تیتر امروز

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد تقابل با ایران کند/ اردوغان در استانبول با رهبر حماس دیدار کرد

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش
یادداشت اختصاصی دیدار؛ چالش ایران و اسرائیل از زاویه‌ای دیگر

شاخه‌های زیتون از میان زبانه‌های آتش

برخی حقایق، معادلات، ملاحظات، مراودات و هماهنگی‌های خاص بین‌المللی در میانه‌های آتش بین ایران و اسرائیل، جان مایه یادداشت اسفندیار عبداللهی است که آینده روابط ایران با آمریکا و اسرائیل را تصویر...
اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

اسپانیا، رفت و برگشت در دویست و پنجاه صفحه

ارزاقی، رمان‌نویسی است که از ابتدا درد و دغدغه مهاجرت داشته و در تک‌تک آثارش این دغدغه‌مندی ملموس است؛آنچه می‌خوانید توضیحی است که حامد شجاعی بر سفرنامه این نویسنده نوشته است.

شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری؛ سه ضلعی اصولگرایان در ۱۴۰۰

اصولگرایان با چه نامزدی در انتخابات شرکت خواهند کرد؟ شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری سه سامانه‌ای هستند که هم‌اکنون در حال فعالیت در جناح اصولگرا هستند و به نظر فعلا سر سازگاری با هم ندارند.

کد خبر: ۸۳۸۲۴
۱۸:۳۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

دیدارنیوز: تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حدود سه ماه مانده است و اصولگرایان که رقیب خود را از میدان به در شده می‌بینند، برای گرفتن پاستور در تقلا هستند. با توجه به وضعیت فعلی این جناح می‌شود پیش‌بینی کرد که شورای ائتلاف، شورای وحدت و جبهه پایداری هر کدام کاندیدای خود را برای این انتخابات داشته باشند.

شورای ائتلاف اصولگرایان

اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم بدون حضور رقیب جدی به پیروزی دست یافتند، حالا هم مطمئنند که می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ همان پیروزی را تکرار کنند. همین اطمینان از پیروزی باعث شده که آن‌ها گروه‌های مختلف اصولگرا حاضر نباشند به راحتی به ائتلاف با دیگری تن بدهند و در انتخابات مجلس یازدهم اصولگرایان شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب تشکیل دادند تا سامانه‌ای باشد برای رساندن آن‌ها به لیست واحد. اما شورای ائتلاف نتوانست جبهه پایداری را به خود جذب کند و این حزب لیست مجزا بیرون داد. البته، در روز‌های آخر این شایعه که محمد خاتمی بنا دارد از یکی از لیست‌های اصلاح‌طلبان حمایت کند، باعث شد که جبهه پایداری به توافق تن بدهد.

بعد از آن انتخابات که با پیروزی کامل لیست اصولگرایان به پایان رسید، شورای ائتلاف تقویت شد و حالا برای انتخابات ریاست جمهوری داعیه زعامت دارد. اما در مقابل شورای ائتلاف، شورای وحدت و جبهه پایداری قرار دارند.

از زمانی که در پاییز امسال شورای وحدت تشکیل شد و به فعالیت پرداخت، شورای ائتلاف هم بر فعالیت خود افزود تا صحنه به این شورای تازه تأسیس واگذار نشود. از آن زمان تا کنون اعضای این شورا تنش‌هایی در سطح رسانه‌ها با هم داشته‌اند. شورای ائتلاف در مقابل شورای وحدت بر این تأکید دارد که آن‌ها یک سابقه موفقیت انتخاباتی داشته‌اند و تشکیلاتشان آماده است.

سی بهمن، مهدی چمران رئیس شورای ائتلاف چنین گفته است: «شورای ائتلاف بعد انتخابات مجلس فعالیت خود را شروع کرده است و جامعه روحانیت از اواخر شهریور یا اوایل مهرماه کارش را شروع کرد. تشکیل مجامع استانی و همه این‌ها بر اساس همان ساختار قبلی است.

او سپس از برگزاری کنگره ملی خبر داده است. کنگره‌ای که طبق اظهارت چمران قرار است تشکیلاتی از پایین (مجمع استانی) به بالا باشد. این تأکید شورای ائتلافی‌ها بر این که تشکیلات آن‌ها از پایین به بالاست، کنایه‌ای به شورای وحدت در خود دارد. شورای ائتلافی‌ها شورای وحدت را متهم می‌کنند که حلقه کوچکی هستند و پدرخواندگی پیشه می‌کنند.

گفته می‌شود که گزینه شورای ائتلاف برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ محمدباقر قالیباف است. شورای وحدتی‌ها چند وقتی است که مکرراً می‌گویند شورای ائتلاف گزینه‌اش از پیش مشخص است و این با اصل ایجاد اجماع در تضاد است.

شورای وحدت اصولگرایان

شورای ائتلاف که ترکیبی است از نواصولگرایان و مؤتلفان آن‌ها و بخشی از جریان تندروی اصولگرا. در واقع، شورای ائتلاف همان جریان اصلی اصولگرا و گروه‌های اقماری آنهاست. در این ترکیب، راست سنتی آن جایگاهی که پیش‌تر داشته را ندارد.
جامعه روحانیت مبارز که در شورای ائتلاف حضور نداشت، از تابستان امسال به تکاپو افتاد که جایی برای اعمال نفوذ و اثرگذاری خود باز کند. این شد که از احزاب اصولگرا برای تشکیل شورایی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت کرد. از میان بیش از چهل حزب و گروهی که جامعه روحانیت مبارز دعوت کرد، یکی دیگر احزاب راست سنتی (که مهمترینشان حزب مؤتلفه اسلامی است) دعوت را لبیک گفت. از مجموع نمایندگان این احزاب شورای وحدت شکل گرفت.

البته، در حالی که شورای وحدتی‌ها اصرار دارند که در این شورا به روی هر حزبی که خود را انقلابی و اصولگرا می‌داند، باز بوده، شورای ائتلافی‌ها آن‌ها را متهم می‌کنند که فقط برخی احزاب را پذیرفته‌اند.

در هر حال، شورای وحدت از پاییز امسال با شدت و حدّت به فعالیت پرداخت تا به لحاظ تشکیلاتی از شورای ائتلاف چیزی کم نداشته باشد و در این مدت رابطه‌ای پر فراز و نشیب با آن‌ها داشتند. گاه از ادغام و نزدیکی حرف زدند و گاه به هم کنایه زدند و خط و نشان کشیدند.

در حالی که شورای وحدتی‌ها اصرار دارند که گزینه شورای ائتلاف برای انتخابات از پیش مشخص است و آن‌ها از قالیباف حمایت خواهند کرد، شورای ائتلافی‌ها هم این زمزمه را جا انداخته‌اند که شورای وحدت به دنبال کاندیداتوری علی لاریجانی است. شورای وحدت، اما این گمانه‌زنی را رد می‌کند و اصرار دارد که هنوز درباره مصادیق بحثی نکرده‌اند و هیچ گزینه از پیش مشخصی ندارند.

با این حال، آن‌ها یک مصداق را استثنا کرده‌اند و بر حمایت از آن مصّر هستند. ابراهیم رئیسی آن تنها گزینه‌ای که است شورای وحدتی‌ها می‌گویند بر سرش اتفاق نظر دارند و اگر رئیسی بیاید آن‌ها از او حمایت خواهند کرد. اساساً رئیسی آن گزینه‌ای که است که می‌تواند آمدنش می‌تواند به معنای پیروزی کاندیدای آن‌ها در مقابل کاندیدای شورای ائتلاف باشد.

البته، رئیسی تکلیف اصولگرایان را روشن نکرده است. او خود تا کنون چند باری گفته که حاضر نیست قوه قضاییه را برای رفتن به پاستور ترک کند. با این حال، شواهد بیشتر نشان می‌دهد که احتمال آمدنش در حال افزایش است. مهمترین نشانه هم توییت محسن پیرهادی از نزدیک‌ترین نمایندگان مجلس به قالیباف بود. پیرهادی هشتم اسفند در توییترش نوشت که قالیباف «بنای کاندیداتوری» ندارد و «با افزایش احتمال حضور آیت‌الله رئیسی، قالیباف آمادگی کمک به او را دارد».

جبهه پایداری

پس تا اینجا می‌شود این‌گونه حدس که قالیباف با حمایت شورای ائتلاف می‌آید و شورای وحدت هم در صورتی که رئیسی نیاید کاندیدایی همچون علی لاریجانی عرضه خواهد کرد. اما در جناح اصولگرا فقط این دو کاندیدا حضور نخواهند داشت بلکه ضلع سومی هم وجود دارد.

جبهه پایداری در انتخابات مجلس یازدهم هم در تشکیلات شورای ائتلاف حضور نیافت و حتی حاضر نبود که با محمدباقر قالیباف بر سر میز مذاکره بنشیند. اختلاف بین جبهه پایداری و شورای ائتلاف در مجلس یازدهم هم وجود دارد.

این حزب با شورای وحدت هم اصلاً سر سازگاری ندارد و تا کنون جلسات آن‌ها را شرکت نکرده است. شورای وحدتی‌ها می‌گویند که از جبهه پایداری دعوت کرده، اما آن‌ها به این دعوت پاسخ مثبت نداده‌اند.

البته، جبهه پایداری در ماه‌های اخیر با تحولاتی روبرو شده است. آیت‌الله مصباح یزدی پدر معنوی این جریان چندی پیش درگذشت. گفته می‌شود که درون این حزب دو طیف وجود دارد که به طیف قم و تهران مشهور هستند. این گمانه‌زنی وجود دارد که مرگ مصباح یزدی طیف قم را در مقابل طیف تهران تضعیف کند. تغییر دبیرکل این حزب تحول مهم دیگر بود. تحولی که از نظر برخی نشانه‌ای از تقویت طیف تهران است. مرتضی آقاتهرانی جای خود را به صادق محصولی داده است.

همچنین، محصولی یکی از گزینه‌هایی است که احتمال می‌رود جبهه پایداری برای این انتخابات روی میز بگذارد. گزینه دیگری که احتمالاً جبهه پایداری خواهد داشت، سعید جلیلی است. محمدناصر سقای بی‌ریا از اعضای بلندپایه جبهه پایداری چند روز پیش گفت: «انتخاب‌های ما گسترده است و به یکی، دو نفر محدود نیست، اما جلیلی و محصولی از گزینه‌ها هستند. پیش‌بینی ما این است که اگر درست عمل کنیم، استقبال مردمی خوب خواهد بود. مردم به دنبال این هستند که فرد شایسته‌ای را انتخاب کنند و حدس ما این است که مشارکت‌های مردمی پرشورتر از تمام انتخابات خواهد بود.»

قرار گرفتن محصولی در جایگاه دبیرکلی جبهه پایداری این فرض که او کاندیدای جبهه پایداری خواهد بود را تقویت کرده است. از سوی دیگر، از ماه‌ها پیش زمزمه‌هایی وجود داشت که جبهه پایداری این بار بنا ندارد از جلیلی حمایت کند. در نتیجه، می‌شود چنین حدس زد که احتمال حمایت جبهه پایداری از محصولی برای کاندیداتوری در انتخابات بیشتر است.

البته، اصولگرایان جبهه پایداری را متهم به «باج‌خواهی» و بده بستان سیاسی می‌کنند. این قضاوت کلی درباره جبهه پایداری وجود دارد که آن‌ها بر خلاف ظاهر سرسختشان حاضر به معامله هستند و سرسختی‌ای که نشان می‌دهند برای گرفتن سهم بیشتر است.

در هر حال، این پیش‌بینی که اصولگرایان حداقل سه کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ داشته باشند، بسیار جدی است.

منبع: روزنامه روزان

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی