تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

هشدار فرمانده ارتش به اسرائیل پس از حادثه اصفهان/ آمریکا: در هیچ عملیات تهاجمی شرکت نکرده‌ایم

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی:

تجلیل از معلم منوط به پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات آنهاست

News Image Lead

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فن آوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های هفته معلم را بیان کرد و گفت که مهم‌ترین رویکرد ما در این هفته پاسخگویی به خواسته‌های معلمان است.

کد خبر: ۷۲۳
۱۶:۵۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
   
دیدارنیوز - اسفندیار چهاربند صبح امروز در نشست خبری خود به مناسبت به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم افزود: همه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیت درباره پاسخگویی به چالش‌های موجود فرهنگیان مسئول هستند و باید تلاش شود تا در این هفته گزارش کاری را به معلمان ارائه کنیم که ضمن شفافیت و صداقت، نقشه منطقی و موثری را برای ادامه مسیر مشخص می‌کنیم.

چهاربند با بیان اینکه خودکفایی در همه عرصه‌ها مشروط به اقتدار نظام تعلیم و تربیت است و اقتدار این نظام نیز مشروط به ارتقای کیفیت زندگی حرفه‌ای معلم است، تصریح کرد: هفته معلم قرار نیست صرفا با قدردانی و تشکر برگزار شود؛ تجلیل از معلم منوط به پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات آنهاست. چگونگی و زمان تحقق تعهدات ما به معلمان باید به صورت شفاف بیان شود.

وی ادامه داد: اعتماد فرهنگیان به حاکمیت و نظام بزرگترن سرمایه آموزش و پرورش است و حفظ آن در گروی ارتقای جایگاه واقعی آنان است. تلاش همه باید این باشد که اعتماد و امید را در معلمان افزایش دهیم.

وی در خصوص نامگذاری روزهای هفته معلم گفت: ۱۲ اردیبهشت روز ولایتمداری و سلوک معلمی، ۱۳ اردیبهشت روز معلم و تکریم اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت روز معلم، توسعه اجتماعی و انسجام ملی، ۱۵ اردیبهشت روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت روز معلم مسئولیت پذیری و هدایت انقلابی، ۱۷ اردیبهشت روز معلم، مرجعیت اجتماعی، مولد سرمایه اجتماعی و ۱۸ اردیبهشت روز معلم و تکریم سازمانی نامگذاری شده است.

قانون خدمات کشوری با رتبه‌بندی معلمان سازگار نیست

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش را ۸۰۰ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در سال ۹۸ تعداد شاغلان و بازنشستگان برابر خواهد شد. در سال ۱۴۰۱ نیز یک میلیون و ۱۵۰ هزار بازنشسته و ۸۳۰ هزار شاغل خواهیم داشت که در این صورت تعداد بازنشسته ها از شاغلین پیشی می‌گیرد.

وی گفت: سال گذشته از ۴۳هزار مشمول بازنشستگی، ۴۲ هزار نفر بازنشسته شدند. در سال جاری نیز حدود ۶۵ هزار نفر مشمول بازنشستگی‌اند که پیش بینی می‌کنیم ۵۵هزار نفر از آنها بازنشسته شوند. اگر این روند بدون تمهید سازوکار مناسب ادامه یابد در سال ۹۹ آموزش و پرورش از پا درمی‌آید.

چهاربند در ادامه به قانون خدمات کشوری و اینکه این قانون با طرح رتبه‌بندی معلمان سازگار نیست، اشاره کرد و گفت: این قانون معلم‌محور نیست و مربوط به کارمندان است و تا زمانی که این قانون اجرا شود به هیچ وجه شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش نخواهیم بود.

وی ادامه داد: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم تا آموزش و پرورش را از این قانون مستثنی کنند تا ما در سه ماه قانون اداری استخدامی آموزش و پرورش را به آنها ارائه کنیم. این شرایط و انطباق حقوق حرفه‌ای معلمان با قانون مدیریت خدمات کشوری، منجر به نهادینه کردن تبعیض شده است.

خطر احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل بسیار پررنگ است

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی با بیان اینکه در مهر ۱۳۹۷ با ۳۰۰هزار کمبود نیرو مواجه خواهیم بود، تصریح کرد: حدود ۱۹۴هزار مورد از این کمبود متاسفانه باید از طریق ندادن معلم به مدارس جبران می‌شود. ما به ازای هر چهار دانش‌آموز یک ساعت مربی پرورشی به مدارس می‌دهیم یعنی به ازای هر ۹۶ دانش‌آموز یک مربی وجود دارد و فقط ۱۸ هزار مربی به مدارس اعزام می‌کنیم این درحالی است که آموزش و پرورش به ۱۲۳ هزار مربی پرورشی نیاز دارد.

وی ادامه داد: اگر این روند ادامه داشته باشد در دو سال آینده و بخصوص در حوزه آموزش ابتدایی و پرورشی آموزش و پرورش نابود می‌شود.

چهاربند با ابراز نگرانی از افزایش نرخ بازماندگی تحصیل در روستاها، خاطرنشان کرد: تامین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه با کمتر از ۲۴ دانش آموز در مناطق روستایی تهدید دیگری برای حوزه آموزش ابتدایی محسوب می‌شود و باید با این واقعیت روبه‌رو شویم که خطر احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل بسیار پررنگ است.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از تنظیم برنامه ۵ ساله نیروی انسانی خبر داد و گفت: شاخص های این برنامه در ارتباط با نیاز به نیروی انسانی بر اساس منطقه، جنسیت، رشته و... مشخص هستند به طور مثال مثال طبق شاخص دانش‌آموز به معلم، ۲۲ درصد مدارس دولتی ما زیر ۲۴ دانش آموز دارند و این مدارس سه درصد کل دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد. تراکم و جمعیت دانش‌آموزی پراکنده هستند، در سطح کشور از کمتر از یک دانش آموز در یک کیلومتر مربع تا ۲۵۰ دانش‌آموز در یک کیلومتر مربع داریم. شرایط در برخی مناطق دور افتاده اجازه تاسیس مدارس روستامرکزی را نمی‌دهد و به همین خاطر باید برای یک دانش آموز یک معلم تخصیص دهیم.

چهاربند با بیان اینکه مهر امسال ۸۴ هزار نفر را در قالب حق التدریس تامین و برای جذب و تخصیص سهمیه با مشکل روبه‌رو هستیم، گفت: این در حالی است که با کمبود ۳۰۰ هزار نیرو مواجه هستیم. در سال جاری یک میلیون و هشتصد هزار ساعت حق التدریس پرداخت کرده‌ایم و سوال اینجاست که چرا تصمیم گیران به این موارد توجه نمی‌کنند؟ ما امروز بر اساس شاخص های مصوب، نیروی مازاد نداریم و بهره وری ما در فضا و نیروی انسانی ۱۰۰ است.

وی ادامه داد: اگر دیگران در دیگر دستگاه‌ها اعداد و ارقام دیگری را اعلام می‌کنند ما آن را رد می‌کنیم زیرا مبنا ندارد. ما در برنامه پنج ساله نیروی انسانی پنج راهکار داریم. راهکار اول دوره تعهد دبیری است که البته در این دوره پنج ساله پیش رو به کمک ما نمی‌آید زیرا اگر امسال هم جذب شوند ۵ سال دیگر وارد سیستم خواهند شد. البته برای امسال تقاضای سهمیه ۲۵ هزار نفری را برای دوره تعهد دبیری را ارائه داده‌ایم.

چهاربند راهکار دوم را جذب از طریق دوره‌های یک‌ساله حرفه‌آموزی از محل آزمون و فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: واقعیت این است که ما باید سالانه ۵۰ هزار نفر وارد سیستم کنیم تا تعداد بازنشسته‌ها را جبران کند زیرا در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۹۰هزارنفر مشمول بازنشستگی می‌شوند.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش افزود: راهکار سوم راهکار ۲+۲ است به این معنا که معلم دوسال درس بخواند و از سال سوم وارد مدرسه شود. برای دوره فنی راهکار ۲+۱ را پیش‌بینی کرده ایم یعنی معلم این دوره یک سال دوره آموزشی ببیند و وارد هنرستان شود. ما راهکارهای مختلفی مدنظر داریم و معتقدیم آخرین راهکار استخدام است. وقتی روی آزمون استخدامی تاکید داریم به معنای این است که همه راهکارها اعم از صرفه جویی، خرید خدمات و... را طی کرده‌ایم.

چهاربند درباره زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی و زمان به‌کارگیری پذیرفته‌شدگان گفت: در خواست خود را مهر ۹۶ اعلام کردیم و در بهمن ماه مجوز استخدام ۱۵ هزار نفر صادر شد. ۲۸اسفند ۹۶ سازمان برنامه در نامه‌ای به سازمان اداری استخدامی موافقت خود را با برگزاری آزمون در سال ۹۷ اعلام و آن را منوط به به‌کارگیری پذیرفته‌شدگان در سال ۹۸ کرد و تامین اعتبار به مهر ۹۸ موکول شد. به دلیل آنکه این موضوع با درخواست ما مغایر بود چند بار مکاتبه انجام و در نهایت نشست مشترکی انجام شد که طی آن توافق شد در سال ۹۷ دفترچه منتشر و آزمون برگزار شود. اگر آموزش و پرورش بتواند منابع خود را مدیریت کند باید از مهر ۹۷ پذیرفته‌شدگان را مشغول به خدمت کند.

رونمایی از سامانه سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان در دو هفته آینده

وی از رونمایی از سامانه سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان ظرف یکی،دو هفته آینده خبر داد و گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش نیز سنجش صلاحیت معلمان در دست تدوین است. مطالعات اصلی آن انجام و مجموعه معیارها و ابزارها آماده شده است و همکاران ما در شورای عالی در شرف تهیه نظام‌نامه سنجش صلاحیت هستند.

وی تاکید کرد: نباید رتبه بندی به معیشت گره بخورد. موضوع اصلی سنجش صلاحیت، تضمین کیفیت است و پیش فرض آن این است که قبلا معیشت تامین شده است.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره پراکندگی مدارس کم جمعیت نیز عنوان کرد: از ۲۱ هزار و ۵۳۲ مدرسه زیر ۲۴ دانش آموز، ۲۰ هزار و ۶۴۴ مورد در روستا و ۸۸۸ مورد در شهر است. در سطح روستا ۱۷ هزار و ۹۱۳ مورد ابتدایی و مابقی متوسطه است.

چهاربند ادامه داد: در مهر ۹۷ در مجموع با توجه به شاخص ها ۳۰۰هزار کمبود داریم. باید با این موضوع منطقی برخورد کرد. آموزش و پرورش باشگاه هیچ حزب و جناحی نیست. برخی سفارش می‌کنند آمارها را اعلام نکنیم، دو سال دیگر از ما نمی پرسند شما چه کردید؟ ما بررسی و اعلام می‌کنیم اما اقتضائات تامین آن دست ما نیست.

وی ادامه داد: ۳۷۰هزار نفر تا چند سال آینده به جمعیت صندوق بازنشستگی کشوری که خودش ورشکسته است و بارش بر دوش دولت است اضافه می‌شود و نیاز ما به ابرچالش صندوق های بازنشستگی گره خورده است.

چهاربند با بیان اینکه مهر ماه امسال حدود ۹۲۰۰ نفر از فارغ التحصیلان تعهد دبیری وارد مدارس می‌شوند گفت: مامورین خدمت به سایر دستگاه‌ها و یا مشغولین به تحصیل حدود ۱۵ هزار نفرند که در چرخه تولید خدمت ما نیستند اما در آمار نیروهای ما قرار دارند. در سال۹۷ از ۳۰۰هزار کمبود نیرو، ۱۹۴ هزار نفر را از طریق تعدیل شاخص ها و ۱۰۶ هزار نفر را از محل حق التدریس، استمرار خدمت بازنشسته ها و سربازمعلم ها و برونسپاری در شاخه کاردانش تامین می‌کنیم.

وی افزود: در واقع بخشی از نیاز را در داخل خود آموزش و پرورش تخلیه می‌کنیم که بار و فشار مالی و سیاسی دارد. وقتی به مدرسه ای که سه ناظم می‌خواهد دو ناظم می‌دهیم یعنی نیاز را در داخل خود سیستم تخلیه می‌کنیم که پیامد دارد و یکی از آنها تعهدات کیفی بخشی آموزش است. قبول می‌کنیم که این یک زنگ خطر است.

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما از مهر ۹۷ از آستانه تحمل عبور می کنیم گفت: کدام دستگاه می‌تواند با این تعداد کمبود نیرو کار کند؟ برخی دستگاه‌ها خدماتشان را بروسپاری کردند اما تعداد نیرویشان کم نشده است. نمی‌توانیم در آموزش و پرورش خدمات را به دفتر خدمات الکترونیک دولت منتقل کنیم. خدمت اصلی ما باید سرکلاس ارائه شود. چرا این روزها اینقدر نگران پیام رسانها هستیم؟ علت این است که در حق معلمان کم کاری کرده‌ایم؛ اگر معلم آماده بود می‌توانست بسیاری از این آسیبها را جبران کند.


منبع: پانا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی