تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

رکب کرونا به نیوزیلندی‌ها؛ جشنی که خراب شد

نیوزیلندی‌ها جشن صدمین روز بدون کرونا را برگزار کردند. ملت و دولت این کشور کوچک که در دل آب‌های اقیانوس آرام قرار دارد بهتر از دیگر نقاط دنیا در برابر پاندمی کرونا عمل کردند. عملکرد سختگیرانه و پاسخ سریع دولت نیوزیلند در برابر کرونا تحسین سازمان بهداشت جهانی را برانگیخت. با تمام این اوصاف تازه‌ترین اخبار حکایت از بازگشت کرونا به نیوزیلند دارد.

کد خبر: ۶۸۳۸۶
۱۲:۳۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

جشن پیروزی نیوزیلند بر کرونا؛ تشکر نیوزیلند

 

دیدارنیوز ـ مسلم تهوری: نیوزیلندی‌ها جشن صدمین روز بدون کرونا را برگزار کردند. ملت و دولت این کشور کوچک که در دل آب‌های اقیانوس آرام قرار دارد بهتر از دیگر نقاط دنیا در برابر پاندمی کرونا عمل کردند. عملکرد سختگیرانه و پاسخ سریع دولت نیوزیلند در برابر کرونا تحسین سازمان بهداشت جهانی را برانگیخت. پس از آنکه در ۱۰۰ روز گذشته حتی یک مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا ثبت نشد، سازمان بهداشت جهانی مدیریت سختگیرانه نیوزیلند در بحران کرونا را به عنوان الگویی مثال‌زدنی تحسین کرد.


تنها ۲۰۰ نفر مبتلا به کووید ۱۹ شده بودند که دولت نیوزیلند و در رأس آن‌ها نخست‌وزیر جاسیندا آردرن دست به یکسری اقدامات پیشگیرانه زدند و آمار مبتلایان طبق اعلام دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز هرگز از ۱۵۰۴ مورد ابتلا بیشتر نشد و در این میان تنها ۲۲ مورد مرگ بر اثر این بیماری ثبت شد.


هر چند ایران در مواجهه با پاندمی کرونا به نسبت بسیاری از کشور‌ها بهتر عمل کرد، اما بررسی عملکرد درخشان نیوزیلند می‌تواند گره گشای شرایط بحرانی بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران باشد. دولت نیوزیلند طی برنامه چهار مرحله‌ای توانست کرونا را شکست دهد. برنامه‌ای که بسیاری از کشور‌های دیگر نیز به آن متوسل شدند، منتهی شاید شدت و حدت لازم را به خرج ندادند. عوامل موفقیت نیوزیلند عبارتند از:


قرنطینه سریع و جدی: در نیوزیلند منع تردد نخستین بار در ۲۵ مارس برقرار شد؛ یک سامانه هشدار ۴ مرحله‌ای جدید راه اندازی شد و کشور وارد سطح چهار شد: در این مرحله بیشتر کسب و کار‌ها و تمام مدارس بسته شد و به مردم گفته شد در خانه بمانند. پس از گذشت پنج هفته، در ماه آوریل نیوزیلند وارد سطح سه شد: به اغذیه فروشی‌های "بخر و ببر" و برخی مشاغل غیر ضروری اجازه داده شد کارشان را از نو شروع کنند.


همچنان که شمار مبتلایان در سطح جامعه کاهش می‌یافت کشور در میانه ماه می‌ وارد سطح دو شد. حرکت به سطح یک زودتر از آنچه اعلام شده بود انجام شد؛ دولت در اصل برای ۲۲ ژوئن برنامه‌ریزی کرده بود، ولی پس از آنکه ۱۷ روز هیچ مورد ابتلای جدیدی گزارش نشد، آن را جلو انداخت. طبق قواعد جدید، تمام مدارس و محل‌های کار قادر به بازگشایی شدند. مراسم عروسی، عزا و حمل و نقل عمومی بی هیچ محدودیتی از سر گرفته شد. فاصله‌گیری اجتماعی دیگر ضرورت نداشت، ولی رعایت آن همچنان توصیه می‌شود. البته در این میان ورود خارجی‌ها همچنان به داخل نیوزیلند ممنوع است و قانون الزامی بودن قرنطینه یا جداسازی دو هفته‌ای برای نیوزلندی‌هایی که تازه از خارج وارد کشور می‌شوند برقرار است.
 
اطلاع رسانی موثر به مردم: دولت نیوزیلند اندکی پیش از معرفی تدابیر سختگیرانه خود، پیامی کتبی با این مضمون به شهروندان خود فرستاد: «این پیام برای همه شهروندان نیوزیلند است. ما به شما متکی هستیم. امشب هر جا هستید، باید همانجا بمانید... احتمال دارد سختگیری دولت برای چند هفته ادامه داشته باشد».


یکی از شهروندان این کشور به شبکه تلویزیونی «سی ان بی سی» گفته است: «دولت انتظارات مردم را بسیار خوب مدیریت کرد. به ما گفته شده بود که دو هفته طول می‌کشد تا تاثیر قرنطینه بر آمار مشخص شود. این مساله باعث شد که قرنطینه به سادگی فهمیده شود و مورد پذیرش مردم قرار گیرد».


پیگیری درست دستورالعمل‌های مقابله با پاندمی: دولت نیوزیلند بهترین رهنمود‌ها برای مبارزه علیه ویروس جدید کرونا را عملی کرد. پیژیک می‌گوید: «یافتن موارد مشکوک، انجام تست، رسیدگی و مراقبت از هر مورد مبتلا و ردیابی و قرنطینه افراد مرتبط با او اساس واکنش درست در شرایط پاندمی است».
 
پیروزی بر کرونا حاصل عملکرد دولت و یا مردم نبود بلکه این تفوق محصول کاری تیمی بود دولت و ملت نیوزیلند توأمان به این مهم دست یافتند؛ نکته‌ای که نخست‌وزیرشان به درستی بدان اشاره می‌کند و می‌گوید: «به نظرم نتایجی که به لطف همکاری جمعی گرفتیم، خود گویای همه چیز است فداکاری تیم پنج میلیون نفره ما برای همین بود؛ برای حفظ ایمنی و سلامت یکدیگر». خانم جاسیندا آردرن مرتب به نیوزیلندی‌ها به عنوان تیمی پنج میلیونی اشاره کرده است تا مردم را متحد کند و آن‌ها را به پیروی از قواعد دولت‌اش برای محدود کردن گسترش این ویروس برانگیزد.

 

قطعا اقتصاد قدرتمند نیوزیلند، جمعیت کم و محصور بودن در آب‌های اقیانوس آرام به آن‌ها کمک کرد که راحت‌تر بتوانند از پس کرونا بربیایند، اما مطمئنا مهمترین عامل این تفوق همدلی بین دولت و ملت نیوزیلند است. این مهم در جای جای سخنان خانم جاسیندا آردرن نخست‌وزیر نیوزیلند قابل لمس است. وی پس از پیروزی به جای اینکه از تدبیر دولت بگوید اشاره به وظایفی دارد که بر عهده دولتش است و خطاب به مردم گفت: «در حالی که الان در موقعیتی امن‌تر و مستحکم‌تر هستیم، هنوز هم هیچ مسیر ساده‌ای برای بازگشت به زندگی پیش از کووید ۱۹ وجود ندارد، ولی تمرکز و اراده‌ای که بر روی واکنش پزشکی (به این ویروس) گذاشته بودیم، حالا صرف بازسازی اقتصادمان می‌شود. در حالی که کار هنوز تمام نشده است، نمی‌شود انکار کرد که این یک نقطه عطف است. پس می‌توانم حرفم را با یک "تشکر نیوزیلندِ" ساده تمام کنم».

 

نیوزیلندی‌ها پس از شکست کرونا در باد این پیروزی نخوابیدند و به خویی واقفند که اگر تنها کمی سهل انگاری کنند دوباره گرفتار خواهند شد. این نکته در سخنان اشلی بلومفیلد یکی از مدیران ارشد بهداشتی نیوزیلند به روشنی بیان شده است. وی تأکید کرد: «صد روز بدون ثبت مورد جدید یک نقطه عطف مهم در پاندمی است، اما همه ما می‌دانیم که نمی‌توانیم سهل‌انگاری کنیم. در کشور‌های دیگر دیدیم که ویروس چقدر سریع در مکان‌هایی که قبلاً تحت کنترل بود، دوباره شایع شده است. ما باید آماده باشیم تا در صورت مشاهده موارد جدید به سرعت وارد عمل شویم».

 

با تمام این اوصاف ویروس کرونا نشان داده به این راحتی‌ها میدان را خالی نخواهد کرد و اگر آن را از در بیرون کنی از پنجره وارد خواهد شد، اتفاقی که برای نیوزیلند افتاد. در حالی که آنها صدمین روز بدون کرونایی را به جشن نشسته بودند خبر آمد دو مورد مبتلا جدید به کرونا شناسایی شده که البته آنها مسافرانی از آمریکا بوده‌اند. این اتفاق نشان داد نگرانی اشلی بلومفیلد بی دلیل نبوده و در برابر این ویروس نباید سهل انگاری کرد. 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
mani
|
United States
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۴
0
1
مطلب مفيد و جالبى بود
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی