپیک تابستانی ۲۰۲۰ باشد، حدود یک سال می‌گذرد، سالی که صرف مبارزه با بیماری کرونا شده، اما هنوز این ویروس مرموز از بین نرفته است.

کد خبر: ۸۴۴۶۸
۱۷:۰۰ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
آتش تردید بر مشعل المپیک توکیو، اعتراض‌ها در ژاپن

دیدارنیوز ـ سرویس ورزشی: . ژاپنی‌ها که از سال گذشته در رویای برگزاری بزرگ‌ترین گردهمایی ورزشی دنیا به سر می‌بردند حالا با احتیاط و حتی تردید به برگزاری این مسابقات در تابستان اشاره می‌کنند. دیروز مشعل این مسابقات در خاک ژاپن روشن شد و مراسم حمل هیجان‌انگیزترین شراره دنیا به خیابان‌های سرزمین آفتاب تابان کشیده شد.  ورزشکاران ممتاز ژاپنی که مشعل المپیک را در دست داشتند صبح روز پنجشنبه در شمال شرقی ژاپن یعنی فوکوشیما در یک نمایش خیابانی به راه افتادند که نشان دهنده عزم برگزارکنندگان بازی‌های تابستانی باشند، با وجود شک و تردید گسترده مردم.

سیکو هاشیموتو، رئیس کمیته برگزاری المپیک تابستانی ۲۰۲۰ در این مراسم گفت: «در یک سال اخیر که جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا در شرایط بسیار دشواری قرار گرفت مشعل المپیک از یونان به ژاپن انتقال یافت. این شعله گرچه آرام، اما شعله‌ور ماند. شعله کوچک امیدش را از دست نداد و منتظر چنین روزی بود. مشعل المپیک توکیو امید را در سراسر ژاپن احیا می‌کند و من خواهان چنین اتفاقی هستم. امیدوارم این مشعل در شرایطی ایمن روز ۲۳ ژوئن به ورزشگاه توکیو برسد.»

حمل‌کنندگان نه تنها مشعل، بلکه بیانیه توکیو مبنی بر بهبود اوضاع ژاپن پس از زلزله ۲۰۱۱، سونامی و انفجار در نیروگاه هسته‌ای و همچنین همه گیری کووید ۱۹ را نیز با خود همراه خواهند داشت و آن را تحویل مراسم افتتاحیه خواهد داد. در حالی که برخی منتقدان مدعی هستند هنوز برای این ادعا‌ها زود است!



آتش‌بیاران معرکه!

اعضای تیم فوتبال زنان ژاپن که برنده جام جهانی ۲۰۱۱ بودند با لباس سفید و از یک مجموعه آموزش فوتبال در فوکوشیما، منطقه آسیب دیده از فاجعه سه گانه ۲۰۱۱ حرکت خود را با مشعل آغاز کردند.

مشعل المپیک توکیو نیز ملهم از پشت سر گذاشتن مصائب چند سال اخیر در واقع یک دست‌افزار ساخته شده از آلومینیوم است که از منازل پیش‌ساخته درفاجعه فوکوشیما، بازیافت و ساخته شده است. قرار است ۱۰ هزار دونده، مشعل را هر نفر حدود ۲۰۰ متر در مسیری پیچ دی پیچ که ۴۷ استان ژاپن را پشت سر می‌گذارد، حمل کنند.

البته برخی از دوندگان در اعتراض به رئیس سابق کمیته برگزاری بازی‌ها یوشیرو موری که پس از اظهارات جنسیت‌گرایانه استعفا داد، پیش از این رویداد کنار کشیدند.

جانشین موری یعنی سیکو هاشیموتو در این مراسم گفت: «شعله آتش المپیک یک سفر ۱۲۱ روزه را آغاز می‌کند در حالی که امید‌های مردم ژاپن و آرزوی صلح برای مردم سراسر جهان را درون خودحمل می‌کند.»

آتش تردید بر مشعل المپیک توکیو، اعتراض‌ها در ژاپن

خلبان یوشیهیده مورویا، مشعل بازی‌های المپیک توکیو را از شعله دیگی به شکل مشعل بازی‌ها روشن کرد و این شعله به نوبت همه مشعل‌های آماده شده را روشن خواهد کرد تا این شعله به ورزشگاه و مراسم افتتاحیه برسد.

اما از تماشاگران این مراسم خواسته شد همواره ماسک بزنند و بر مبنای اصول بهداشتی تشویق کنند. هشدار این بود که اگر شلوغی بیش از حد در رویداد ایجاد شود، ممکن است مسیر حمل مشعل منحرف یا انجام مراسم متوقف شود.



اعتراض‌ها، دور از پایتخت

یک نظرسنجی در رسانه کیودو در آخر هفته نشان داد که کمتر از یک چهارم از افراد معتقدند این بازی‌ها باید برگزار شود، در حالی که ۴۰ درصد فکر می‌کنند که این بازی‌ها باید لغو شوند.

شینیا میورا ۴۶ ساله که پخش تلویزیونی مراسم را تماشا کرده، می‌گوید: «امیدوارم المپیک توکیو با موفقیت و نمایش درخشان تیم برگزاری انجام شود در حالی که ممکن است کرونا چنین اجازه‌ای ندهد.»

برخی از مردم نیز در فوکوشیما و فاصله نه چندان دور از مراسم مشعل، در حالی که شعار‌هایی را علیه بازی‌های المپیک سر می‌دادند به این مراسم اعتراض کردند.

این جمع، نمایش حمل مشعل را ساختگی دانسته و از آن انتقاد کردند. میهو گودا، سردبیر و فعال اجتماعی مستقر در شهر کوریاما می‌گوید: «شعار جنبش ما این است که حالا زمان برگزاری المپیک نیست!»

گودا با حرارت می‌گوید: «دولت ادعا کرده که اوضاع در فوکوشیما بهبود یافته و با نشان دادن خیابان‌ها و ساختمان‌ها در مسیر حمل مشعل می‌خواهد این را ثابت کند، اما فقط چند بلوک دورتر، آوار خانه‌های متروکه و تخریب شده را می‌توانید ببینید در حالی که هنوز از رادیواکتیو پاکسازی نشده‌اند.»
 
آتش تردید بر مشعل المپیک توکیو، اعتراض‌ها در ژاپن

گودا خاطرنشان می‌کند تعداد کمی از ساکنان کوریاما که از فاجعه فرار کرده‌اند، مایل به بازگشت هستند در حالی که شهرشان هنوز به هم ریخته است. بخش وسیعی از مناطق آلوده، غیرقابل سکونت هستند، چون دهه‌ها طول می‌کشد تا نیروگاه هسته‌ای فلج شده فوکوشیما پاک شود.

یکی از فعالان اجتماعی نیز می‌گوید: «هزینه‌های صرف شده برای المپیک به راحتی می‌تواند به این خانواده‌ها کمک کند تا زندگی از دست رفته‌شان را بازسازی کنند». او می‌گوید ساکنان فوکوشیما تنها کسانی نیستند که فدای منافع تجاری و ژئوپلیتیکی می‌شوند.

از نگاه برخی از ژاپنی‌ها باید با تردید به برگزاری المپیک نگریست چرا که اگر یکی از ورزشکاران حتی به طور تصادفی بر اثر کووید ۱۹ بمیرد چه کسی پاسخگو خواهد بود. برخی در ژاپن معتقدند که حتی چین هم باید برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ را به تعویق بیندازد یا لغو کند تا ورزشکاران فدای زیاده‌خواهی دولتمردان نشوند.

ژاپن تاکنون ۴۶۲ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا را تایید کرده و تقریباً ۹۰۰۰ مورد مرگ که در مقایسه با استاندارد‌های بین‌المللی کم است، روی داده، اما کارشناسان حوزه سلامت هشدار می‌دهند که این بیماری همه‌گیر همچنان دور از کنترل است و موج چهارم ابتلا نیز از راه می‌رسد.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی