تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
ترجمه اختصاصی دیدار

چرا باید ایران درانتخابات آمریکا دخالت کند؟ سه انگیزه بالقوه وجود دارد

کد خبر: ۷۴۲۴۹
۱۲:۵۹ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹
مداخله ایران در انتخابات آمریکا
 
دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: مت بون در ای بی سی از احتمال دخالت ایران و روسیه در انتخابات آمریکا گفته و انگیزه‌های احتمالی نیز برای آن ذکر کرده است. این ادعایی است که توسط مقامات کشورمان تکذیب شده است. متن ترجمه شده این مقاله با ترجمه اختصاصی دیدار منتشر می‌شود. بدیهی است که انتشار این مقاله به معنای تایید محتوای ان نیست .
***
 
در چند روز گذشته برخی مقامات امنیتی آمریکایی مدعی مداخله ایران در انتخابات آمریکا شده‌ان.د امری که البته از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تکذیب شده است و تاکنون ادله‌ای برای آن ارایه نشده است. مت بون در ای بی سی از احتمال دخالت ایران و روسیه در انتخابات آمریکا گفته و دلایل آن را ذکر کرده است. دیدارنیوز ترجمه این متن را در ادامه منتشر می‌نماید. بدیهی است که انتشار این مقاله به معنای تایید محتوای آن نیست. 

منبع: ای بی سی
نویسنده: مت بِوِن
مترجم: حمیدرضا بابایی
 
چهار سال پس از آنکه انتخابات آمریکا، هدف پیچیده‌ترین حملات سایبری در تاریخ قرار گرفت، به نظر می‌رسد دشمنان بار دیگر دست به کار شده‌اند. به دنبال چندین سال شایعه مبنی بر اینکه ایران و روسیه در حال طراحی نوعی حمله‌ سایبری به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  هستند، جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا تایید کرد که یک مورد از این حملات در جریان است.

"جان راتکلیف" رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد: "ما متوجه شده‌ایم که دو عامل خارجی، ایران و روسیه، اقدامات خاصی انجام داده‌اند تا نظر افکار عمومی را در قبال انتخاباتمان تحت تاثیر قرار دهند."

جزییات مهم این حادثه، تعجب برانگیز نیست. گفته می‌شود هکر‌های خارجی دولتی به برخی داده‌های رای دهندگان در تعدادی از ایالت‌های آمریکا دسترسی داشته و از آن‌ها برای اطلاع رسانی نادرست به برخی رای دهندگان استفاده کرده‌اند.

دو سال پیش، وزارت امنیت داخلی آمریکا تایید کرد با بررسی داده‌های رای دهندگان در ۲۱ ایالت مشخص شد، روسیه با موفقیت به اطلاعات رای دهندگان تحت نظر دولت نفوذ کرده بود. هیچ چیزی نشان نداد که آن اطلاعات خدشه‌دار شده باشند، اما دولت پذیرفت که برخی اطلاعات رای دهندگان در اختیار دیگران قرار گرفته است.

مشخص نیست که آیا اعلام این مورد از دسترسیِ اطلاعاتی، مربوط به سال ۲۰۱۶  است یا عملیات اخیر هکرها. ضمنا مشخص نیست که آیا روسیه و ایران به صورت مجزا به اطلاعات دست یافتند یا اینکه در قالب عملیاتی مشترک چنین کاری کردند.
 
به سراغ‌تان خواهیم آمد
اینکه عوامل خارجی با اطلاعات چه کار کرده‌اند، باعث سردرگمیِ بیشتر است. راتکلیف در کنفرانسی خبری افزود: "ما تاکنون شاهد بوده‌ایم که ایران ایمیل‌های جعلی ارسال می‌کند تا رای دهندگان را بترساند، ناآرامی‌های اجتماعی ایجاد کند و به رئیس جمهور ترامپ لطمه بزند."

با  توجه به جزییات این عملیات که در رسانه‌ها گزارش شده است، مشخص نیست منظور رئیس از این چیست. این ایمیل‌های غلط انداز که به ایران نسبت داده شده است صراحتا به مردم می‌گوید به رئیس جمهور ترامپ رای بدهند. در این ایمیل‌ها آمده است: "در روز انتخابات یا به ترامپ رای خواهید داد، یا اینکه ما  به سراغ‌تان خواهیم آمد."
 
به نظر می‌رسد که این ‌ایمیل‌ها از گروه شبه نظامی و راست گرایِ افراطیِ حامی ترامپ موسوم به "پسران مغرور" (Proud Boys) ارسال شده است و مخاطبانش، رای دهندگانِ طرفدار حزب دمکرات در دست کم  چهار ایالت مهم و متغیر هستند.
  
سه انگیزه‌ بالقوه برای ایران
اینکه ایران برای ارسال ایمیل‌های تهدید آمیز در طرفداری از ترامپ  چه  انگیزه‌ای دارد، مشخص نیست. گزارشات متعدد اطلاعاتی آمریکا حاکی است "دولت غیرنظامی در ایران" امیدوار است رئیس جمهور آمریکا عوض شود. دلیل این امر تصمیم ترامپ به خروج از توافق هسته‌ای بین ایران، دولت ترامپ و چندین کشور دیگر بوده است که بر اساس آن ایران به ازای کنار گذاشتن "برنامه‌ تولید تسلیحات اتمی"، مشمول کاهش تحریم‌ها می‌شد.

به دنبال خروج آمریکا از این توافق، ترامپ با اعمال تحریم‌های شکننده‌ اقتصادی تلاش کرده است ایران را به میز مذاکرات بازگرداند تا توافقی حاصل شود که برای آمریکا خوشایندتر باشد.

جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ قول داده است اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود، آمریکا بار دیگر به توافق هسته‌ای بازخواهد گشت. این توافق در زمانی حاصل شد که بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بود. پس، موضوع چیست؟ چند احتمال وجود دارد.

روان شناسی معکوس

به نظر می‌رسد ایران با ارسال ای-میل‌های تهدید آمیز که از مبدا یک گروه معروف طرفدار ترامپ بوده، احتمالا به دنبال ترساندن مردم از آینده است؛ به این معنا که مخالفت با ترامپ، با تهدیدات خشونت بار همراه خواهد بود. این رویکر شاید رای دهندگان را ترغیب کند در روز انتخابات به جو بایدن رای بدهند تا مخالفت خود را با دورنمای آن وضعیت اعلام کرده باشند.

این یک استراتژی پُرخطر  و مستلزم درک ظریف وضعیت روانی رای دهندگان طرفدار دمکرات‌ها است. ضمنا مشخص نیست که چنین راهکاری، دیگران را تشویق کند به رقیب ترامپ رای بدهند...
 
عملیات شیطنت آمیز
عرصه‌ سیاست در ایران میان دو جناح رقیب تقسیم شده است: اصلاح طلبان معتدل که بخش اصلی "دولت غیرنظامی" را تشکیل می‌دهند؛ و تندرو‌ها که در بدنه‌ اصلی تشکیلات نظامی قرار دارند.

اقتصادِ تضعیف شده که از تحریم‌های ترامپ ناشی شده است، به "دولت غیرنظامی" حسن روحانی ضربه می‌زند. این احتمال وجود دارد که نیرو‌هایی  تصمیم گرفته باشند ترامپ در قدرت باقی بماند تا شرایط موجود حفظ و زمینه‌ کاهش حمایت از روحانی بیشتر شود. اما این نظریه‌ای ناقص است. بعد از کنار گذاشته شدن "جان بولتون" دبیر تندروی شورای امنیت ملی آمریکا در سال گذشته، ترامپ در قبال پیشنهاد توافق جدید با ایران، موضوعی ملایم‌تر داشته است...

البته نیروی قدس سپاه پاسداران، دوست رئیس جمهور آمریکا نیست. در ژانویه گذشته، به دستور ترامپ، نیروی هوایی آمریکا ژنرال قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس را در حمله‌ پهبادی ترور کرد. "اسماعیل قاآنی" جانشین وی گفت اقدامات ترامپ بزدلانه است و اینکه منتظر اقدام تلافی جویانه "به شیوه‌ای مردانه" باشد.
  
مساله حمایت از ترامپ و یا حمله به او نیست، بلکه نابودی آمریکا است
سومین احتمال شاید محتمل‌ترین آن باشد. روسیه و ایران تقریبا قطعا در این باره که چه کسی برنده‌ انتخابات سوم نوامبر باشد، با هم اختلاف دارند، اما هر دو خواستار آمریکای ضعیف شده هستند؛ و این انتخابات، جدای از نتایج‌اش، فرصتی است برای ضربه زدن به اعتبار این کشور. ترامپ در حال حاضر چنین القاء می‌کند که تنها نتیجه‌ قانونی و ممکن در انتخابات، پیروزی ستاد او است.

وی ماه‌ها صرف این مساله کرده است که اعتبار رای دهی ایمیلی را زیر سوال ببرد. وی همچنین گفته است نتایج انتخابات به احتمال قوی در دیوان عالی مشخص خواهد شد.

وی حتی از تن دادن به روند صلح آمیز انتقال قدرت – در صورت شکست در انتخابات- خودداری کرده است. آمریکا کشوری است که به توانایی دمکراسی خود می‌بالد، و دیگر کشور‌ها را نیز به رعایت اصول دمکراتیک فرامی‌خواند؛ انتقال پرآشوب قدرت بین ترامپ و بایدن، می‌تواند خساراتی شدید به اعتبار بین‌المللی آمریکا بزند. این وضعیت قویا به نفع دشمنان آمریکا است و شاید چیزی باشد که ایران دنبال آن است.

راتکلیف همچنین گفت ایران علاوه بر ارسال ایمیل‌های تهدید آمیز، در حال تولید اقلام دیگری است تا اعتماد به انتخابات را کاهش دهد. وی همراه "کریستوفر واری" رئیس اف بی آی از آمریکایی‌ها خواسته‌اند چنین پیام‌هایی را نادیده بگیرند. آن‌ها خاطرنشان کرده‌اند روند انتخابات با امنیت همراه است و  از تقلب گسترده‌ انتخاباتی متاثر نخواهد شد.

این پیامی است که اف بی آی و دیگر نهاد‌های اطلاعاتی آمریکا در هفته‌های اخیر به شدت تبلیغ می‌کنند تا با فضای ضد ترامپ مقابله کنند.

این احتمال نیز  وجود دارد که ایران تلاش می‌کند در آستانه‌ انتخابات، هرزنامه‌های حاوی مطالب تهدید آمیز به رای دهندگان بفرستد تا ناآرامی‌های عمومی ایجاد شود. احتمالا از الان تا روز انتخابات، شاهد پویش دوم اطلاع رسانی غلط علیه رای دهندگان طرفدار جمهوری خواهان باشیم.

روسیه نیز شاید به این امر مبادرت کند و با انتشار اخبار غلط مدعی شود انتخابات، ساختگی است، نظیر آنچه که در چندین همه پرسی و انتخابات در اروپا انجام داده‌اند. شاید هدف، تاکید بر این باشد که هر کسی برنده شود، با کشوری مواجه خواهد شد که شدیدا چند قطبی است. اما آن‌ها حتی اگر رایانه‌هایشان را خاموش کنند و صرفا شاهد آن باشند که آمریکایی‌ها کارشان را انجام دهند، احتمالا به این خواسته‌ خود خواهند رسید.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی