تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

خشکسالی ۲۰ ساله شد/ از مرگ خاموش چشمه‌ها و قنوات تا چشم انتظاری برای جرعه‌ای آب

هر چه می‌گذرد کم آبی در خراسان جنوبی خود را بیشتر نشان می‌دهد و با افت شدید منابع آبی، حالا مردم باید چشم به راه رسیدن تانکر بمانند.

کد خبر: ۸۴۴۲۹
۱۲:۵۷ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۰

خشکسالی ۲۰ ساله شد

دیدارنیوز ـ نبود آب این روز‌ها دغدغه خیلی از روستائیان شهرستان زیرکوه شده، شهرستانی که روزگاری چشمه‌ها و قنات‌های پر آب در آن جاری بود، حالا در بیشتر روستاهایش ذخیره آب در مجتمع‌های آبرسانی یکی یکی کم می‌شود و مردم، روز‌ها باید چشم به راه تانکر‌های آبرسان بمانند.

 

مردم روستای پیشبر زیرکوه می‌گویند: نبود آب و چشم انتظاری برای رسیدن تانکر‌ها مهمترین دغدغه ماست.

 

 یکی از اهالی روستای پیشبر می‌گوید: چند روزی است که مردم، دبه به دست منتظر تانکر آبرسان هستند و آب کمی برای خوردن ندارند.

 

یکی دیگر از کشاورزان روستای پیشبر هم با گلایه از کمبود شدید آب می‌گوید: لوله کشی آب در داخل روستا و خانه‌ها انجام شده، اما روزی فقط یک ساعت آب داخل لوله هاست و بقیه شبانه روز بی آب می‌مانیم.

 

مردم روستای حسن آباد شهرستان زیرکوه هم از وجود گل ولای درآب شاکی هستند و می‌گویند ما هم با کمبود آب مواجه هستیم و مجبوریم آب را جیره بندی کنیم!

 

خشکسالی ۲۰ ساله شد/ از مرگ خاموش چشمه‌ها و قنوات تا چشم انتظاری برای جرعه‌ای آب

 

خشکسالی ۲۰ ساله و فرسودگی شبکه‌های آب رسانی و در کنار آن کمبود اعتبار، کار را برای تأمین آب شرب مورد نیاز روستائیان سخت‌تر از گذشته کرده، این بزرگترین چالش پیش روی ماست و به دنبان تأمین منابع آبی پایدار هستیم.

 

بیشتر بخوانید

 

 

ابر و چاه و سفره و دشت همگی بی آب اند/ کم آبی به مغز استخوان دشت‌ها رسیده است

غلامحسینی مدیر آب و فاضلاب در گفتگو با خبرنگار ما با بیان این چالش به سراغ کوهستانی بودن مسیر و مشکل حفر چاه در مجاور روستا‌ها می‌رود و می‌گوید: تمامی روستا‌های این شهرستان با کمبود آب مواجه هستند؛ مسیر کوهستانی است و امکان حفر چاه در مناطق نزدیک وجود ندارد!

 

او ادامه می‌دهد: به همین دلیل مجبوریم از جا‌های دور دست انتقال آب را انجام دهیم و برای این کار مجتمع بزرگی را پیشنهاد داده ایم که طول خط انتقال آن ۴ کیلومتر است.

 

خشکسالی ۲۰ ساله شد/ از مرگ خاموش چشمه‌ها و قنوات تا چشم انتظاری برای جرعه‌ای آب

 

۱۷ روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند

در شهرستان زیرکوه ۱۷ روستا با تانکر سیار آبرسانی می‌شوند که روستای پیشبر جزو همین روستاهاست.

 

به گفته مدیر آب و فاضلاب شهرستان زیرکوه، روستای پیشبر به همراه روستا‌های پردان، علی آباد، برسنان، فخر آباد، حتی کبودان، همایون، و معرج و خود روستای بقال از مجتمعی به نام بقال تامین آب می‌شوند که منابع آبی آن در حال کم شدن است.

 

غلامحسینی افزود: در فصل تابستان با کمبود آب، مجبوریم آن را جیره بندی کنیم که علاوه بر مجتمع با تانکر‌های سیار هم آب به دست روستائیان می‌رسد.

 

او در پاسخ به گلایه مردم روستای پیشبر مبنی بر قطعی ۲۳ ساعته آب در شبانه روز هم می‌گوید: اینگونه نیست که یک ساعت در روز آب وارد شبکه شود، در این روستا برای هر خانوار روزانه هزار متر مکعب آب از طریق مجتمع تأمین می‌شود؛ هر چند به مردم پیشبر حق می‌دهیم که گلایه‌مند باشند.

 

خشکسالی ۲۰ ساله شد/ از مرگ خاموش چشمه‌ها و قنوات تا چشم انتظاری برای جرعه‌ای آب

 

حفر چاه جدید و انتقال آب، لنگ اعتبار

 

سه سال است که پیشنهاد حفر چاه جدید برای افزایش آبرسانی به مجتمع بقال را داده ایم، اما جوابی، چون کمبود اعتبار نشنیده ایم!

 

مدیر آب و فاضلاب زیرکوه با بیان این دغدغه می‌گوید: متأسفانه، چون حجم طرح‌های نیمه تمام زیاد است، پروژه‌های جدید تأمین اعتبار نمی‌شوند، اما در اردیبهشت سال آینده دوباره این پیشنهاد را مطرح می‌کنیم که در این زمینه قول‌هایی داده شده است.

 

غلامحسینی ادامه می‌دهد: در مجتمع آبرسانی بقال، چاهی به نام چاه کبودان در دوسال گذشته حفاری و وارد مدار شده است که تا چند ماه گذشته وضعیت خوبی داشت، اما الان این چاه با کمبود آب مواجه شده؛ به همین دلیل دنبال حفر چاه جدید هستیم تا در تابستان اوضاع کمی بهتر شود.

 

خشکسالی ۲۰ ساله شد/ از مرگ خاموش چشمه‌ها و قنوات تا چشم انتظاری برای جرعه‌ای آب

 

خروج از چرخه آبرسانی سیار با تکمیل مجتمع‌های آبرسانی

 

هم اکنون ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی با تانکر آبرسانی می‌شوند و بیش از ۱۹ درصد روستا‌های استان با تنش آبی مواجه‌اند.

 

هر چند به دستور استاندار خراسان جنوبی حمل آب به مناطق روستایی استان از پنج هزار و ۲۰۰ مترمکعب در هفته به هفت هزار مترمکعب رسیده است، اما دسترسی به منابع آبی پایدار می‌بایست همچون گذشته در اولویت برنامه‌های توسعه روستایی قرار گیرد.

 

خشکسالی ۲۰ ساله شد/ از مرگ خاموش چشمه‌ها و قنوات تا چشم انتظاری برای جرعه‌ای آب

 

رایزنی متولیان مربوطه برای تخصیص و جذب هر چه بیشتر اعتبارات ملی و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی می‌تواند مرهم بر زخم ۲۰ ساله کم آبی و تشنگی روستا‌های خراسان جنوبی باشد.

 

به گفته مسئولان، بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، همه روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تا دو سال آینده از منابع آبی پایدار بهره‌مند می‌شوند.

 

گزارش از فائزه بلوچی

برچسب ها: خشکسالی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی