تیتر امروز

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است
بررسی اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌های آمریکا در گفت‌وگو با یک کارشناس بین‌الملل

رحمن قهرمان پور: دانشگاه نقش مهمی در جهت‌دهی افکار عمومی آمریکا دارند/ طولانی شدن جنگ غزه یکی از دلایل اعتراضات در آمریکا است

تظاهرات دانشجویان و اساتید چندین دانشگاه در سراسر آمریکا در اعتراض به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه، بهانه گفت‌وگوی دیدارنیوز با رحمن قهرمان‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل بود.

گفتگوی مقصود فراستخواه با بطحایی

رویکردهای جدید به مساله آموزش، بر محور کسب مهارت‌های اجتماعی و لزوم فعالیت‌های گروهی قرار دارد.

کد خبر: ۵۹۷۶
۱۳:۳۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷

مقصود فراستخواه، عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در گفت‌وگو با وزیر آموزش‌وپرورش، راه نرفته مدارس در آموزش مهارت‌های اجتماعی و 9 خط‌مشی ضروری برای ارتقای آموزش و پرورش را تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، در ادامه سلسله برنامه‌های استودیو الفبا، مقصود فراستخواه جامعه‌شناس و عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در نشستی صمیمی در گفت‌و‌گو با سیدمحمد بطحایی، به بررسی اهمیت نقش وزیر آموزش و پرورش در نظام تعلیم وتربیت و خط مشی‌های ارتقای آن پرداخت.

در این نشست وزیر آموزش‌وپرورش به کاستی‌های نظام آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: «به‌ عنوان یک شاگرد در دستگاه تعلیم و تربیت تلاش کرده‌ام که در طول سال‌های خدمتم از معلمی جدا نشوم، بسیاری از کاستی‌های آموزش‌وپرورش را قبول دارم و متأسفانه امروز آموزش‌وپرورش تنها در سیطره دانش بر لایه حافظه محوری تأکید می‌کند و انرژی دانش‌آموزان، معلمان و والدین در سطحی‌ترین لایه دانش نگه‌داشته شده است و از آموزش مهارت‌های اجتماعی و سبک زندگی دور شده‌ایم.»

بطحایی افزود: «برای دستیابی به استانداردها و آموزش‌وپرورش مطلوب، یکی از برنامه‌هایی که اجرایی‌شدن آن مورد تأکید است، حذف رقابت‌های فردی و برگزاری مسابقات به‌صورت گروهی و تشویق گروهی دانش‌آموزان است تا مشارکت و انجام کارگروهی در بین دانش‌آموزان ترویج پیدا کند.»

در ادامه مقصود فراستخواه درباره نظام تعلیم و تربیت، گفت: «جامعه ایران ساختار چندان توسعه‌یافته‌ای ندارد و با توجه به تنوع و ابعاد آن، تغییرات در حال تکمیلی دارد اما هنوز در جامعه سیستم هوشمند، ساختار توسعه‌یافته و تثبیت‌شده نداریم و در چنین جامعه‌ای عاملیت نقش محوری دارد و عقلانیت به‌صورت فرایند در آن نهادینه و تعبیه نشده است و در چنین دستگاه‌هایی انسان کنشگر، هوشمند، تحلیل‌گر و دارای تفکر انتقادی و قدرت عمل نداریم.»

او افزود: «در این جامعه، انسان سیاست‌گذار، منتقد اجتماعی و کنشگر می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد و با چنین توصیفی اگر وزیر آموزش‌وپرورش تعلقات و وابستگی نداشته باشد و به معنای کامل مدیر باشد و اقدام به سیستم‌سازی کند، بسیار نقش‌آفرین و مؤثر خواهد بود.»

عضو هیات علمی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به اهمیت نقش وزیر در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: «اگر وزیر آموزش‌وپرورش مورد اعتماد جامعه فرهنگیان و بدنه نظام تعلیم و تربیت و ظرفیت‌ساز، توانمند‌ساز، تسهیل‌گر، گفت‌وگوکننده، متفکر، تحلیل‌گر و از همه مهم‌تر یادگیرنده باشد، می‌تواند منشأ اثر شود و امید جامعه برای پیشرفت و تحول را افزایش دهد.»

9 خط‌مشی ضروری برای ارتقای آموزش و پرورش

فراستخواه نُه خط‌مشی برای ارتقای آموزش‌وپرورش را ضروری دانست و گفت: «برای ظرفیت‌سازی و تسهیل‌گری 9 خط‌مشی خانه مدرسه، مدرسه مدرسه، مدرسه نظام صنفی، مدرسه نظام حرفه‌ای، مدرسه محله، مدرسه وزارت، وزارت جامعه فرهیخته فرهنگی، وزارت دولت و ایران اجتماع جهانی، را برای نظام تعلیم و تربیت ضروری می‌دانم.»
او درباره خط‌مشی خانه مدرسه گفت: «وزیر آموزش‌وپرورش برای ایجاد ظرفیت‌سازی باید خط خانه و مدرسه را تقویت کند و بین این دو نهاد درباره اقدامات انجام‌گرفته و دائم ارتباط برقرار کند.»

این جامعه‌شناس به گسست بین عوامل اجرایی مدرسه اشاره کرد و گفت: «بین عوامل اجرایی در داخل مدرسه گسست‌هایی وجود دارد و اغلب مدیر برخاسته از نظر معلمان نیست؛ درحالی‌که مدیر مدرسه با گفت‌وگو، مشارکت و توافق جمعی با دانش‌آموزان و معلمان می‌تواند مدرسه را به یک سازمان پیشرو تبدیل و استانداردسازی کند و استقلال حرفه‌ای را در مدرسه ایجاد کند.»

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی افزود: «باید مدرسه با نظام صنفی معلمان ارتباطات و تسهیل‌گری‌هایی داشته باشد و از این ظرفیت استفاده کند و بسیار مهم است که معلمان در نظام صنفی افرادی قوی و سرافراز باشند و گرفتار معیشت نباشند.»

فراستخواه با بیان کاستی‌های حرفه‌ای‌گری در مدارس و اهمیت نظام تعلیم و تربیت حرفه‌ای، به خط‌مشی مدرسه و محله اشاره کرد و گفت: «مدرسه باید در بستر محله شکل بگیرد و خانواده‌ها، نهادهای محلی، خیرین مدرسه‌ساز و بخش غیردولتی در مدرسه حضور داشته باشند تا مدرسه در بستر اجتماع زندگی کند و در متن جامعه دیده شود و کارآفرینی آموزش شکل بگیرد.»

وزارت آموزش‌وپرورش باید از ظرفیت‌های مدنی و فکری جامعه فرهنگیان استفاده کند

فراستخواه ادامه داد: «بین مدارس و وزارت آموزش‌وپرورش باید خط تعاملی وجود داشته باشد و مرتباً از مدارس به ستاد پیشنهاد ارسال و مدارس از سیاست‌ها و تصمیم‌های وزارت آگاه شوند و وزارت آموزش‌وپرورش با چنین تعاملی، سازمانی چابک و تسهیل‌گر در نظام تعلیم و تربیت باشد.»

عضو هیات علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به‌ ضرورت ارتباط سیستماتیک و مستمر فرهیختگان فرهنگی با وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: «وزارت آموزش‌وپرورش باید از ظرفیت‌های مدنی و فکری جامعه فرهنگیان استفاده کند و در چارچوب دولت، ارتباطش را با سایر نهادها همچون آموزش عالی، ارشاد، جهاد کشاورزی و... حفظ کند و با آن‌ها هم‌افزایی داشته باشد.»

او افزود: «برای تعلیم و تربیت نظام جهانی وجود دارد که اگر جامعه‌ای بدون در نظر گرفتن ابعاد جهانی آموزش، در انزوا تعلیم و تربیت را دنبال کند، موفق نخواهد شد و وزارت آموزش‌وپرورش برای استفاده از فرصت‌ها باید به ‌نظام جهانی تعلیم و تربیت متصل شود و از تجربیات جهانی و افق‌های پیش رو تعلیم و تربیت استفاده کند تا به توسعه دست یابد.»


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی