تیتر امروز

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است
ابوالقاسم جراره در گفت‌وگو با «دیدارنیوز»:

فصل ساماندهی قوانین فرار رسیده است

یکی از نامزدها دوره دوادزهم مجلس شورای اسلامی معتقد است که با توجه به انباشت قوانین، در دوره بعدی نمایندگان باید آنها را ساماندهی کنند.
رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

شورای شهر پنجم در بوته نقد؛ ۲۵۰ تغییر نام و ...!

شورای پنجم شهر تهران با ایده تغییر و تحول به میدان آمده بود بنابراین انتظار افکار عمومی و مردم نسبت به این شورا بالا بود، اما حالا بسیاری از منتقدان حتی در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر نوشته اند که مخالف این هستند که وقت شورای شهر صرف تغییر نام‌ها شود، اما با این حال، این رویه ادامه دارد.

کد خبر: ۷۰۵۴۰
۱۵:۱۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۹
نگاهی به عملکرد شورای شهر تهران در سه سال گذشته
 
دیدارنیوز – فرحناز غالبی: لیست امید تهران یکی از چند لیستی بود که در انتخابات شورای شهر سال ۱۳۹۶، توانست با رأی بالا و شعار اصلاح، تغییر و امید بر کرسی شورای شهر بنشیند. به طوری که در همان زمان طبق نتایج نظرسنجی ایسپا، ۳۱.۸ درصد شهروندان تهرانی معتقد بودند که آینده شهر تهران با آمدن و شروع به کار شورای شهر پنجم، بهتر خواهد شد. با این وجود در این سه سال که از عمر شورای پنجم شهر تهران می‌گذرد، افکار عمومی بار‌ها این شورا را بابت عملکرد و رویه کاری‌اش مورد انتقادات جدی قرارداده است. انتقاداتی که بیشتر معطوف به مصوباتی است که این شورا به اجرا درآورده و یا طرح‌ها و برنامه‌هایی که وعده هایش را در سخنرانی‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح کرده، اما به سرانجامی نرسیده است. از این رو برآن شدیم به مصوبات این شورا و طرح‌ها و برنامه هایش نگاهی بیاندازیم.

حدود ۲۵۰ تغییر نام اماکن عمومی در سه سال
شورای پنجم شهر تهران مرکب از ۲۱ عضو، اولین جلسه خود را در نخستین روز شهریور ماه سال ۹۶ برگزار کرد. براساس گزارش مصوباتی که در وب سایت این شورا موجود است؛ در طول این مدت، شورای شهر تهران ۳۳ مورد نامگذاری معابر و اماکن عمومی را به تصویب رسانده است. از این موارد می‌توان به نامگذاری بوستان بی نام در منطقه ۱۱ شهرداری در محله جوادیه به نام شهید حججی در ۲۱ آذرماه ۹۶، نامگذاری بوستان بی نام (دوستدار کودک) واقع در منطقه ۲۰ شهرداری به نام توران خانم اشاره کرد.

علاوه بر این‌ها براساس گزارشات مصوبات این شورا در وب سایت خود، در این سال‌ها حدود ۲۵۰ تغییر نام انجام داده که شامل محلات، معابر، اماکن عمومی مانند بوستان‌ها و ایستگاه‌های مترو تهران می‌شود که از جمله این موارد می‌توان به تغییر نام خیابان «ج» در منطقه یک شهرداری به جمشید مشایخی، تغییر نام بلوار شهرداری در منطقه ۲ به قیصر امین پور، تغییر نام بخشی از بزرگراه رسالت به شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ... اشاره کرد؛ بنابراین دور از انتظار نیست که چرا در مدت فعالیت شورای پنجم شهر تهران، انتقادات زیادی به این موضوع وارد می‌شود که بخش اعظم از زمان جلسات و عملکرد این شورا به مواردی نظیر نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر ختم می‌شود. چراکه تغییر نام حدود ۲۵۰ معابر و یا امکان عمومی و همچنین نامگذاری آنان زمان زیادی را صرف می‌کند. این درحالی است که بسیاری از منتقدان، بر این باور هستند که شورای شهر می‌تواند در زمینه‌های بنیادی و بستری فعالیت داشته باشد تا مصوبات آن به رفاه عمومی و وضعیت مردم در مناطق محروم شهر کمک کند.

البته این همه مسائلی نیست که مردم انتظار داشتند تا شورای شهر تهران پیگیری کند؛ وضعیت املاک نجومی و بازگرداندن آن‌ها به شهرداری، پیگیری ارسال پرونده مالی در دوران قبل به قوه قضاییه، وضعیت کودکان کار، کارتون‌خواب‌ها، دستفروشان، بهبود وضعیت اماکن تفریحی و ... است.

این‌ها، اما دغدغه‌ها و موضوعاتی هستند که سال‌های گذشته نیز مورد غفلت شورا‌های شهر تهران، قرار گرفته بود، اما شورای پنجم شهر تهران با ایده تغییر و تحول به میدان آمده بود بنابراین انتظار افکار عمومی و مردم نسبت به این شورا بالا بود، اما حالا بسیاری از منتقدان حتی در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر نوشته اند که مخالف این هستند که وقت شورای شهر صرف تغییر نام‌ها شود، اما با این حال، این رویه ادامه دارد.

به طور مثال براساس آمار‌ها حدود ۷ هزار کودک کار در تهران وجود دارد، اما بررسی مصوبات، طرح‌ها و برنامه‌های شورای پنجم شهر تهران نشان می‌دهد که تا به امروز، این شورا هیچگونه برنامه و طرحی در این راستا نداشته است.

همچنین از سوی دیگر موضوعاتی نظیر احداث ایستگاه‌های جدید مترو، تعبیه مسیر عبور و مرور برای نابینایان و افراد ناتوان جسمی و همچنین احداث پله برقی در ایستگاه‌های مترو تهران از موارد نه چندان کم اهمیت و از طرفی پردغدغه‌ای است که این شورا می‌توانسته در این سال‌ها به آن رسیدگی کند، اما همچنان به مرحله عمل نرسیده است.

به عنوان مثال حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در صفحه توییتر خود در زمستان سال ۹۷ وعده داده بود که تا پایان تابستان سال ۹۸ ایستگاه مترو شادمان، به پله برقی مجهز خواهد شد، اما تا به امروز همچنان این وعده عملی نشده است.
البته با وجود انتقادات گسترده‌ای که به این شورا و عملکردش در این سال‌ها وارد است، اقدامات مهمی همچون انتشار مشروح مذاکرات صحن شورای شهر، سامانه شفافیت شهرداری تهران و ... انجام شده است. با این حال بررسی عملکرد این شورا و همچنین بررسی انتقادات کاربران در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که رضایت چندانی نسبت به عملکرد این شورا از سوی افکار عمومی وجود ندارد و بسیاری معتقدند که زمان، وقت و هزینه این شورا در حدود سه سال فعالیت خود بیشتر معطوف به موارد کم اهمیت و دست چندم بوده که دغدغه‌ها و مشکلات شهروندان را حل نکرده است.

همه این موارد درحالی است که بودجه پیشنهادی شهرداری تهران برای مدیریت شهری پایتخت حدود ۱۸ هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان بوده است و این شورا، هفته‌ای یک جلسه رسمی دارد و سالانه با توجه به حوادث و مباحث مربوط به شهر، جلسات فوق‌العاده هم برگزار می‌کند که در کنار جلسات غیر علنی این شورا، هر دو هفته سه جلسه برگزار می‌کند و براساس گزارشی که روابط عمومی شورای شهر تهران به صورت رسمی منتشر کرده در یک سال اول، این شورا ۸۱ جلسه داشته است و به گزارش آفتاب نیوز هزینه هر جلسه شورا بیش از ۷۲۵ میلیون تومان است؛ به عبارت دیگر هر دقیقه شورای شهر تهران حدود ۶ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۸۲ تومان از مالیات شهروندان را مصرف می‌کند.
 
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی