تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

تصمیم ایران برای راه‌اندازی نظام آموزش بین الملل

 در حال حاضر در خارج از کشور، 110 مدرسه در 60 کشور وجود دارد که در مجموع 13هزار دانش‌آموز را پوشش می‌دهدو همچنین 6 سرپرستی فعال در کشورهای قطر، امارات، کویت، ترکیه و پاکستان و هند؛ مشغول به کار هستند. در اکثر کشورهایی که کارگزاران نظام در آنجا حضور دارند، برای اینکه فرزندانشان باید در مدارس ایرانی تحصیل کنند، مدرسه دایرشده است.همچنین سایت آموزش مجازی دانش‌آموزان ایرانی مدارس خارج از کشور برای جبران کمبود معلمان تخصصی راه‌اندازی می‌شود.

کد خبر: ۶۸۴۴
۰۹:۳۲ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۷

دیدارنیوز ـ غلامرضا کریمی، مدیرکل دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت آموزش و پرورش، دبیر‌کل کمیسیون ملی آیسسکو در جمهوری اسلامی ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران در شورای اجرایی سازمان علمی آموزشی فرهنگی اسلامی (آیسسکو) است. کریمی همچنین در حال حاضر قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل و رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور است. یعنی مسئول آن مدارسی که کمتر در فضای عمومی به آن‌ها توجه می‌شود اما به دلیل حضور بین‌المللی دانش‌آموزان و معلم‌ها مدارس مهمی محسوب می‌شوند. 
 
 رئیس سازمان مدارس خارج از کشور را درباره وضعیت مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، برنامه‌های این سازمان برای نیمه دوم سال 97، اعزام فرهنگیان به خارج و امکان تعطیلی مدارس در شرایط سیاسی فعلی را در زیر می‌خوانید:

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران چه تعداد مدرسه و دانش‌آموز در خارج از کشور دارد؟

به طور کلی در حال حاضر در 110 مدرسه در 60 کشور، 13هزار دانش‌آموز داریم و 6 سرپرستی فعال در کشورهای قطر، امارات، کویت، ترکیه و پاکستان و هند؛ ما در اکثر کشورهایی که کارگزاران نظام در آنجا حضور دارند، برای اینکه فرزندانشان باید در مدارس ایرانی تحصیل کنند، مدرسه دایر کرده‌ایم. در این مدارس غیر از فرزندان کارگزاران نظام، ایرانیان مقیم همان کشورها و غیرایرانیان علاقه‌مند به نظام آموزشی ایران هم می‌توانند تحصیل کنند. فرزندان کارگزاران نظام باید در مدارس ایرانی ادامه تحصیل دهند و اگر در جایی مدرسه وجود نداشته باشد، در آن صورت می‌توانند در مدارس خارجی ثبت‌نام کنند. اما تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش بر این است تا در جایی که کارگزاران نظام هستند، مدرسه داشته باشد.

برخی از مدارس فعلی ایرانی خارج از کشور نیاز به بازسازی‌های جزئی دارند که در حال انجام است و برخی از مدارس هم که نیازمند بازسازی جدی هستند این را با همکاری سازمان نوسازی مدارس کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم تا از اول مهر مدارس آماده باشند.

بودجه سازمان مدارس خارج از کشور و نحوه تخصیص آن در سال 97 به چه صورتی است؟

امسال در ردیف بودجه سال 97، مبلغ 174میلیارد تومان به عنوان ردیف بودجه مدارس خارج از کشور تعیین شد. البته هزینه مدارس خارج از کشور به دلیل اینکه باید حقوق ارزی دریافت کنند، بالاست ولی از آنجا که این مدارس، پایگاه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هستند و ظرفیتی برای گسترش فرهنگ و ادب کشورمان در خارج هستند، تلاش ما این است که حتما این مدارس سرپا باقی بمانند، بتوانیم کیفیت‌ آنها را افزایش دهیم و ایرانیان بیشتری را جذب این مدارس کنیم. سال گذشته بودجه این سازمان حدودا 110میلیارد تومان بوده است که تقریبا بیش از 95درصد تخصیص داشته است، امسال هم امیدواریم بتوانیم تخصیص 100درصدی داشته باشیم.

آیا مدارس برای سال تحصیلی جدید مشکلی از بابت ظرفیت پذیرش خواهند داشت؟

کمیته استقبال از مهر در سازمان مدارس خارج از کشور تشکیل شده و تاکنون جلساتی برگزار کرده است، در حال انجام هماهنگی با سفارت‌خانه‌ها و نهادهای خارج از کشور هستیم تا برای بازگشایی در اول مهر آماده شویم. در حال حاضر محدودیت خاصی برای پذیرش دانش‌آموزان در کشورهایی که مدرسه داریم، نداریم. در برخی از کشورها محدودیت‌هایی به لحاظ قوانین و مقررات به وجود آمده است، چون اکثر کشورها در حال تدوین قانون مدارس خاص یا خارجی برای خود هستند. ولی ما تلاش‌مان این است که براساس قوانینی که کشورها برای مدارس خارجی حاضر در کشور خود در نظر می‌گیرند، به خوبی فعالیت کنیم.
 
در برخی از کشورها تعداد متقاضیان بیشتر از ظرفیت مدارس است، به عنوان مثال در کشورهای ترکیه، روسیه و گرجستان میزان تقاضا بسیار زیاد است و ما به دنبال این هستیم که بتوانیم از مدارس غیردولتی که توانمندی‌های ویژه دارند و دارای سابقه درخشان هستند، دعوت کنیم تا در خارج از کشور هم فعالیت کنند و همه متقاضیان را تحت پوشش تحصیلی خود قرار دهیم. فضای آموزشی محدود است و حتی در سال‌های قبل هم دانش‌آموزانی داشتیم که نتوانستند وارد مدارس شوند، ولی با ظرفیت بخش غیردولتی به دنبال این هستیم که ظرفیت لازم را برای جذب همه علاقه‌مندان به نظام آموزشی ایران فراهم کنیم.

فرهنگیان اعزامی به مدارس خارج چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

در آزمون اعزام فرهنگیان به خارج، 17هزار و سیصد نفر شرکت کردند و حدود 970 نفر به مصاحبه راه یافتند. افرادی نهایتا از بین همکاران انتخاب می‌شوند که به لحاظ مهارت‌های تدریس استانداردهای لازم را داشته باشند و به لحاظ مهارت‌های فردی و اجتماعی افرادی باشند که واجد شرایط یک دیپلماسی آموزشی و فرهنگی در خارج از کشور باشند. بنابراین اگر کسی استانداردهای لازم را نداشته باشد، طبیعتا از مصاحبه موفق بیرون نمی‌آید. سازمان تمام تلاش خود را برای انتخاب افراد حرفه‌ای و واجد همه شرایط به کار گرفته است.
 
البته در حجم اعزام‌ها حتما امسال کاهش داریم و با توجه به سیاست‌های دولت تلاش می‌کنیم از تعداد اعزام‌ها بکاهیم تا با توجه به منابعی که داریم این قضیه را مدیریت کنیم. تعدادی از همسران فرهنگیان متقاضی به خارج فرهنگی هستند، بنابراین هم در آزمون کتبی و هم در مصاحبه یک امتیازی برای زوج فرهنگی در نظر گرفته‌ایم، چون هم به لحاظ صرفه‌جویی این اتفاق مهم است و هم برای گرفتن ویزا دچار محدودیت هستیم و زوج فرهنگی مطلوب‌تر است. از این طریق دو نفر در آنجا مشغول کار می‌شوند و یک نفر حقوق ارزی می‌گیرد و این خیلی به صرفه است.

برای اعزام فرهنگیان به مدارس خارج از کشور امضای طلایی وجود دارد؟ این چیزی است که درباره اعزام می‌گویند.

برای اعزام هیچ امضای طلایی وجود ندارد و کاملا آزمون کتبی برگزار می‌کنیم و در یک روال قانونی آن‌ها را انتخاب می‌کنیم. از وزارت آموزش و پرورش و حتی از نمایندگان، بارها از حوزه آزمون و مصاحبه بازدید کرده‌اند و چیزی حدود 100 نفر از استادان دانشگاه‌ باتجربه آموزش و پرورش بهترین مصاحبه‌گران هستند و بهترین روانشناسان ایرانی در حال گرفتن تست‌های شخصیتی و روانشناسی از متقاضیان هستند و هیچ نوع مداخله‌ای صورت نمی‌گیرد و هیچ امضای طلایی وجود ندارد و همه چیز شفاف و روشن است.

ما مشکلی خاصی برای اعزام نداریم و تمام چارچوب‌های فرآیند اعزام از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ و به همان طریق هم انجام می‌شود، منتهی در حال تدوین آئین‌نامه‌ای هستیم که همه آن استانداردهایی را که برای ادامه فعالیت در خارج از کشور وجود دارد، حفظ شود و اگر به هر دلیلی مشکلی برای فرد در خارج از کشور پیش بیاید پایان ماموریت برای آن فرد در نظر گرفته می‌شود و به داخل برمی‌گردد. خوشبختانه مشکل خاصی تاکنون پیش نیامده است.

درصد قبولی دانش‌آموزان مدارس ایرانی خارج از کشور در دانشگاه‌ها به چه صورتی است؟

بسیاری از دانش‌آموزان ما در مدارس خارج از کشور بسیار خوب درخشیده‌اند، دانش‌آموزانی از روسیه و ترکیه در المپیادهای علمی داخل کشور قبول شده‌اند. مدارس ما به لحاظ آموزشی در حد متوسط به بالا قرار دارند و حتی در جاهایی که تعداد دانش‌آموزان کمتر است، کیفیت آموزشی به مراتب از مدارس مطرح داخل کشور هم بهتر است. یکی از دلایلی که ایرانیان مقیم خارج از کشور در مدارس ما درس می‌خوانند به این خاطر است که در کنکور ایران شرکت کنند و تحصیلات عالی خود را در دانشگاه‌های کشورمان بگذرانند. فرآیند برگزاری کنکور، المپیادها و تیزهوشان و ... هم به خوبی در خارج از کشور برگزار می‌شود و همه روندهای داخل هم در خارج از کشور هم جریان دارد.

مهمترین مشکل مدارس خارج در حال حاضر که با مشکلات سیاسی هم روبه‌رو هستیم چیست؟

طبیعتا یکی از چالش‌های اصلی ما مشکل ارز خواهد بود. ما از ارز دولتی استفاده می‌کنیم اما مطمئنا محدودیت‌هایی در کار به وجود می‌آید ولی باز ما تلاش خود را می‌کنیم تا با کمک بانک مرکزی منابع اعتباری موردنیاز را تامین کنیم و به ارز تبدیل و به خارج از کشور ارسال کنیم. با تحریم‌هایی که اعمال خواهد شد با محدودیت‌هایی در ارسال پول مواجه خواهیم شد ولی ما این مراحل و مشکل را در سال‌های گذشته هم داشته‌ایم و مدارس توانسته‌اند با قوت به کار خود ادامه دهند. اکنون هم استراتژی ما همین است که با قوت و قدرت به کارمان ادامه دهیم.

تحولات روابط سیاسی کشور با دیگر کشورها باعث تعطیلی مدارس می‌شود؟

طبیعتا تعاملات و روابط سیاسی بر کارکرد مدارس تاثیرگذار است، به هر حال بخش عمده‌ای از مدارس ما در چارچوب کار وزارت خارجه و در چارچوب سفارت و فعالیت‌های سیاسی است. در کشورهایی که روابط سیاسی کمرنگ شده است ادامه وجود مدرسه دیگر ضرورتی ندارد. به نوعی تبعیت از روابط سیاسی بخشی از کار مدارس است ولی همه تلاش ما این است که کار دیپلماسی آموزشی تحت تاثیر فعالیت‌های صرف سیاسی قرار نگیرد و بتوانیم این مدارس را خارج از کشور به عنوان حوزه فعالیت‌های فرهنگی کشور داشته باشیم. احتمال تعطیل شدن مدارس کم است و البته ما ارزیابی شفافی نداریم که به خاطر این مسائل مدرسه‌ای بخواهد در خارج از کشور تعطیل شود.

تیم‌هایی با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم نظام آموزشی بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور را در یک یا دو سال آینده در صحنه بین‌المللی ارائه کنیم

با توجه به اینکه نظام جمهوری اسلامی یک نظام ایدئولوژیکی خاص است و دارای ارزش‌های ناب و برجسته‌ای است، طبیعتا نظام آموزشی ما هم دارای ارزش‌ها و فضیلت‌های خاصی است. ما به عنوان یک ضرورت حس کردیم که نظام آموزش بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران امروز برای کشورمان ضرورت دارد و به همین خاطر در صدد هستیم که یک نظام آموزشی بین‌المللی برای ایران تدوین کنیم.
 
با ناشران برجسته بین‌المللی هم وارد مذاکره شده‌ایم، این نظام آموزشی را در وهله اول به زبان انگلیسی در خارج از کشور ارائه کنیم چون بسیاری از مدارس در خارج هستند که می‌خواهند فعالیت کنند ولی نه ضرورتا با زبان فارسی، با زبان انگلیسی یا یک زبان دیگر می‌خواهند ادامه فعالیت دهند ولی دوست دارند که نظام آموزشی ایران در آن مدرسه اجرا شود، بنابراین ما ظرفیت و امکانی نداریم که بتوانیم به آنها سرویس دهیم ولی اگر بتوانیم چارچوب خود در واقع نظام آموزشی خود را به زبان انگلیسی تدوین کنیم، طبیعی است که خیلی از مدارس خارج علاقه‌مند به نظام آموزشی ایران می‌توانند در این چارچوب درس بخوانند.
 
الان با توجه به حوزه نفوذ کشورمان خیلی از فارغ‌التحصیلان جامعه‌المصطفی مدارسی را در خارج از کشور تاسیس کرده‌اند و می‌خواهند نظام آموزشی ما را در آن مدارس اجرا کنند، ولی دانش‌آموزی ندارند که به زبان فارسی تسلط داشته باشد؛ بنابراین از کتاب‌های آموزشی ما بهره‌مند نمی‌شوند. براساس بررسی که انجام داده‌ایم ضرروت انجام این کار بسیار مشهود است و هرچه سریع‌تر این کار باید انجام شود، مقدمات انجام کار مهیا شده است و تیم‌هایی با همکاری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فراهم کرده‌ایم تا بتوانیم این نظام آموزشی را در یک یا دو سال آینده در صحنه بین‌المللی ارائه کنیم.

محتوای آموزشی مدارس داخل و خارج از کشور تفاوتی دارند؟
 
مدارس ما تقریبا مشابه مدارس داخلی است جز یک یا دو درس که مثلا یک کشور خاص در نظر می‌گیرد. مثلا برخی از کشورها در نظام‌ آموزشی‌شان هست که باید تمام مدارس کشور، تاریخ آن کشور را هم تدریس کنند یا جغرافیا و ... که این استاندارد آن کشور است. ما این استانداردها را رعایت می‌کنیم اما کلیت کار همین مواد و روال داخل کشور است. برخی از مدارس ما مثل مدرسه دبی به انگلیسی کارش انجام می‌شود، نظام آموزشی که دقیقا منطبق با داخل کشور باشد نداریم و به همین خاطر در صدد تدوین این نظام هستیم.

چه برنامه‌ای برای فاصله گرفتن از حافظه‌محوری و رفتن به سمت مهارت‌آموزی در مدارس خارج دارید؟

هر معلمی که به مدارس خارج اعزام می‌شود ابتدا از او می‌خواهیم از سایر مدارس آن کشور به ویژه مدارس بین‌المللی همان کشور بازدید کند، ما از او می‌خواهیم که در پایان ماموریت‌ گزارشی مکتوب به سازمان تحویل دهد.
 
خیلی از نظام‌های آموزشی هستند که مبنایشان حافظه‌محوری نیست، فعالیت‌های متنوع دارند، مهارت‌های اجتماعی را در مدارس اجرا می‌کنند و ما هم تلاش می‌کنیم تا روش‌های نوین را رصد و در اختیار مدارس و مدیران قرار دهیم تا مبادله‌ای بین نظام‌ آموزشی داخل کشور و سایر نظام‌های آموزشی صورت گیرد. ‌همزمان هم تجربه‌های موفق ایران را به محیط‌های بین‌المللی می‌فرستیم. ما در حال تلاش هستیم تا تجربه‌های موفق را شناسایی کنیم، به داخل بیاوریم و بومی و در مدارس عملیاتی کنیم.

حدود 3هزار دانش‌آموز مدارس ایرانی خارج، دانش‌آموزان اتباع سایر کشورها هستند، این یک ظرفیت گسترده‌ است که از آن در خارج کشور برای توسعه فرهنگ و تمدن خود استفاده می‌کنیم.
علاوه بر این بعدازظهر مدارس را در خارج از کشور برای آموزش زبان فارسی استفاده می‌کنیم و حتی دوره‌هایی هم برای معرفی فرهنگ و ادب ایرانی در مدارس برگزار می‌شود که این دوره‌ها را با همکاری سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی و دیگر نهادهای داخلی در خارج از کشور گسترش می‌دهیم. اعتقاد داریم این مدارس پایگاه‌هایی فرهنگی در خارج از کشور هستند و باید ما تمام صفات ممیزه و نکات برجسته‌ای که در داخل وجود دارد بتوانیم در خارج از کشور گسترش دهیم.

پیشرفت‌های مدارس خارج متناسب با پیشرفت‌های مدارس دیگر ما است؟

خیر، ما نمی‌توانیم استانداردهای آموزشی لازم را در مدارس خارج از کشور ایجاد کنیم، برای مثال اگر بخواهیم استاندارد یک مدرسه تهران را در کشور دیگر داشته باشیم نیازمند اعزام هزار معلم در سال هستیم و این در توان وزارت آموزش و پرورش نیست؛ بنابراین ما به دنیال این هستیم تا در عرصه تعاملی که با دیگر مدارس در کشورها داریم با بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیانی که در آن کشورها هستند، دانشجویان در حال تحصیل و ... کیفیت را بالا ببریم. می‌خواهیم از این افراد تقاضا کنیم تا بیایند در مدارس تدریس کنند و بتوانیم کیفیت مدارس ایرانی خارج از کشور را افزایش دهیم.

علاوه بر این درصدد هستیم تا حتما زبان کشور میزبان را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در مدارس آموزش دهیم تا دانش‌آموزی که از مدرسه فارغ‌التحصیل می‌شود حداقل به یک زبان بین‌المللی مسلط شود که مهارت‌هایش در عرصه اجتماعی افزایش پیدا کند.

چطور می‌خواهید از دانشجویان ایرانی استفاده کنید؟

مدیران مدارس را مامور کرده‌ایم تا ایرانیان و دانشجویان مقیم آن شهرها را شناسایی کنند و از ظرفیت آنها در مدارس استفاده شود. ما حتی فراخوان داده‌ایم که همه فرهنگیانی که به نوعی در خارج از کشور هستند با مدارس همکاری داشته باشند تا کارایی خود را تقویت کنیم. علاوه بر فرهنگیان، غیرفرهنگیانی هم که آماده تدریس در مدارس باشند، از آنها استقبال می‌کنیم.

برای ایجاد ساختار بدون اشکال و معتبر اعزام فرهنگیان چه برنامه‌ای دارید؟

ما هم زیاد موافق نبودیم که برای اعزام فرهنگیان به خارج آزمون گسترده برگزار کنیم. اما چون باید اصل عدالت برای همه فرهنگیان رعایت شود، این آزمون عام و فراگیر برگزار شد، اما در فیلتر نهایی و مصاحبه تمام تلاش‌مان این است تا افرادی که انتخاب می‌شوند، افرادی حرفه‌ای، توانمند، آشنا به فنون تدریس و واجد یک دیپلمات فرهنگی و آموزشی باشند. به دلیل محدودیت‌هایی که در درون سیستم وجود دارد اما از سوی دیگر متقاضیان زیادی هم می‌خواهند در مدارس خارج فعالیت کنند. ما باید تلاش کنیم تا یک فرمول بین تقاضا و کیفیت و اعتبار فرد اعزامی برقرار شود، بنابراین در مرحله مصاحبه هم تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا فرد غیرحرفه‌ای به خارج از کشور اعزام نشود.

نظام آموزش و پرورش ایران به لحاظ استانداردهای آموزشی، یک نظام پذیرفته شده در محیط بین‌المللی است، یعنی کسی که دارای دیپلم ایران باشد در همه دانشگاه‌های دنیا مورد پذیرش قرار می‌گیرد و مشکلی برای این قضیه وجود ندارد. اما به لحاظ برخی حوزه‌های آموزشی ما دارای محدودیت هستیم. نتایج برخی آزمون‌ها نشان می‌دهد که ما وضعیت خوبی در آموزش مثلا ریاضی نداریم. کمیته‌هایی تشکیل شده است تا آموزش در این حوزه‌ها تقویت شود. اما به لحاظ استانداردها، نظام آموزشی ایران یکی از نظام‌های معتبر و قابل قبول در محیط بین‌المللی است. مدارس ایرانی خارج از کشور یک مدارس جامع و گسترده با تمامی ساختارهای آموزشی نیستند ولی اگر یک مدرسه کامل را هم در داخل کشور با یک مدرسه‌ای در خارج از کشور مقایسه کنیم به لحاظ خیلی از استانداردها تطبیق و برابری می‌کنند و خیلی از مدارس هم هستند که استانداردهای لازم را ندارند.

تعامل و همکاری بین سازمان مدارس خارج از کشور و دیگر نهادها در چه وضعی است؟

سازمان مدارس خارج از کشور و به طور کلی وزارت آموزش و پرورش تعامل بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی دارد. از آنجا که مجلس در همه حوزه‌های مختلف می‌تواند ورود داشته باشد، در حال حاضر هم مجلس دغدغه‌هایی راجع به کیفیت آموزش در مدارس خارج از کشور دارد که ما هم با تعامل با مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات، تبادل تجربه می‌کنیم. مجلس اعلام آمادگی کرده است که مشکلات و مسائل مدارس را حل و فصل کند. ما در حال ارتباط هستیم تا این تعامل صورت بگیرد، با دیگر سازمان‌ها و نهادهای همکاری هم اتفاقا همکاری‌های خوبی داریم.

اجلاس وزرای آموزش کشورهای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟

اجلاس دبیران کل کمیسیون‌های آیسیسکو در کشورهای اسلامی 11 و 12 شهریور ماه در شیراز با همکاری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برگزار می‌شود و قرار است نمایندگان کشورهای اسلامی در این اجلاس حضور داشته باشند. اجلاس با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر آموزش عالی و مقاماتی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان آیسیسکو و سفرای کشورهای اسلامی برگزار می‌شود.
 
این اجلاس فرصت مناسبی است که تجربیات ایرانی در حوزه علم و فناوری، در حوزه آموزش، فرهنگ و ارتباطات به دبیران کل کمیسیسون‌های کشورهای اسلامی منعکس شود. در این زمینه برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده شده است تا تبادل تجربیات و اطلاعات بین متخصصان ایرانی و کشورهای اسلامی برقرار شود.

در حال شناسایی نیروها در درون وزارت آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم دوره‌های ویژه و تخصصی برای آنها در نظر بگیریم و حتی آنها را برای آموزش در برخی از مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی اعزام کنیم و از این طریق می‌خواهیم ظرفیت تعامل و تاثیرگذاری در محیط بین‌المللی را برای وزارت آموزش و پرورش تقویت کنیم.

مهمترین برنامه‌های سازمان مدارس خارج از کشور برای نیمه دوم امسال چیست؟

با توجه به محدودیت‌های مالی که سازمان مدارس خارج از کشور با آن مواجه است طبیعتا یکی از دستور کارهای ما این است تا کاهشی را در تعداد نیروهای اعزامی به خارج از کشور در نظر بگیریم. ارتقای کیفیت آموزش در مدارس از اولویت‌های ما است. برای اینکه بتوانیم این نقیصه کمبود معلم در مدارس خارج را جبران کنیم به دنبال این هستیم تا سایتی را راه‌اندازی کنیم که به صورت مجازی همه دروس اول ابتدایی تا پایه 12 در آن سایت قرار گیرد و در برخی از دروس که امکان اعزام معلم تخصصی را در آن دروس نداریم، دانش‌آموزان بتوانند از این آموزش‌های مجازی بهره‌مند شوند.
 
برای مثال در برخی از کشورها ما 15 دانش‌آموز داریم و تعداد معلمان اعزامی دو یا سه نفر هستند و امکان اینکه در همه موضوعات معلم تخصصی داشته باشیم نداریم، بنابراین از طریق مجازی به دنبال این هستیم تا این ظرفیت را در اختیار مدارس خارج از کشور قرار دهیم. امیدواریم این سایت را در اوایل سال تحصیلی آینده بتوانیم راه‌اندازی کنیم.

علاوه بر این در حوزه روابط بین‌الملل به دنبال شناسایی افراد حرفه‌ای هستیم تا بتوانیم آموزش‌های خاص برای آن‌ها بگذاریم و بتوانیم افرادی توانمند و حرفه‌ای را تربیت کنیم برای حضور در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی؛ بنابراین در حال شناسایی نیروها در درون وزارت آموزش و پرورش هستیم تا بتوانیم دوره‌های ویژه و تخصصی برای آنها در نظر بگیریم و حتی آن‌ها را برای آموزش در برخی از مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی اعزام کنیم و از این طریق می‌خواهیم ظرفیت تعامل و تاثیرگذاری در محیط بین‌المللی را برای وزارت آموزش و پرورش تقویت کنیم.

ما بعد از وزارت امور خارجه بیشترین نیروی اعزامی دولت به خارج از کشور را داریم و تقاضای ما از همه نهادها این است که بتوانیم همکاری مشترکی با همه آن‌ها داشته باشیم برای کار و فعالیت در خارج از کشور؛ به هر حال مدارس ایرانی در خارج از کشور یک ظرفیت و پتانسیل برای حوزه‌های فرهنگی و گردشگری است و به سازمان‌‌ها و نهادهای دولتی و حتی به ان‌جی‌اوها و مراکز خصوصی اعلام آمادگی کرده‌ایم که ظرفیت مدارس را در اختیارشان قرار دهیم و آماده هر نوع فعالیت مشترک هستیم که هم معرفی بهتری از ایران در خارج از کشور انجام شود و هم در آن فعالیت‌هایی که برای تقویت پروژه‌هایی داخل می‌توان انجام داد از ظرفیت مدارس ایرانی در خارج استفاده شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی