تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
دیدار آدینه ۱۹

خبرخوانی هفتگی دیدار: کرونا و ذوالنوری ترمز بریدند، استیضاح و واعظی به قرنطینه رفتند

کد خبر: ۷۴۰۹۵
۱۴:۱۸ - ۰۲ آبان ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: در هفته‌ای که گذشت فوت شدگان ناشی از کرونا مرز ۳۳۰ نفر در هر روز را رد کردند، بورس همچنان درجا می‌زد و در نوسان بود، روحانی به اعدام و استیضاح تهدید شد، رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ آغاز و پایان یافت و واعظی به قرنطینه خانگی رفت.
 
***
مانند هفته‌های پیش دیدارنیوز مهم‌ترین اتفاقات هفته را بررسی می‌کند و همچنان کرونا خبر اول است. در حالی که در اوایل هفته عدد فوت شدگان ناشی از کرونا تا مرز ۳۴۰ هم پیش رفت در روز پایانی این هفته مرگ آفرینی کرونا با اندکی کاهش ادامه داشت. سخنگوی وزارت بهداشت عصر پنجشنبه ۱ آبان با اعلام آخرین آمار مبتلایان به کرونا، گفت: در شبانه روز گذشته ۳۰۴ نفر از مبتلایان به کرونا جان باختند و شمار جانباختگان به ۳۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

 سیما سادات لاری، گفت: از دیروز تا امروز (۱ آبان ۱۳۹۹) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۵۴۷۱  بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۲۴۲ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۵۰ هزار و ۷۵۷ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۰۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۳۱ هزار و ۶۵۰ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت، گفت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
 
قلب بورس فقط می‌زند

در پایان هفته‌ای پرنوسان در بورس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۳۰ مهر) به عدد یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۹.۵ درصد افت داشت. شاخص بورس در معاملات هفته جاری ۱۴۹ هزار واحد کاهش داشت؛ شاخص کل در پایان روز چهارشنبه (۲۳ مهر) با عدد یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد به معاملات پایان داد که این رقم در روز چهارشنبه (۳۰ مهر ماه) به عدد یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد رسید.
 
همچنین شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۴۱۱ هزار و ۹۵۶ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۹۳ هزار و ۸۷۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۶۹ هزار و ۹۲۷ واحد به عدد ۲۵۸ هزار و ۳۱ واحد رسید. در چهار روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند. در هفته‌ای که گذشت، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، کاشی و سرامیک، سایر واسطه‌گری‌های مالی، استخراج زغال سنگ، خرده فروشی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
 
روحانی تهدید به اعدام و استیضاح شد

روز چهارشنبه ۲۳ مهر ماه حسن روحانی رییس جمهوری ایران در جلسه هیات دولت با استناد به صلح تاریخی امام حسن مجتبی (ع) سخنانی ایراد کرد که واکنش تند، پرخاشگرایانه و تهدید آمیز رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشت. روحانی در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: "وقتی برخی از اصحاب امام حسن (ع) آمدند و با زبان معترضانه که چرا صلح کردی، حضرت فرمودند، جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند، وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ، و مرد صلح باشیم به روز صلح".   

تهدید و توهین یک نماینده
 
به فاصله اندکی پس از انتشار سخنان رییس جمهوری در هیات دولت، مجتبی ذوالنوری رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حساب کاربری توییتر خود نوشت: "امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و  مجازات شما (روحانی) راضی نمی‌شوند. با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود" او عصر شنبه ۲۵ مهر در توییت دیگری نوشت: "استیضاح روحانی از دستور خارج نشده، استیضاح به قوت خودش باقی است، پرونده استیضاح دست بنده است. ۴۴ نفر امضا کرده اند که ۱۱ نفر امضایشان را پس گرفتند".
 
استیضاح ممنوع

 سخنان ذوالنوری با واکنش‌های زیادی روبرو شد تا آنجا که به نظر می‌رسد فتیله او و اهدافش پایین کشیده شده. روز چهارشنیه زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه برخی نمایندگان با استناد به نامه مقام معظم رهبری در سال ۸۳ به حداد عادل که مانع طرح استیضاح سیدمحمد خاتمی شده بود، معتقدند رهبری اجازه نمی‌دهد نمایندگان مجلس چند ماه مانده به پایان عمر دولت روحانی او را استیضاح کنند.
 
مخالفت با استیضاح روحانی با استناد به یک نامه رهبر انقلاب

همزمان با تلاش پایداری‌ها و یاران محمود احمدی‌نژاد برای پیشبرد طرح استیضاح حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران در مجلس یازدهم، اصولگرایان مخالف این اقدام تلاش می‌کنند این طرح را مخالف نظر عالی‌ترین مقام جمهوری اسلامی نشان دهند. در همین راستا مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس یازدهم با انتشار نامه رهبری در سال ۸۳ به حداد عادل، رییس مجلس هشتم از مخالفت رهبری با استیضاح وزرا و رییس‌جمهوری در ماه‌های پایانی فعالیت دولت‌ها سخن به میان آورده است. رهبری در این نامه استیضاح وزرا و رییس‌جمهوری را دارای خطرات فراوان برای ایران توصیف کرده است.
 
در سوی دیگر میدان، حمید رسایی عضو جبهه پایداری با انتقاد از اقدام توانگر در کانال تلگرامی خود نوشته است: «قطعا اگر دولتی هر چند با وجود اشکالاتی در حال کار باشد (مثل دولت خاتمی) هر چند حداقل خدمت‌رسانی را داشته باشد، استیضاح در ماه‌های پایانی بی‌فایده یا کم فایده است. اما اگر با دولتی مواجه بودیم که نه تنها خدمتی نمی‌رساند بلکه در راستای منافع دشمنان مردم و انقلاب اسلامی گام برمی‌دارد باید دست روی دست بگذاریم و نگاه کنیم؟!»
 
یک رزمایش شروع و پایان یافت

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، سرتیپ قادر رحیم‌زاده جانشین فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا هفته گذشته اظهار کرد: رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ با هدف ارتقاء آمادگی رزمی، هم‌افزایی توان پدافند هوایی نیرو‌های مسلح و با مشارکت یگان‌های نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور در شرایط نزدیک به رزم واقعی و در منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از کشور روز سه شنبه ۲۹ مهر آغاز شد.
 
فرمانده رزمایش تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ افزود: در این رزمایش که در قالب یک عملیات مشترک شبکه محور و با هدف هماهنگی پدافند هوایی نیرو‌های مسلح برگزار خواهد شد، انواع سامانه‌های بومی موشکی، راداری، اطلاعات شناسایی، جنگ الکترونیک، سامانه‌های ارتباطی و شبکه دیده‌بانی بصری ارتش و سپاه تحت هدایت و کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی کشور و با نظارت مستقیم کارشناسان و ارزیابان قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص)، مقابله با انواع تهدیدات هوایی در ارتفاع پایین، متوسط، بلند و اهداف دورایستا را در شرایط کاملا عملیاتی و مبتنی بر صحنه رزم واقعی تمرین خواهند کرد.
 
به گفته امیر سرتیپ قادر رحیم زاده همچنین روز پنجشنبه ۱ آبان  این رزمایش  با موفقیت و پس از دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده، به پایان رسید. فرمانده رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹، با اعلام این خبر گفت: در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ که از روز گذشته توسط نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش در منطقه‌ای به وسعت بیش از نیمی از کشور برگزار شد، به لطف خداوند متعال و تلاش همه رزمندگان شرکت کننده، به تمام اهداف از پیش تعیین شده دست یافتیم و سناریو‌های مختلف طراحی شده در این رزمایش با موفقیت اجرا شد.
 
وی افزود: استقرار سامانه‌های پدافندی اعم از سامانه‌های موشکی، راداری، کنترل و فرماندهی و جنگ الکترونیک از جمله مواردی بود که در فاز نخست این رزمایش صورت گرفت و در ادامه با تهاجم هواپیما‌های باسرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه به منطقه عمومی رزمایش اقدامات لازم برای کشف، شناسایی و رهگیری آن‌ها تا مرحله اصابت الکترونیکی (شلیک سرد) انجام شد.
 
نخستین رزمایش با سازمان رزم تماما ایرانی

امیر سرتیپ  رحیم زاده با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های این رزمایش به کارگیری تجهیزات و سامانه‌های ایرانی بود، عنوان کرد: تمام تجهیزات و سامانه‌های به کارگرفته شده در این رزمایش اعم از سامانه‌های کشف و شناسایی، موشکی، راداری، جنگ الکترونیک و ... محصولاتی هستند که به دست توانمند فرزندان ملت شریف ایران در نیرو‌های مسلح و صنعت دفاعی کشور تولید شده اند و از این حیث این برای نخستین بار یک رزمایش با سازمان رزم تماما ایرانی برگزار می‌شد.
 
فرمانده رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹، مشترک بودن رزمایش مدافعان آسمان ولایت را از جمله ویژگی‌های بارز آن برشمرد و با اشاره به شلیک پرحجم سامانه‌های موشکی ارتش و سپاه در این رزمایش، گفت: با شلیک موفق سامانه‌های پدافند موشکی باور ۳۷۳، مرصاد، ۱۵ خرداد، طبس و سوم خرداد به سوی اهداف حمله ور به منطقه رزمایش، سد آهنین پدافند هوایی کشور در برابر هرگونه تهدید هوایی به نمایش گذاشته شد.
 
وی استفاده از سامانه پدافندی بومی راهبردی باور ۳۷۳ بر علیه اهداف دورایستا را یکی از نقاط عطف این رزمایش برشمرد و گفت: از آنجاکه تهدیدات دورایستا امروز به یکی از اصلی‌ترین تهدید‌های حوزه هوایی تبدیل شده‌اند، لذا مقابله با آن‌ها در دستور کار ما قرار دارد که در این زمینه هم با استفاده ازسامانه بومی باور ۳۷۳، هدف دورایستا در یک تمرین واقعی مورد اصابت قرار گرفت.
 
واعظی به قرنطینه خانگی رفت

در ساعات پایانی روز پنجشنبه ۱ مهر رییس دفتر رییس جمهوری اعلام کرد: تست کرونای همسر و دخترم مثبت است، با وجودی که تست من منفی است تصمیم گرفته‌ام در قرنطینه خانگی بمانم. «محمود واعظی» عصر پنجشنبه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: با مثبت شدن نتیجه تست کرونای دخترم، من و همسرم نیز تست دادیم که نتیجه تست ایشان مثبت و تست من منفی بود و با وجود اینکه هیچ گونه علائمی تاکنون نداشته‌ام، تصمیم گرفتم تا تکرار تست در هفته آینده و روشن شدن نتیجه آن، در قرنطینه خانگی بمانم.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی