تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

پیش بینی از ادامه وضعیت آموزش و پرورش و ارائه راهکار‌ها

این ایام نیز سپری خواهد شد بنابراین با گزارش گیری‌های متعدد و تشکیل جلسات وقت استان‌ها و مناطق را نگیریم. چارچوب کلی را با بهره گیری از تجارب حاصل در این دو هفته و هفته آینده مجدداً به استان‌ها ابلاغ کرده و به ارزیابی و نظارت عمومی بپردازیم و با فرض اینکه اگر بیماری کرونا در سال تحصیلی آتی نیزتداوم پیدا کند چاره اندیشی کنیم.

کد خبر: ۷۱۵۷۰
۱۴:۲۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
دیدارنیوز – درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش کارشناسان مختلف این حوزه دیدگاه‌های خود را مطرح کرده اند. این بار رضا مددی از پیشکسوتان این حوزه در یادداشتی که در اختیار دیدار گذاشته است درباره دوران کرونایی آموزش و پرورش در ماه‌های آینده پیش بینی خود را اعلام کرده و در کنار این پیش بینی راهکار‌های مدیریت و برون رفت از این وضعیت را نیز ارائه کرده است. در گذشته دیدار در گفت و گویی تفصیلی با مددی درباره سند تحول بنیادین ابعاد مختلف این سند را مورد نقد و بررسی قرار داد.

متن کامل یادداشت رضا مددی پیشکسوت آموزش و پرورش:
آموزش حضوری در مدارس کشور در پایان مهرماه به کمترین حد خود خواهد رسید. برخی از این دلایل را در ذیل اشاره می‌کنم:

۱- گسترش بیماری ناشی از کرونا بر اساس گزارش‌های مسئولان بهداشتی نگرانی جامعه را برای حضور دانش آموزان در مدارس دو چندان خواهد کرد.

۲- خانواده‌ها نگران سلامت فرزندان خود هستند خصوصا خانواده‌های ثروتمند و تک فرزند و اجازه حضور فرزندانشان را در مدارس نخواهند داد.

۳- معلمان مدارس کشور به خصوص در شهر‌های بزرگ زمینه فرهنگی لازم را برای حضور در مدارس ندارند بنابراین دانش آموزان را تشویق نخواهند کرد در مدرسه حضور پیدا کنند.

۴- حفظ بهداشت محیط و گندزدایی در مدارس و تهیه امکانات مورد نیاز برای اکثریت مدارس کشور مقدور نخواهد بود.

۵- نیروی انسانی کافی خصوصاً در بخش خدمات در مدارس وجود ندارد و نیرو‌های اندک مراقب سلامت نیز از چالش‌های مهم مدارس محسوب می‌شود.

۶- ارائه آموزش‌های تکمیلی حضوری و مجازی برای معلمان زحمات فراوانی دارد بنابراین معلمات ترجیح می‌دهند یکی از این سناریو‌ها را انتخاب کنند.

۷- با اطلاعاتی که از مدارس غیردولتی تهران و بعضی مدارس خاص و و هیئت امنایی و ... دارم آن‌ها امکانات دیگری برای آموزش مجازی غیر از شاد را انتخاب کردند که پاسخگوی نیاز‌های آموزشی دانش آموزان باشد؛ بنابراین ضرورتی برای حضور در مدرسه را احساس نمی‌کنند.

۸- با شروع فصل پاییز در اواخر مهر ماه و با آغاز سرما امکان تهویه مناسب در مدارس کشور وجود ندارد؛ بنابراین مراعات پروتکل‌های بهداشتی مقدور نخواهد بود از این رو خطر حضور در مدرسه دو چندان خواهد شد.

۹- صحبت‌های مسئولان محترم تاکید بر ارائه آموزش دارد؛ بنابراین آموزش یعنی دروس رسمی را فرا گرفتن و امتحان دادن تلقی می‌گردد. سایر کارکرد‌های مدارس از جمله کارکرد‌های تربیتی آن چندان تاکید نمی‌گردد بنابراین همه به دریافت آموزش متمرکز هستند وقتی این کار از طریق فضای مجازی امکان پذیر باشد ضرورت حضور در مدرسه کمرنگ خواهد شد.

۱۰- مرجع تصمیم گیری در نوع ارائه آموزش‌ها شورای مدارس است؛ بنابراین شورا‌های مدارس از تبعات حقوقی مبتلا شدن دانش آموزان به کرونا نگران بوده طبیعی است که تلاش نخواهند کرد تا به آموزش‌های حضوری بپردازند.

البته دلایل دیگری نیز وجود دارد که در یادداشت‌های بعدی به آن‌ها خواهم پرداخت؛ بنابراین وزارت آموزش و پرورش خود را برای ارائه خدمات آموزشی به صورت مجازی آماده نماید. در این رابطه پیش‌بینی‌های لازم برای افزایش قابلیت‌های شبکه شاد و تامین امکانات فضای مجازی برای مدارس کشور را در دستور کار قرار دهد و یا اجازه دهد مدارس هم از دولتی و غیردولتی از هر بستر فضای مجازی امن برای ارائه آموزش‌های با کیفیت حق انتخاب داشته باشند.

شبکه شاد علی رغم تلاش‌های بسیار هنوز پاسخگوی نیاز مدارس نیست بنابراین از این فرصت پیش آمده بایستی بهره جست و توانمندی آموزش و پرورش را در بهره گیری از فضای مجازی تقویت کرد. متخصصین فضای مجازیِ آموزش و پرورش را افزایش داد و همچنین شبکه ملی رشد را تقویت کرد. اجازه تشکیل بستر‌های فضای مجازی استان‌ها را صادر کرد و از رویکرد تمرکزگرایی در بستر فضای مجازی فاصله گرفت و همه استان‌ها را بسیج نموده برای بهره گیری از ظرفیت‌های استانی در تقویت امکانات فناوری در بستر‌های فضای مجازی.

با پیش بینی اعتبارات لازم برای تقویت امکانات مدارس بر بستر فضای مجازی خصوصاً مدارس دولتی کوشش نمود عدالت آموزشی بر قرار گردد. سیاست گذاران آموزش و پرورش اتاق‌های فکر تشکیل داده و برای آینده آموزش و پرورش بیاندیشند. امروز اکثر واحد‌های ستادی درگیر کار‌های اجرایی، نظارت ها، بازدید‌ها و گزارش گیری از استان‌ها و مناطق هستند. توصیه می‌کنم اختیارات استان‌ها را شدیدا افزایش داده و کار را به شکل نیمه متمرکز در کشور دنبال شود.

 با یک چرخش اساسی در آموزش و پرورش برای تداوم جریان تربیت با سپردن اختیارات بیشتر به استانها، مناطق و مدارس بالندگی را در آموزش و پرورش دامن بزنیم. باور دارم همکاران ما در استان‌ها و مناطق و مدارس افراد مسئول و توانمندی هستند باید به آن‌ها اعتماد کرد. کار باید به سطوح عملیاتی واگذار شود و سیاستگذاران در آموزش و پرورش به جای نگرانی‌ها به مطالعات کوتاه مدت و بلندمدت بیاندیشند.

این ایام نیز سپری خواهد شد بنابراین با گزارش گیری‌های متعدد و تشکیل جلسات وقت استان‌ها و مناطق را نگیریم. چارچوب کلی را با بهره گیری از تجارب حاصل در این دو هفته و هفته آینده مجدداً به استان‌ها ابلاغ کرده و به ارزیابی و نظارت عمومی بپردازیم و با فرض اینکه اگر بیماری کرونا در سال تحصیلی آتی نیزتداوم پیدا کند چاره اندیشی کنیم.

آخرین پیشنهاد این است مسئولان آموزش و پرورش در همه سطوح برای یادگیری به مدارس بروند و با بازدید‌های میدانی از مدارس بیاموزند نه اینکه درهر بازدیدی باز هم ارائه طریق کرده و امر و نهی نمایند. از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های غیر کاربردی و وقت گیر خودداری کنند.

امروز همه ما به یادگیری جدید نیاز داریم. امیدوارم سیاست گذاران مدیران میانی مدیران عملیاتی این فرصت را برای بازاندیشی در شیوه مدیریت و تحول در آموزش و پرورش قدر بدانند و به مدرسه محوری ایمان داشته باشند و با صدور بخشنامه‌ها وقت مدارس را نگیرند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی