تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

همکاری مشترک میراث و شهرداری در توسعه گردشگری غذا در یزد

مسئول کمیته گردشگری خوراک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد همزمان با روز جهانی غذا از همکاری‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در توسعه گردشگری غذا در یزد، پس از بحران کرونا خبر داد.

کد خبر: ۵۸۶۹۱
۰۹:۱۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۹

همکاری مشترک میراث و شهرداری در توسعه گردشگری غذا در یزد

دیدارنیوز ـ حسین دهقان منشادی با اشاره به روز جهانی سفر و خوراک، اظهار کرد: لذت خوردن و آشامیدن و تجربه‌های جدید در زمینه خوراکی بخش جدایی‌ناپذیر سفر است و گونه‌ای از گردشگری به نام گردشگری خوراک را شکل می‌دهد که نقطه تلاقی ذائقه‌های فرهنگی است.
 
وی با بیان این که از اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی نهضت «گردشگری آهسته» یا «کم شتاب - Slow Tourism» آغاز شد، گفت: این نوع گردشگری نقطه مقابل گردشگری انبوه «Mass Tourism» به معنای ارایه برنامه واحد برای همه شامل بازدید از جاذبه‌های شاخص قرار گرفت.
 
وی افزود: گردشگری آهسته تلاش می‌کند از سفر در زمان تعطیلات برای آرامش فکری، دوری از هیاهو و عجله و بسانِ فرصتی برای امتزاج فرهنگی با جامعه محلی استفاده کند به طوری که در این نوع گردشگری، لذت خوردن و آشامیدن باید تجربه شود که آن را به آهسته خوردن تعبیر می‌کنیم.
 
دهقان منشادی با اشاره به این که هر دو نوع گردشگری مخاطبان خود را دارند، با طرح این سوال که «گردشگری آهسته و آهسته خوردن چه مزیتی برای گردشگری در شهرجهانی یزد دارد؟»، تصریح کرد: گردشگری خوراک یا همان غذا و نوشیدنی از یک سو با صنعت کشاورزی و مواد اولیه و از سوی دیگر هنر آشپزی و میزبانی در ارتباط تنگاتنگ است به طوری که گاهی غذا و نوشیدنی مقصد است و گاه خاطره‌ساز در مقصد می‌شود لذا هر دو حالت در صنعت گردشگری مهم است.
 
وی با تاکید بر این که بعد از بحران کرونا رونق گردشگری داخلی از خارجی بیشتر خواهد بود، گفت: می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و این مهم برای مثلث طلایی گردشگری شامل استان‌های فارس، اصفهان و یزد به وی‍ژه جهانشهر یزد اهمیت زیادی دارد به گونه‌ای که یکی از فرصت‌های ناب گردشگری در استان یزد گردشگری خوراک است.
 
مسئول کمیته خوراک استان یزد استفاده از ظرفیت غذا‌ها را موثر در توسعه گردشگری داخلی و حتی خارجی اعلام کرد و گفت: شاید ما در استان یزد و در سطح تمام روستا‌ها و شهرستان‌ها بیش از ۷۵ نوع خوراک نداشته باشیم و در مقابل شهر‌های گردشگری خوراک همچون رشت تنوع غذایی و بسط ذائقه، برای عرضه کم باشد، اما برخی محصولات زراعی و برخی غذا‌های بومی یزد با نقل روایت‌ها و داستان‌هایی که دارند، ارزش دوچندانی به داشته‌های اندک ما می‌دهند.
 
وی تاکید کرد: باید از همین فرصت‌های پیش رو، برای توسعه گردشگری به خصوص در سطح بومگردی‌ها با تکیه بر راهنمایان گردشگری که آشنا به خوراک هستند نیز استفاده کرد.
 
دهقان منشادی هدف از گردشگری آهسته یا کم شتاب را اختلاط با جامعه محلی دانست و گفت: دستیابی به این مهم در بومگردی‎ها عملیاتی‌تر است، از طرفی بومگردی‌ها با حس و حال و فضای خاص خود، زمینه مناسبی برای گردشگری غذا به خصوص در بافت قدیم گسترده و زیبای یزد هستند.
 
وی ادامه داد: برخی از بوم‌گردی‌ها در این زمینه خلاقیت‌ها و موفقیت‌های تحسین برانگیزی هم داشته‌اند مانند بومگردی نارتیتی در تفت، ده عروس در بهاباد، سرای جهانگرد در مهریز، خشت و ماه در اردکان، عمه بی‌بی رباب در میبد، رستاق در اشکذر و قلعه باقر آباد در بافق هر یک در این نوع گردشگری مثال زدنی هستند و در یزد نیز بومگردی‌های خانه خشتی، دلخش، پادیاو، نارنجستان و باباخداداد، نمونه‌های موفقی به شمار می‌روند.
 
وی موضوعی کارکردن، خلاقیت و جذب مسافر یزدی برای امور فرهنگی در بومگردی‌ها را عامل موفقیت آن‌ها در یزد دانست و گفت: البته راهنمایان گردشگری هم به دانش خود در این حوزه اضافه کرده‌اند و فعالانه در کنار دفاتر خدمات مسافرتی و اطلاع‌رسانی به امور برنامه‌ریزی و اجرای تور‌های غذا مبادرت داشته‎اند.
 
این مسئول در رابطه با برنامه‌های کمیته گردشگری خوراک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، خاطرنشان کرد: این کمیته درصدد است تا فعالیت‌های جذاب قبلی همچون برگزاری جشنواره‌های غذا و میوه را به بخش فرهنگی و اجتماعی این جشنواره‌ها بی‌افزاید و هم‌افزایی بیشتری بین ارگان‌های دولتی ایجاد کند.
 
وی افزود: یکی از برنامه‌های پیش‌رو، مشارکت بین سازمان فرهنگی، اجتماعی ورزشی شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای برگزاری هفته گردشگری غذای آهسته است.
 
وی عنوان کرد: در این مناسبت، با سرو غذا‌های محلی در بومگردی‌ها به همراه اجرای تور‌های پیاده‌روی در بافت قدیم، لذت خوردن و آشامیدن خوراک محلی و دورهم‌نشینی همراه با یادگیری آداب و فرهنگ غذایی یزد رقم خواهد خورد.
 
این مسئول تصریح کرد: علاوه بر آن، با ارایه رژیم مناسب غذایی و متعاقب آن برگزاری کارگاه‎های ارتقای سلامت روانی، جسمانی و اجتماعی، توجه به بهداشت دهان و دندان و بیماری‌های شایع در یزد همچون دیابت، نقش فرهنگ‌ساز دانشگاه علوم پزشکی و سازمان فرهنگی شهرداری ایفا می‌شود.
 
وی در مورد نقش برگزاری این هفته فرهنگی گردشگری، گفت: اگر این رویداد‌ها در زمین پویایی گردشگری بیافتد، نه تنها برنامه‌های منفرد سایر ارگان‌ها موثرتر از قبل اجرا می‌شود بلکه در سرمایه‌های عمومی جهت مصارف مدنی هم صرفه‌جویی خواهد شد.
 
دهقان منشادی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، همه شهر و استان یک هفته در حوزه سلامت و بهداشت جسم و روان در کنار ارتقای آگاهی عمومی تلاش خواهد کرد و این بهترین نمونه از مشارکت مدنی در ارتقای بهبود شاخص‌های زندگی است.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی