تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

زندگی با ویروس کرونا: کنکور برگزار می‌شود!

کرونا همه چیز را تغییر داده است. از زندگی روزمره تا مسائل کاری و تحصیلی. هر چند که مسئولین و بخشی از مردم آن را جدی نمی‌گیرند و همه چیز را در حالتی عادی پیش می‌برند، اما این مساله همچنان زندگی بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. برگزاری امتحانات نهایی مدارس و کنکور سراسری و تحصیلات تکمیلی نیز پدیده‌ای است که از کرونا متاثر شد. امتحانات نهایی برگزار شد، ولی در برگزاری کنکور ۹۹ در موعد اعلام شده شبهاتی مطرح شده است. دیدارنیوز به سراغ این سوال رفته است که چرا باید کنکور ۹۹ به تعویق بیافتد؟

کد خبر: ۶۴۸۵۱
۰۸:۰۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز – رسول شکوهی: این روز‌ها دیگر «راه‌های مقابله با کرونا و در خانه بمانیم و شستن دست‌ها و قرنطینه» جای خود را به «چگونه با آن کنار بیایم و حتما ماسک بزنیم و زندگی جریان دارد و باید با کرونا زندگی کرد» داده است. تقریبا تمام ادارات دولتی و خصوصی و همه کسب و کار‌ها به وضعیت عادی خود بازگشته اند. مسائل آموزشی نیز یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و جامعه محسوب می‌شود که در اکثر دوران سال با آن روبرو هستیم. در تابستان که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است فرصت خوبی است که وضعیت این حوزه را در دوران کرونا مشخص کنیم، ولی پدیده‌ای به نام کنکور وجود دارد که بخش اعظمی از توان و انرژی سیستم آموزشی را صرف خود می‌کند.

کنکور به اندازه کافی پدیده‌ای پیچیده در نظام آموزشی ما محسوب می‌شود که بحران‌های خاص خود را ایجاد کرده است. اگر استرس و فشار روانی و نیازسازی‌های کاذبی که مافیای کنکور ساخته و نظام آموزشی ما نیز از آن متاثر است را کنار بگذاریم، این بار با مسئله سلامت جسمی داوطلبان کنکور نیز مواجه هستیم. همین عامل باعث شد که کنکور دکتری و کارشناسی ارشد و به تبع آن‌ها کنکور کارشناسی به تعویق بیافتد تا شاید شرایط به حالت عادی بازگردد که این اتفاق رخ نداد و کرونا بار دیگر موج افزایشی نیز پیدا کرد.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور کنکور دکتری که به صورت عادی در اسفند ماه هر سال برگزار می‌شد امسال در ۲۶ تیرماه ۹۹ قرار است برگزار شد. کنکور کارشناسی ارشد نیز که معمولا در اردیبهشت ماه برگزار می‌شد امسال در تاریخ دوم و سوم مرداد ۹۹ برگزار خواهد شد و کنکور سراسری نیز که در تیرماه هر سال برگزار می‌شد امسال در روز‌های پایانی مرداد یعنی ۳۰ و ۳۱ ام برگزار خواهد شد. در رابطه با کنکور فنی حرفه‌ای و کارشناسی ناپیوسته نیز روز ۱۴ شهریور ۹۹ برای برگزاری آزمون تعیین شده است.

کمیسیون آموزش هیچ برنامه‌ای برای تعویق کنکور ندارد
برگزاری یا تعویق کنکور یکی از بحث‌های داغ این روز‌ها است و آرامش روانی داوطلبان را هم تحت الشعاع قرار داده است. یک داوطلب کنکور در هر مقطعی تحت فشار‌های مختلف قرار دارد و این جابجایی‌های مختلف می‌تواند به تمرکز و آرامش داوطلبان صدماتی را وارد کند. این مشکلات و نگرانی‌ها در کنار مساله سلامت داوطلبان در حال مطرح شدن است و برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «تعویق کنکور» به دنبال عقب انداختن آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌ها هستند.

احمد حسین فلاحی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در اظهار نظری گفت: «گزارش‌ها و پیام‌های متعددی از مردم، والدین داوطلبان و داوطلبان کنکور امسال مبنی بر نگرانی‌ها از شرایط بحران کرونا دریافت کرده‌ایم که مستلزم تمهیداتی است. برای پاسخ به نگرانی داوطلبان کنکور سال ۹۹ و رفع دغدغه‌ها از بابت شیوع بیماری کرونا، پیشنهاد طرحی از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون برای تعویق در برگزاری کنکور سال ۹۹ مطرح شده و در حال تدوین آن هستند ... طرح نمایندگان برای تعویق در برگزاری کنکور سال ۹۹، در یکی از جلسات این هفته کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد».

احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در توییتر خود به سراغ این بحث رفته و از مخاطبان خود خواسته که پیشنهاداتی را برای روش‌های جایگزین ارائه کنند.

توییت احمد نادری تعویق کنکور99

در همین راستا دیدارنیوز به سراغ نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی رفته تا نظر او را هم جویا شود. محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد، مانه، جاجرم و سملقان در گفت و گوی اختصاصی با دیدارنیوز به صراحت اعلام کرد که کمیسیون آموزش و تحقیقات هیچ موضع رسمی در این رابطه نگرفته است و هر کدام از اعضای این کمیسیون نظر شخصی خود را اعلام کرده است. او در این باره گفت: «آقای فلاحی یا هر کدام از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نظر شخصی خود را اعلام کردند و من هم اگر نظری دارم نظر شخصی من است. نظر بنده به عنوان نائب رئیس کمیسیون نباید به عنوان نظر کمیسیون در نظر گرفته شود. کمیسیون هیچ مصوبه‌ای در رابطه با تعویق کنکور نداشته است».

وحیدی نظر شخصی خود را هم اعلام کرد: «کمیسیون دوره قبل برای برگزاری آزمون‌ها با دو وزیر آموزش و پرورش و علوم توافق نامه‌ای برقرار کرده و آن‌ها بر همان اساس برنامه‌های خود را پیش برده اند. تصمیم جدیدی هم گرفته نشده است. به نظر من تعویق کنکور، دانشگاه‌ها را یک سال عقب می‌اندازد. نظر من برای تعویق کنکور مثبت نیست و به هر صورتی که شده با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باید برگزار شود». او به امتحانات نهایی مدارس در پایه دوازدهم اشاره داشت و خاطر نشان کرد: «یک میلیون دانش آموز پایه دوازدهم پانزده جلسه امتحان داده اند و نمی‌شود داوطلبان کنکور را که در چهار گروه آموزشی هستند را جدا کرد. وقتی امتحانات نهایی برگزار شده کنکور را هم می‌توان برگزار کرد».

محمد وحیدی نایب رئیس کمیسیون آموزش برای اینکه کنکور‌ها به سلامت برگزار شود نیز توصیه‌هایی داشت: «ما باید فاصله‌های فیزیکی را بیشتر کنیم و مراکز آزمون را افزایش دهیم. این اتفاق رخ داده و قرار است از محیط‌های بزرگ استفاده کنند تا میزان تماس کمتر شود. داوطلبان نیز باید با ماسک و دستکش در محل آزمون حاضر شوند».
 
کمیسیون آموزش هیچ برنامه‌ای برای تعویق کنکور ندارد

سازوکار برگزاری کنکور ۹۹ در دوران کرونا
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش نیز در گفتگو با خبرگزاری ایرنا بخشی از جزییات برگزاری کنکور در سال ۹۹ را اعلام کرد. او به این نکته اشاره کرد که داوطلبانی که به این بیماری مبتلا شده اند در محیطی جداگانه در آزمون شرکت می‌کنند و به هیچ وجه در کنار باقی داوطلبان نخواهند بود.

او درباره داوطلبانی که مبتلا به بیماری کرونا هستند را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: دسته نخست در بیمارستان به سر می‌برند و با تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همان محیط بیمارستان امکان شرکت در کنکور برای آن‌ها فراهم می‌شود؛ گروه بعدی در قرنطینه منزل به سر می‌برند که آن‌ها هم تحت هیچ شرایطی به حوزه‌های عادی نمی‌آیند و بر اساس توافق و هماهنگی وزارت بهداشت، در یکی از محیط‌های امن مورد تایید این وزارتخانه مانند بیمارستان یا کلینیک برای شرکت در کنکور حاضر می‌شوند.

خدایی البته به این نکته اشاره کرد که سازمان سنجش آموزش کشور ساز و کار نحوه شناسایی این افراد و چگونگی دریافت تاییدیه وزارت بهداشت در روز‌های نزدیک به کنکور‌های ۹۹ را به صورت رسمی اطلاع رسانی می‌کند. تا زمان نگارش این گزارش هنوز اطلاع رسانی از سوی سازمان سنجش صورت نگرفته است. از آن جایی که مسائل اداری در کشور ما سختی‌های خاص خود را دارد و به شدت زمان بر است بهتر است که سازمان سنجش هر چه زودتر سازوکار مد نظر خود را اجرایی کند تا ایرادات احتمالی آن نیز گرفته شود.

وقتی همه جا باز است چرا کنکور به تعویق بیافتد؟
اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که اجباری در حضور فیزیکی در محل کار دارید قطعا دیده اید که در وسایل حمل و نقل عمومی افراد در کنار هم و بعضا در تراکم زیاد رفت و آمد می‌کنند. همه چیز در کشور در شرایط عادی است و فقط افراد ماسک به صورت دارند و به دست‌های خود الکل می‌زنند. مغازه ها، آرایشگاه ها، کافه‌ها و رستوران‌ها باز است. مراسم عروسی و عزا در حال برگزاری است. موسسات آموزشی نیز فعالیت خود را از سر گرفته اند. پیگیری‌های دیدارنیوز نشان می‌دهد که یکی از موسسات شناخته شده‌ای که در حوزه تحصیلات تکمیلی کتاب‌های کمک آموزشی تولید و آزمون‌های آزمایشی برگزار می‌کند هم در حال فعالیت بوده و آزمون‌های حضوری آن نیز لغو نشده است.

احتمالا کش و قوس‌های مربوط به برگزاری یا عدم برگزاری مسابقات فوتبال به گوشتان خورده است. در آن دوره این ایده مطرح شد که فوتبالیست‌ها چه تفاوتی با دیگر اقشار جامعه دارند که باید از آن‌ها محافظت شود، ولی باقی افراد باید با شرایط سخت مشغول کار شوند. در رابطه با برگزاری کنکور هم می‌توان گفت که وقتی دانش آموزان مختلف در سطح کشور آزمون‌های حضوری و غیر حضوری خود را انجام داده اند نمی‌توان با بهانه‌هایی از این دست کنکور و به تعبیری نظام آموزشی را به تعویق انداخت. البته مسئولین باید تمهیدات لازم برای رعایت مسائل بهداشتی را در نظر بگیرند تا این دوره نیز بگذرد. باید زندگی کردن با کرونا را یاد بگیریم هر چند که شرایط به شدت نگران کننده است.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی