تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

ماجرا‌های کنکور و کرونا این قسمت: تعویق کنکور!

کد خبر: ۶۸۳۰۶
۲۲:۲۶ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۹
دیدارنیوز – رسول شکوهی: کنکور و ماجرا‌های آن همچنان ادامه دارد. بعد از برگزاری کنکور ارشد و دکتری در هفته‌های گذشته همه منتظر بودند که کنکور سراسری نیز برگزار شود، ولی سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که کنکور سراسری حداقل به مدت یک ماه به تعویق افتاده است. در طول یکی دو ماه گذشته در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی بحث برگزاری یا عدم برگزاری کنکور داغ بود که در نهایت تعدادی از کنکور‌ها برگزار شد و کنکور سراسری مانده بود که طبق گفته‌های وزیر بهداشت قرار است در زمانی دیگر برگزار شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "امروز عصر مجدد با حضور ریاست محترم کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت و درمان مجلس و تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و همچنین وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش جلسه‌ای داشتیم." 

نمکی در ادامه آورده است: "وزیر محترم علوم و رییس سازمان سنجش اعلام کردند که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان باقیمانده میسر نیست، مگر این دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند. در این جلسه اعلام کردم به عنوان وزیر بهداشت و متولی سلامت این کشور، قطعا سلامت فرزندانمان برای ما در اولویت است و از این پروتکل‌های سختگیرانه کوتاه نخواهم آمد که رییس محترم کمیسیون‌های آموزش و بهداشت نیز در این مورد  کاملا همراه و موافق بودند."

نمکی در ادامه گفته است: "به مسولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تاکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید. پیشنهاد وزارت علوم تعویق یک ماهه برگزاری کنکور سراسری بود که قرار شد در ستاد ملی کرونا مطرح شود."

به هر صورت در این وانفسا بیشترین آسیب را داوطلبان کنکور چه آن‌هایی که کنکور آن‌ها برگزار شد و چه آن‌هایی که قرار است بعدا برگزار شود دیدند. فشار روانی کنکور و مسائل مربوط به آن کم بود عدم قاطعیت در تصمیم گیری در سطوح کلان نیز به آن اضافه شد. روزی نبود که خبری مبنی بر تعویق یا برگزاری به موقع به گوش آن‌ها نرسد.

تصمیم اخیر دولت البته این پیام را هم دارد که به دلایل مختلف کشور شرایط برگزاری کنکور را ندارد و احتمالا می‌توان گفت که کرونا در وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته است. پرسش‌های زیاد دیگری نیز بعد از این اتفاق مطرح می‌شود که دولت در سال تحصیلی آینده همانطور که وزیر بهداشت نیز به آن اشاره کرد با توجه به امکاناتی که دارد چگونه می‌خواهد سال تحصیلی را برگزار کند. همچنین این سوال مطرح می‌شود که مگر در این دو هفته چه اتفاقی افتاده است که با روزانه حدود ۲۰۰ فوتی بر اثر کرونا کنکور‌های ارشد و دکتری برگزار شد، ولی برای کنکور سراسری به فکر تعویق افتاده اند.

دولت در ماه‌های آینده با چالش‌های مختلفی پیرامون کرونا روبرو است و باید رویه بهتری را پیش بگیرد. سال تحصیلی آینده و همچنین ماه محرم و مراسم‌های مذهبی این ماه از مسائلی است که باید از الان فکری جدی برای آن‌ها بشود تا هم به شیوع بیماری منجر نشود هم سردرگمی مانند آنچه در ماجرای کنکور برای داوطلبان به وجود آمد را شاهد نباشیم.

همه از محدودیت‌ها و شرایط بحرانی کشور در کشاکش تحریم و بحران اقتصادی و کرونا خبر دارند. اما رویکرد‌هایی از این دست نتیجه‌ای جز تخریب سرمایه اجتماعی در دوره مهم کنونی ندارد. سرمایه اجتماعی که تنها داروی عبور از این دوره محسوب می‌شود.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
آیدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
0
0
من یک کنکوری هستم و واقعا موافقم که عقب بیفتد چون سبزوار که من دران هستم به ندرت میتوانم کسی را با ماسک ببینم گفتن فاصله ماسک و....شاید برای شهر های پیشرفته تر مثل پایتخت امکان پذیرباشد ولی برای سبزوار ابدا.برگزاری کنکور یعنی رفتن به مهمانی که میزبان ان کروناست.امیدوارم با این تعویق امکانات هم برای دانشگاه شهرم فراهم شود تا لااقل فقط استرس کنکور باشد نه کرونا و مرگ.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی