دیدارنیوز - محمدرضا نیک نژاد*- طرحِ رتبه بندی فرهنگیان بنا بر سند تحول بنیادین قرار بود چنان باشد که دریافتهای معلمان، اندک فاصلهای نسبت به دیگر کارمندانِ دولت داشته باشد. اما با توجه به کمیِ دریافتهای معلمان، نسبت به بسیاری از کارمندان دیگر دولت، در صورت اجرا و در بهترین حالت میتوانست شکاف دریافتیها را اندکی کاهش دهد و این امید را پدید آورد که در چند گام، این شکاف از میان برداشته شود. گامِ نخستِ اجرا، در دولت نخست روحانی برداشته شد و با توجه به وعده گامهای بعدی، رضایت نسبی میان معلمان پدید آورد. اما شوربختانه برداشتن گام دوم بهشکل فرسایندهای به درازا کشید و پس از سالها پیگیریهای اعتراضی- رسانهای، پاییز سال ۹۸ اجرایی شد و به ادعای دست اندرکاران میانگینی ۷۰۰ هزار تومانی، و به نظر معلمان میانگینی ۴۰۰ هزار تومانی، به حقوقهای معلمان افزود؛ و البته باز هم به عنوان یک گام دیگر توانست امیدها را برای گامهای بعد زنده نگاه دارد. اما اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری برای نیروهای ستادی آموزش وپرورش و بازتاب افزایشی در حد یک میلیون و پانصد هزار تومان برای آنان، دوباره آتش گلایه و اعتراضهای معلمان روشن و دستاندرکاران را به سخنانی آشفته و نه چندان راضی کننده وادار کرد، و در آخر نیز معلوم شد که اجرای گام دوم رتبه بندی، یک افزایش نصفه- نیمه از فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و این بیش از پیش بر عصبانیت معلمان افزود.
اما این داستان هنگامی به اوج کنونی خویش رسید که محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه بودجه، پس از یک برنامه زنده اینستاگرامی، پرچم قهرمانِ این داستان را به دست گرفت و قول داد که با نمایندگان برخی از تشکلهای معلمان نشستهایی برگزار کند و رتبهبندی را به جای خوبی برساند. نشستها برگزار و برونداد آنها این شد که تا پایان هفته معلم (۱۲-۱۹ اردیبهشت) حکمهای رتبهبندی بدست معلمان برسد؛ که تا زمان نوشتن این یادداشت (۳۰ اردیبهشت) این کار رخ نداده است!
اما آنچه که این روزها زمینه نگرانی فرهنگیان را فراهم کرده است توییت نوبخت است که در آن آمده: «.. برای ترمیم رتبهبندی معلمان آنچه را که در محدوده اختیاراتم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن داده بودم، انجام دادم، اما مسئولان مستقیم اجرای آن نظر دیگری دارند. در هر صورت از این پس موضوع رتبهبندی از اختیارات و توان من خارج است». این توییت در یکی دو روز گذشته جنجالی در شبکههای مجازی معلمان برپا کرده که همچنان ادامه دارد. گرچه معلمان حاضر در نشستهای مشترک، تاکید میکنند که پس از چند دست انداز قانونی، از جمله صدورِ مصوبه دولت، کار تمام میشود و خردادماه حکمها به دست معلمان رسیده و اجرا همچنان از فروردین است! شوربختانه داستان رتبهبندی فرهنگیان همچنان با اما و اگرهای فراوانی همراه است. اما نباید فراموش کرد که عدم اجرا و یا اجرای دست و پا شکستهاش همچنان میتواند ضدِ هدف اصلی آن، یعنی افزایش کیفیت آموزشی و بالا بردن انگیزههای معلمی، عمل کند و آموزش و پرورش را همچنان در سرازیری ناکارآمدی و بی کیفیتی براند. امروز توپِ این طرح در زمین مسئولانی است که نوبخت از آنان نام برده است و بیگمان میتواند پیامدهای ناخواستهای برای آنان، آموزش و پرورش و بویژه وزیر کنونی داشته باشد.
* فعال صنفی فرهنگیان