تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
مصاحبه اختصاصی دیدار

فیروزه صابر: برخورد با جمعیت امام علی توهین به همه سمن‌ها است

کد خبر: ۶۴۲۰۵
۱۹:۰۸ - ۰۵ تير ۱۳۹۹
دیدارنیوز – رسول شکوهی: ساعت‌های ابتدایی دوشنبه دوم تیرماه بود که خبری مبنی بر بازداشت موسس و دو تن از اعضای جمعیت امام علی در رسانه‌ها منتشر شد. شارمین میمندی نژاد موسس جمعیت امام علی، مرتضی کی منش و کتایون افرازه از اعضای این سازمان مردم نهاد با اتهاماتی نظیر توهین به مقامات و اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شدند.

بعد از این اتفاق بود که بسیاری از فعالین مدنی و سیاسی نسبت به این اتفاق واکنش نشان دادند. یکی از این واکنش‌ها نامه‌ای بود که تعدادی از شبکه‌های ملی و تخصصی سازمان‌های غیر دولتی درباره دستگیری اعضای جمعیت امام علی (ع) به وزیر کشور نوشتند و در آن درخواست ملاقات فوری برای حل این مساله را داشتند.

بازداشت اعضای جمعیت امام علی غیرقانونی است
فیروزه صابر فعال مدنی و مدیر عامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری از چهره‌های شناخته شده در سازمان‌های مردم نهاد است که از گذشته تا به امروز فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است. صابر در گفت و گویی که با دیدارنیوز داشت اتفاقی که برای جمعیت امام علی رخ داد را کاملا غیر قانونی دانست. این فعال مدنی غیر قانونی بودن این اتفاق را بر اساس آیین نامه تشکل‌های مردم نهاد که در سال ۱۳۹۵ به تصویب هیئت وزیران رسیده مورد تحلیل قرار داد و گفت: «در سال ۱۳۹۵ هیئت وزیران آیین نامه‌ای که مربوط به تشکل‌های مردم نهاد هست را تصویب کرده است. براساس ماده ۲۹ این آیین نامه حقوقی برای سازمان‌های غیر دولتی در نظر گرفته شده است و همچنین و در ماده ۳۴ آن هم مشخص شده که در صورت تخلف چه مراحل قانونی برای برخود با متخلف باید طی شود. با استناد به همین آیین نامه باید گفت اتفاقی که در رابطه با جمعیت امام علی رخ داده است کاملا غیر قانونی است».

اینگونه برخورد با جمعیت امام علی توهین به همه سازمان‌های مردم نهاد است
فیروزه صابر به سابقه خوب و فعالیت‌های اثربخش جمعیت امام علی اشاره کرد و گفت: «یک نهاد مدنی با قدمت ۲۰ ساله که داوطلبانه و مستقل فعالیت می‌کند و همه منابع مالی خود را از مردم تامین می‌کند و سازمان یافتگی آن نیز مشخص است و برای انتفاع جامعه و مخصوصا اقشار آسیب پذیر کار می‌کند باید مورد حمایت و تشویق قرار بگیرد، نه اینکه با این اقدامات روبرو شود». صابر به این نکته اشاره می‌کند که جمعیت امام علی همواره در صف اول کمک به اقشار آسیب پذیر بوده است و مخصوصا در شرایط بحرانی مانند سیل و زلزله و کرونا. او به نیروی انسانی جوان و توانمندی که به صورت داوطلبانه در این سازمان مردم نهاد فعالیت می‌کنند اشاره کرد و گفت: «جمعیت امام علی فعالیت جدی و سازمان یافته‌ای در زمینه‌های مختلف اجتماعی داشته و نیروی انسانی آن که به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند نیز بسیار توانا و دلسوز هستند. جوانان دانشجویی که صادقانه و خالصانه در این شرایط سخت در سطح ملی مشغول فعالیت هستند. باید دست آن‌ها را بوسید نه اینکه این برخورد‌ها صورت بگیرد. این نوع برخورد جمعیت دانشجویی امام علی توهین به همه سازمان‌های غیر دولتی در ایران است».

فیروزه صابر ارزیابی مثبتی از فعالیت‌های جمعیت امام علی داشت و در این رابطه نیز گفت: «من بیشتر با خانم رحیمی مدیرعامل جمعیت امام علی و برخی از نیرو‌های فعال در جمعیت ارتباط دارم. در سیل سال گذشته در چند استان ما بازدیدی از فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در سطح کشور داشتیم و من فعالیت‌های این نیرو‌ها را که دیدم بسیار صادقانه و عاشقانه بود. علاوه بر این فعالیت‌های آن‌ها بسیار سازمان یافته و حرفه‌ای نیز بود. ما مجموعه‌ای از فعالیت‌های درخشان را از این مجموعه دیده ایم و این گونه برخورد‌های قهری با سازمان‌های مردم نهاده جامعه مدنی لطمه جدی وارد می‌کند.»

کار خیر هم هزینه زا است؟
این فعال مدنی به سراغ این مساله رفت که بعد از این اتفاق نگرانی‌هایی در بین مردم و فعالین مدنی به وجود آمده است و این پرسش را مطرح می‌کنند که «آیا از این به بعد انجام کار خیر هم هزینه زا است؟». او در این باره گفت: «این اتفاق ناامیدی بیشتری را در جامعه و در بین جوانان به وجود آورده است. من بعد از این اتفاق چندین تماس داشتم که آیا واقعا کار خیر هم هزینه‌زا شده است؟ مسئولین باید پاسخگوی این نگرانی‌هایی که در جامعه به وجود آمده است، باشند».

با همه توان پیگیر این پرونده هستیم
صابر باز هم به سراغ قانون رفت و گفت: «فرضا که تخلفی هم رخ داده باشد باید از مجاری قانونی پیش برود. باید حق دفاع داشته باشند و مسیر خود را طی کند. مگر می‌شود یک نفر را همینطوری زندانی کرد؟!». این فعال مدنی به ماده ۳۴ آیین نامه مربوط به تشکل‌های مردم نهاد اشاره کرد که در آن به صراحت اعلام شده که اگر یک نهاد مدنی تخلفی کند اول با تذکر کتبی، بعد تعلیق موقت، انحلال و دادگاه و ... را باید طی کند. صابر در این رابطه نیز گفت: «به همین خاطر که مسیر قانونی آن طی نشده است ده شبکه ملی و تخصصی سازمان‌های غیر دولتی بعد از این اتفاق نامه‌ای به وزیر کشور نوشته‌اند و درخواست ملاقات فوری برای حل این مساله داشتند. علاوه بر آن ما از نماینده‌های سازمان‌های غیر دولتی در شورای توسعه و حمایت وزارت کشور که الان چهار نماینده سازمان‌های غیر دولتی در آنجا حضور دارند درخواست کردیم که این موضوع را پیگیری کنند. از مدیریت مشارکت‌های مردمی وزارت کشور هم خواسته شده که این موضوع را پیگیری کند. از مجاری قانونی دیگر مثل مجلس و قوه قضائیه نیز پیگیری خواهیم کرد».

چرا نهاد‌های دیگر به این مساله ورود می‌کنند
فیروزه صابر مدیرعامل شبکه ملی موسسات نیکوکاری به شفافیت بسیار بالای جمعیت امام علی اشاره کرد و به سراغ این مساله رفت که تشکلی با قدمت بیش از ۲۰ سال را نمی‌توان یک دفعه با اتهاماتی سنگین روبرو کرد. صابر در این رابطه گفت: «این مجموعه اگر مشغول فعالیت‌هایی که برخی مدعی می‌شوند بوده چگونه انقدر رشد کرده است. اساسا نمی‌شود یک نهاد و مسئولین آن را از هم جدا کرد. بالاخره این افراد این مجموعه را مدیریت و راهبری کرده اند. نکته بعدی اگر هم اتهامی وارد است از مسیر قانونی خودش باید طی شود و چرا نهاد‌های دیگر به این مساله ورود می‌کنند؟ به هر حال مردم به هر جایی کمک نمی‌کنند و قطعا اعتمادی به این سازمان مردم نهاد داشتند».

افرادی که اتهامات بی اساس می‌زنند باید محاکمه شوند
فیروزه صابر در پایان گفتگو با درخواست از مسئولین برای پیگیری این مساله گفت: «همه کسانی که بدون دلیل اتهاماتی را به دیگران وارد می‌کنند باید محاکمه شوند. متاسفانه در جامعه ما این مساله جا افتاده است که هر کسی را که بخواهند خراب کنند به سراغ اتهامات اخلاقی و مالی می‌روند. در یک نهاد مدنی که بسیار شفاف و خالص است و داوطلبانه عمل می‌کنند این گونه برخورد‌ها بسیار بی انصافی است. از مسئولین مربوطه می‌خواهیم که این ماجرا را حل کنند، چون صدمه جدی به جامعه مدنی وارد می‌کند».
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی