تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

اعلان جنگ اسرائیل با اشغال کرانه باختری

اسرائیل با وجود مخالفت‌های جامعه بین الملل و اعتراضات فلسطینیان، آماده اجرایی کردن طرح الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل می‌شود

کد خبر: ۶۲۶۰۹
۱۴:۰۵ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

خشاب اسرائیل برای اشغالگری پر می‌شود


دیدار نیوز ـ سرویس جهان: وزیر دفاع اسرائیل که قدرت را با نتانیاهو برای رهبری دولت تقسیم کرده است روز دوشنبه اعلام کرد که به ارتش اسرائیل دستور آماده باش، برای اجرایی کردن طرح الحاق کرانه باختری داده است که طبیعتا با واکنش فلسطینیان روبرو خواهد شد. بنا به گزارش نیویورک تایمز این تصمیم در حالی اتخاذ شد که یک روز قبل از آن سازمان امنیت داخلی اسرائیل موسوم به «شین بت» از احتمال اوج گیری خشونت‌ها تا ماه دیگر (۱ جولای) خبر داده است. اول جولای موعدی است که نخست وزیر اسرائیل سوگند خورده است که کرانه باختری را رسما به خاک اسرائیل ضمیمه کند. بنیامین نتانیاهو نیز روز گذشته از آغاز مذاکرات در کابینه ائتلافیِ حاکم، برای توسعه حاکمیت سرزمینی اسرائیل بر شهرک‌های یهودی نشین و همچنین سرزمین‌های درّه اردن در کرانه باختری سخن راند. بنی گانتس نیز طرحی که موسوم به «برنامه صلح ترامپ» است را امضا کرد و با وجود اختلافات بسیاری که با نتانیاهو دارد به نیروی حمایتی دست راستی ائتلاف برای اشغال بیشتر پیوست.

ماه گذشته فلسطینیان اعلام کردند که در صورت اجرایی شدن طرح الحاق کرانه باختری، به همکاری‌های امنیتی خود با اسرائیل پایان خواهند داد. گانتس که رهبری حزب آبی-سفید را بر عهده دارد با استناد به این اعلامیه، بر احتمال افزایش خشونت‌ها در ماه جاری تاکید کرده و به ژنرال آویو کوچاوی دستور آماده سازی ارتش برای بررسی تمامی احتمالات و پیامد‌های واکنش فلسطینیان برای پیشبرد آنچه طرح صلح دونالد ترامپ می‌خواند، داد.


تکاپوی فلسطینیان
طرح ترامپ از سوی تمامی طرف‌ها و گروه‌های فلسطینی رد شده و همگی بر بازگشت اسرائیل به مرز‌های ۱۹۶۷ تاکید می‌کنند. این طرح از سوی اکثریت جامعه بین‌الملل نیز غیرقانونی خوانده شده، اما به نظر می‌رسد اسرائیل همچون گذشته ارزشی برای قوانین بین‌الملل قائل نیست.
روز گذشته تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در واکنش به تلاش‌های اسرائیل برای اجرایی کردن الحاق کرانه باختری، از کشور‌های جهان خواست که فلسطین را به رسمیت بشناسند و اسرائیل را تحریم کنند. این تشکیلات اعلام کرد که اسرائیل عملا اجرای طرح الحاق اراضی فلسطینی به سرزمین اشغالی را آغاز کرده است. سامی ابوزوری از اعضای گروه حماس نیز گفته است: «اعلام آمادگی اسرائیل برای اشغال کرانه باختری به معنای اعلام آمادگی برای جنگ است. این اشغال یک جنایت است و اسرائیل به زودی خواهد دریافت که دچار اشتباه بزرگی شده است.»


در این روز‌ها که چشم جهانیان بر اعتراضات ضد نژادپرستی در ایالات متحده دوخته شده، پویش‌های بسیاری برای همذات‌پنداری آنچه دهه‌ها بر فلسطینیان رفته با آنچه سیاه پوستان در آمریکا تجربه کرده‌اند، شکل گرفته است. سخنگوی حماس فوزی برهوم، نیز امروز از تشبیه ماجرای جورج فلوید با قتل ایاد الحلاق در قدس سخن گفت. برهوم تاکید کرد که سران سیاسی در واشنگتن و تل‌آویو به جنایات خود پوشش و مشروعیت می‌دهند و خشونت و تروریسم را به بسیاری از کشور‌های جهان صادر می‌کند؛ موضوعی که ملت فسلطین و بسیاری از کشور‌های منطقه از آن در رنجند.


از سوی دیگر، ریاض المالکی، وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، امروز در کنفرانسی مطبوعاتی که انجمن خبرنگاران خارجی در دفتر شعبه ژنو سازمان ملل متحد برگزار کرد، در ارتباط با میانجیگری روسیه میان تشکیلات خودگردان و تل‌آویو گفت که فلسطین برای دیدار دو طرف در مسکو آماده است؛ اما از شانه‌خالی کردن طرف «اسرائیلی» نگران است. پیش از این مسکو در سوم خرداد ماه اعلام کرد که برای حل اختلافات ما بین اسرائیل و فسلطین مایل به میانجی‌گری و برگزاری جلسه خصوصی است.

 

خشاب اسرائیل برای اشغالگری پر می‌شود

هشدار اروپا به اسرائیل
با وجود شراکت و همکاری دیرپای اتحادیه اروپا با اسرائیل، کرانه باختری به محل نزاعی میان این دو مبدل شده است تا آنجایی که اتحادیه اروپا، اسرائیل را تهدید به تحریم کرد. کمیسیون اروپا تنها یک روز پس از ادای سوگند دولت منتخب جدید اسرائیل در ۱۵ ماه می، اعلام کرد که در صورت اجرایی شدن طرح الحاق کرانه باختری از سوی اسرائیل، بر این کشور تحریم اعمال خواهد کرد. گرچه جزئیاتی از شیوه و سازوکار این تحریم‌ها اطلاعاتی در دست نیست، اما برخی از اروپایی‌ها، چون اتریش، مجارستان و جمهوری چک مخالف اعمال فشار بیشتر بر اسرائیل هستند. با این وجود روز جمعه، وزیر امور خارجه اتریش به اسرائیل برای اجرایی کردن یکطرفه طرح الحاق هشدار داد و از این کشور خواست به قوانین بین الملل پایبند باشد. اظهار نظری که گرچه واکنش رسمی از سوی تل آویو نداشت، اما با ابراز تاسف دیپلمات‌های بیت المقدس همراه بود.

 

در ۳۰ ماه آوریل نیز با غیرقانونی اعلام شدن فعالیت‌های حزب الله در خاک آلمان، بنی گانتس از تصمیم ژرمن ها استقبال کرد، اما دو هفته بعد، پس از حک شدن امضای اروپا بر پای بیانیه مشترک اتحادیه اروپا برای تحریم اسرائیل، دیپلمات‌های اسرائیل از آلمان خواستند که به دوستی خود با اسرائیل بازگردند. وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز در ۲۴ ماه می، طرح اسرائیل را مغایر با قوانین بین المللی خواند و آن را ایرادی جدی برای آینده دموکراسی دانست.

 

شیطنت عربستان

روزنامه عبری زبان «اسرائیل الیوم» از رایزنی‌های مخفی عربستان سعودی و اسرائیل در همین زمینه خبر داد. این روزنامه اشاره کرده که ریاض قصد دارد از فردای الحاق کرانه باختری به اسرائیل، نفوذ خود را در قدس گسترش دهد. به ادعای این نشریه، هدف از مذاکرات بین رژیم صهیونیستی و عربستان این است که ریاض نقش نظارت بر اداره امور اوقاف اسلامی قدس را بر عهده داشته باشد که پیش از این بر عهده اردن بوده است. این خبر با واکنش اردن مواجه شد و طارق خوری عضو پارلمان اردن به نقل از یک مقام وزارت خارجه این کشور ادعای این روزنامه را مبنی بر موافقت اردن با مشارکت عربستان در مدیریت اماکن مقدس در قدس اشغالی، رد کرد. خوری در گفت‌وگو با شبکه المیادین تاکید کرد که شورای اوقاف قدس تنها با تصمیم دولت اردن و نه طرفی دیگر تشکیل می‌شود.

این عضو پارلمان اضافه کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش کرده تا اماکن مقدس فلسطین را تحت کنترل خود بگیرد گویی که قدس یک کارت امتیازی متعلق به اهل تسنن است! در حالی که قدس یک امر مربوط به اهل سنت نیست بلکه یک موضوع سرزمینی و به معنای خاک فلسطین است. قیمومیت اردن بر مسجد الاقصی و سرزمین قدس مسئله‌ای تاریخی است و انصراف از آن به نفع عربستان یا ترکیه کار دشواری است. این سیاستمدار اردنی افزود که از زمانی که اردن معامله قرن را رد کرده این کشور تحت فشار قرار دارد، اما مردم اردن مخالف سازش با اشغالگران هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی