تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.
دیدار آدینه ۳۰  

خبرخوانی هفتگی دیدار: هفته سالگردهای تلخ

در هفته‌ای که گذشت حوادث و اتفاقات مهمی در ایران و جهان رخ داد. سالگرد حوادث و اعتراضات دی ۹۶، به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی، تراژدی سقوط هواپیمای اکراینی و پرپر شدن ۱۷۶ مسافر بی گناه پرواز ۷۵۲، جان‌باختن بیش از ۸۰ هموطن کرمانی در جریان تشییع پیکر شهید سلیمانی مهم‌ترین سالگردهای این هفته بودند. درگذشت آیت‌الله مصباح یزدی، شایعه احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا، اعلام پیروزی بایدن در کنگره آمریکا و حواشی آن، ادامه بحث پیرامون طرح اصلاح قانون انتخابات و توقیف نفتکش کره جنونی توسط سپاه پاسداران دیگر حوداث مهم این هفته بودند.

کد خبر: ۷۹۵۱۲
۱۰:۲۸ - ۱۹ دی ۱۳۹۹

خبرخوانی هفتگی دیدار: هفته سالگردهای تلخ

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی که از روز شنبه (۶ دی ماه) به علت وخامت بیشتر بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود عصر روز جمعه ۱۲ دی‌ماه در سن ۸۵ سالگی درگذشت. او متولد ۱۳۱۳ در یزد بود و پس از پیروزی انقلاب بنیاد باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) را در قم پایه‌گذاری کرد که تا پایان عمر ریاست آن را بر عهده داشت.
 
مصباح یزدی در طی سال‌های طولانی پیش و پس از انقلاب همواره در کانون روحانیت سیاسی قرار داشت. گفته می‌شود که او در حوزه نظری مستعد بود و هم از این روی بود که در دوران مبارزات سیاسی قبل از انقلاب حضور در صحنه مبارزه از اهمیت به سزایی برای این جریان سیاسی برخوردار بود.

یکی از روایت‌های مشهوری که در سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها نقل شده است روایت ضیافت صبحانه‌ای است با حضور او و آیت الله خامنه‌ای و مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی. ضیافتی که در آن هاشمی رفسنجانی از کناره‌گیری مصباح یزدی از مبارزات سیاسی انتقاد کرده است و خواستار حضور فعال او در این مبارزات شده است. گویا پاسخ مرحوم مصباح یزدی به هاشمی رفسنجانی تاکید بر مرزبندی با جریانات سیاسی‌ای بوده است که آن‌ها را غیراسلامی می‌دانسته و  به همین دلیل از همکاری بیشتر با روندی که هاشمی رفسنجانی و دوستانش پی می‌گرفتند، پرهیز کرد.
 
سرویس سیاسی دیدارنیوز به قلم علی صافی به فاصله اندکی پس از فوت مرحوم مصباح‌یزدی، گزارشی تحلیلی تحت عنوان «فقیه کامکار!» به رشته تحریر درآورد که مرور آن خالی از لطف نیست.
 
 
بیشتر بخوانید: «فقیه کامکار!»


سالگرد دی ماه پر حادثه ۹۸

 
از سیزدهم تا ۱۸ دی‌ماه ۹۸ اتفاقاتی خسارت بار برای مردم ایران به وقوع پیوست که این هفته از دی ماه ۹۹ یک سال از آن گذشته است. سردار قاسم سلیمانی در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۸ در هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد در عملیاتی تروریستی بنام عملیات آذرخش کبود به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، مورد حمله موشک پهپاد نظامی ارتش آمریکا قرار گرفته و به شهادت رسید.
 
تشییع پیکر شهید سلیمانی از ۱۴ دی ۹۸ از عراق شروع و در ۱۸ دی ماه ۹۸ در کرمان ادامه داشت. در جریان تشییع جنازه این سردار شهید در ۱۷ دی ۹۸ بیش از ۸۰ هموطن کرمانی زیر دست و پا و در ازدحام جمعیت جان باختند. در ۱۸ دی ماه هم پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اکراین با ۱۷۶ مسافر هدف موشک‌های پدافند هوایی سپاه پاسداران قرار گرفت و همگی جان باختند.
 
سرویس سیاسی دیدارنیوز در سالگرد این حوادث، یادداشت‌ها و گزارش‌هایی به رشته تحریر در آورده است.
 
از همین نویسنده: جان‌باختگان حادثه کرمان؛ قربانیان مظلوم
 
بیشتر بخوانید: تراژدی هواپیمای اوکراینی؛ دیگر آن «ما»‌ی سابق نشدیم!

مجلس دولت را برای نابودی اسراییل تا ۱۴۲۰ مکلف می‌کند


شماری از نمایندگان مجلس ایران روز سه شنبه ۱۶ دی ماه طرحی ارائه داده‌اند که دولت را مکلف به "ایجاد ترتیبات" برای نابودی اسرائیل تا ۱۴۲۰ می‌کند. این طرح زیر عنوان "اقدام متقابل ایران در برابر ترور شهید قاسم سلیمانی" ارائه شده، اما تکلیف‌های آن برای دستگاه‌ها، نهاد‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف چنان ابعاد وسیعی دارد که بیشتر مصداق "سنگ بزرگ علامت نزدن" به نظر می‌رسد. یکی از عجیب‌ترین بخش‌های این طرح ۱۶ ماده‌ای ماده پنجم آن است که دولت را مکلف به "ایجاد ترتیبات" نابودی اسرائیل تا سال ۱۴۲۰ می‌کند.

 جهانی بدون ترامپ!
 
صبح روز چهاشنبه به وقت واشنگتن کنگره آمریکا جلسه بررسی آرا الکترال کالج را تشکیل داد. این جلسه با هجوم طرفداران دونالد ترامپ به داخل ساختمان کنگره ساعاتی تعطیل شد، ولی در نهایت ترامپ مجبور شد در پیامی ویدئویی ضمن اصرار بر ادعای خود مبنی بر تقلب، از طرفداران خود بخواهد به خانه‌های خود بروند. صبح روز پنجشنبه به وقت ایران کنگره آمریکا جو بایدن را به عنوان رییس جمهوری آمریکا معرفی کرد و تا اینجای کار مشخص شد تا اطلاع ثانوی جهانی بدون ترامپ خواهیم داشت.


ظریف: ما جنگ نمی‌خواهیم!

 
در این هفته بار‌ها از احتمال جنگ بین ایران و آمریکا سخن رانده شده از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به ترامپ هشدار داد مواظب باشد اسراییل ایالات متحده آمریکا را وارد یک جنگ نکند. او روز پنجشنبه از دریافت اطلاعاتی از عراق سخن گفت و در توییتی نوشت: «نقشه‌ای برای سر هم کردن بهانه‌ای برای جنگ» حکایت دارد.

ظریف در واکنش به پرواز مجدد بمب افکن‌های آمریکایی «بی ۵۲» در نزدیکی مرز‌های ایران، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و «همدستانش» را متهم کرد که «به جای مقابله با شیوع کووید ۱۹ در آمریکا میلیارد‌ها دلار» را با اعزام بمب افکن‌ها و ناوگان جنگی به منطقه «هدر» می‌دهند. وزیر امور خارجه ایران در انتهای توئیت خود به زبان انگلیسی هشدار داده است که هرچند ایران به دنبال جنگ نیست، اما «به طور آشکار و مستقیم از مردم، امنیت و منافع حیاتی» خود دفاع خواهد کرد.
 
 مقامات وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند که دو فروند بمب افکن «بی ۵۲» این کشور پس از برخاستن از پایگاهی هوایی در ایالت داکوتای شمالی بر فراز خاورمیانه به پرواز درآمدند. مسئولان آمریکایی هدف از ماموریت این بمب افکن‌ها را «مهار» ایران در آستانه اولین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران در نزدیکی فرودگاه بغداد عنوان کردند.


گزارش پرستو بهرامی راد خبرنگار سرویس بین‌الملل دیدارنیوز را در این رابطه بخوانید:

«بیم درگیری نظامی در خاورمیانه؛ ناقوس مرگ برجام»

شیرین نجفی، همکار روح‌الله زم پیدا شد

 

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه ققضاییه روز سه شنبه ۱۶ دی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده همدستان روح الله زم از جمله شیرین نجفی گفت: این پرونده ابعاد گسترده‌ای دارد. بخشی از این پرونده منجر به رای شد، اما این پرونده به اتمام نرسیده است. اسماعیلی افزود: در مورد ۶ نفر دیگر از متهمان پرونده حکم صادر شده و این افراد به حبس ۲ تا ۱۰ سال محکوم شدند و این خانم (شیرین نجفی) هم که نامبرده شد، دستگیر شده و در همین پرونده محکومیت دارد، اما چون این حکم در مرحله تجدید نظرخواهی است و به قطعیت نرسیده و از بیان جزئیات معذورم.


 
نفتکش کره‌ای هم توقیف شد!

روز ۱۵ دی ماه بود که خبر از توقیف نفکش کره‌ای در خلیج فارس و توسط ایران دست به دستت چرخید. از سوی ایران ابتدا اعلام شد که این توقیف به علت آسیب‌های محیط زیستی این کشتی بوده است، بعد که علی ربیعی از دارایی‌های بلوکه شده ایران توسط کره گلایه کرد، این گمانه که ایران یک اقدام تلافی جویانه انجام داده است به حقیقت نزدیک‌تر شد. آقای ربیعی در تازه‌ترین نشست خبری خود گفته بود "اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است؛ که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است".
در ۱۶ دی ماه وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده است که در "اولین زمان ممکن" یک هیات رسمی به ایران می‌فرستد تا در مورد آزادی نفتکش توقیف شده و خدمه آن در آب‌های جنوبی ایران مذاکره کند.  


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی