تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
بررسی وضعیت مناطق سیل‌زده تایباد؛

بسته شدن جاده‌ها و تخریب آبنماها/ پل حلقه مفقوده راه‌های تایباد است

بارش‌های بهاری در حوزه آبریز تایباد، موجب ایجاد سیلاب‌های متعدد می‌شود و آب‌های خروشان با عبور از آبنما‌ها مسیر عبور روستاییان را مسدود می‌کند.

کد خبر: ۵۸۳۱۹
۱۲:۴۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۹

بسته شدن جاده‌ها و تخریب آبنماها/ پل حلقه مفقوده راه‌های تایباد است

دیدارنیوز ـ باران‌های بهاره همواره در شهرستان تایباد همراه با طغیان رودخانه‌ها و سیلابی است که در مسیر خود از کوهستان‌های غرب شهرستان به رودخانه مرزی هریرود، بعضاً باعث مسدودی برخی محور‌های آشنا برای مردم این شهرستان می‌شود، جاده‌هایی که رودخانه‌های فصلی شهرستان را در نقاطی به اسم "آبنما" قطع می‌کند و همین آبنما‌ها در هنگام طغیان رودخانه‌ها، تردد را در جاده متوقف می‌کنند. اما راهکار اساسی برای جلوگیری از این وضعیت در تایباد، چیست؟

 

تایباد علاوه بر اینکه دارای رودخانه‌های فصلی است که از کوهستان‌های غرب و جنوب غرب این شهرستان سرچشمه می‌گیرد، میزبان بخشی از سیلاب‌های شهرستان خواف در منطقه کرات است که در بند خاکی این روستا ذخیره می‌شود و همچنین حجم بسیاری از سیلاب‌های شهرستان باخرز نیز از مسیر رودخانه‌های فصلی تایباد به سمت شرق حرکت می‌کند تا در نهایت وارد هریرود می‌شود. بجز بند خاکی کرات، سایر سیلاب‌های تایباد و باخرز از طریق رودخانه‌های مختلف عازم مرز دوغارون می‌شود که با بهم پیوستن این میزان آب، بعضاً شاهد آبگرفتگی گمرک دوغارون نیز هستیم. این حجم زیاد آب همواره باعث مسدودی برخی محور‌ها در مسیر رودخانه‌های فصلی می‌شود که راه ارتباطی برخی روستا‌ها را با مرکز بخش و شهرستان قطع می‌کند.

 

ساخت پل، نیاز و دغدغه اصلی مردم بخش میان ولایت شهرستان تایباد

حجت زنگنه، بخشدار بخش میان ولایت تایباد، در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وضعیت رودخانه‌ها و محور‌های این بخش گفت: بخش میان ولایت تایباد، پنج روستای کوهستانی دارد که به دلیل حوزه آبریز بزرگ و موقعیت توپوگرافی زمین آن‌ها و پوشش گیاهی ضعیفی که دارند، منشأ سیلاب‌های زیادی هستند؛ بنابراین یکی از مشکلات جدی تایباد عدم هدایت صحیح روان‌آب‌ها است که بعضاً تجاوزات صورت گرفته در بین مسیر رودخانه‌ها باعث ورود آب به زمین‌های کشاورزی و محور‌های مواصلاتی می‌شود که در سیل اخیر شاهد تخریب برخی از زمین‌های کشاورزی و جاده‌های روستایی بودیم.

 

زنگنه افزود: در سیل عصر یک شنبه تایباد بخشی از قنات روستای سوران که حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده بود و همچنین قنات اصلی روستای جوزقان متأسفانه تخریب شدند. این آب از همان حوزه آبریز آغاز شروع می‌شود و با گذر از آب نمای جوزقان، تنها مسیر ارتباطی روستای جوزقان با مرکز بخش میان ولایت را قطع می‌کند و سپس با گذر از روی بند سپاه، وارد آب نمای مشهدریزه می‌شود که مسیر بخش میان ولایت به مرکز شهرستان تایباد به طور کامل مسدود می‌شود. این مسیر در چنین شرایطی مسیری پر خطر است.

 

بخشدار میان ولایت تصریح کرد: در خصوص محور‌های این بخش با فرماندار تایباد به طور مفصل صحبت شده است و مردم مشهدریزه نیز بابت آب نمای ورودی شهر اعلام آمادگی کردند، همینطور شهرداری مشهدریزه نیز باید در این خصوص ورود پیدا کند و دولت نیز اعتباری برای ایجاد پل بر روی این آب نما که سالیان دراز یکی از نیاز‌های اساسی و دغدغه‌های جدی مردم بخش میان ولایت است و تنها مسیر ارتباطی مردم بخش با مرکز شهرستان می‌باشد، تخصیص دهد. این نیاز یک نیاز جدی است به نحوی که اگر همین الان (در حین حرکت سیلاب در محور مشهدریزه) بیماری اورژانسی داشته باشیم، ناگزیر هستیم از یک مسیر انحرافی که بعد مسافت دارد، راهی تایباد کنیم که خطرات خاص خود را دارد.

 

جاده روستایی شیزن نیمه کاره رها شده است

زنگنه در خصوص جاده روستایی شیزن نیز که نیمه کاره رها شده و در دو سیل روز یکشنبه بخشی از آن تخریب شده است، ابراز کرد: متأسفانه بخشی از مطالبات پیمانکار پرداخت نشده است و طبق صحبت‌های مکرری که با وی داشتیم، در صورت دریافت بخشی از مطالبات خود آماده انجام کار است. این عدم پرداخت مطالبات باعث عدم تکمیل پروژه شده است. پل‌هایی که باید بر روی پروژه نصب می‌شد، تکمیل نشده است و با اندک سیلی جاده خاکی این روستا که تنها مسیر دسترسی به روستا است نیز تخریب و مسدود می‌شود؛ لذا لازم است راه و شهرسازی ورود پیدا کرده و به هر نحوی که می‌تواند این پروژه را تکمیل کند. این پروژه یکی از نیاز‌های اساسی مردم این روستا است که همیشه یکی چالش‌های ما است.

بسته شدن جاده‌ها و تخریب آبنماها/ پل حلقه مفقوده راه‌های تایباد است

آب نما‌های محور‌های تایباد نیازمند ساخت پل است

علی اصغر کرباسی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: اکثر محور‌های ما در هنگام سیلاب مشکلی ندارند، با این وجود آب نما‌هایی که بر روی برخی محور‌ها مانند محور تایباد به باخرز حدفاصل پلبند تا نصرت آباد، آب نمای محور تایباد به مشهدریزه و آب نمای مشهدریزه به جوزقان در بخش میان ولایت و همچنین آب نمای روستای فیض آباد، آبنمای محور آبقه به پشته در بخش مرکزی شهرستان تایباد نقاطی هستند که در مواقع طغیان رودخانه‌های فصلی باعث توقف تردد‌ها در محور‌ها می‌شوند.

 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تایباد در خصوص رفع مشکلات این محور‌ها گفت: راهکار اساسی ایجاد پل بر روی آب نما‌ها است تا حرکت جریان آب مانع تردد خودرو‌ها نشود، با این حال فعلاً به دلیل کمبود اعتبار تعدادی از آب نما‌ها در دست مطالعه هستند. یکی از این محورها، جاده تایباد به مشهدریزه، است تنها راه ارتباطی بخش میان ولایت با مرکز شهرستان می‌باشد. مطالعات این پروژه انجام شده است و منتظر تأمین اعتبار این پروژه هستیم. بطورکلی برای ساخت هر پل نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار هستیم که اولویت ما در حال حاضر آب نما‌های مشهدریزه و پلبند هستند.

 

کرباسی در خصوص آب نمای جوزقان ابراز کرد: رودخانه جوزقان یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های فصلی شهرستان می‌باشد و معمولاً با هربار طغیان این رودخانه جریان تردد در محور متوقف می‌شود. در حال حاضر در حدود ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار در چند مرحله برای این آب نما اختصاص داده شده است که مطالعات آن انجام و مصالح خریداری شده است، امیدواریم با عبور از فصل بارش‌ها، بتوانیم کارگاه را دایر و عملیات مربوطه آغاز شود. همچنین محور روستای شیزن نیز هم اکنون در دست راه و شهرسازی است و پیمانکار در حال کار است، متأسفانه بخشی از مسیر که نا تمام بوده، در دو سیلاب صبح و عصر روز یکشنبه (۲۴ فروردین ۹۹) تخریب شده است و عملاً ارتباط با این روستا قطع شده است. در سیلاب صبح یک شنبه توانستیم با مرمت مقطعی امکان تردد را ایجاد کنیم، اما متأسفانه دوباره در سیل عصر همین نقطه دچار مشکل شده است.

 

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای تایباد در خصوص وضعیت محور‌های بخش مرکزی اظهار کرد: جاده روستای فیض آباد، توسط اداره راه و شهرسازی با کمک خیرین آسفالت شده است، با این حال آب نمای بزرگ این جاده رها شده و به دلیل همین نقص نیز اداره راهداری پروژه را تحویل نگرفته است. با این وجود به دلیل وظایف ما در خصوص باز نگهداشتن راه ارتباطی مردم، در سیلاب‌ها تلاش می‌کنیم با پخش مصالح این محور را بصورت موقت بازگشایی کنیم. در این خصوص نیاز است تا با راه و شهرسازی پیگیری شود. همچنین آب نمای روستای پشته نیز به دلیل کمبود اعتبار در لیست انتظار می‌باشد.

 

وی دغدغه مهم راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و مردم تایباد را زیرگذر‌های کنارگذر شهر کاریز عنوان کرد و گفت: با وجود چندین بار مکاتبه در این خصوص، روز یکشنبه نیز از طریق اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، با اداره کل راه و شهرستان استان مکاتبه کردیم. مشکل بزرگی که در این زیرگذر‌ها داریم، حذف و نبود حوضچه و چاه تخلیه آب است که باعث تجمع آب باران در زیرگذر‌ها می‌شود. متأسفانه چاه‌های سابق نیز حذف شده و الان هیچ امکانی برای تخلیه آب از این زیرگذر‌ها نیست، همکاران ما بصورت ۲۴ ساعته در شرایط سخت بارانی با استفاده از تانکر آب باران را از این زیرگذر‌ها تخلیه می‌کنند تا اتفاقی برای همشهریانی که از این زیرگذر‌ها تردد می‌کنند روی ندهد. راهداری با توجه به این نقص از تحویل این جاده خودداری می‌کرد، با این حال به دلیل ترافیک زیاد مسیر و همچنین تقاضای مردم این محور تحویل گرفته شد و نیاز است تا راه و شهرسازی در این خصوص اقدام کند.

 

 

اولویت راه و شهرسازی روستا‌های بالای ۵۰ خانوار است

حامد ساجدی راد، رئیس اداره راه و شهرسازی تایباد در خصوص دلایل تعطیلی کار در محور روستای شیزن در بخش میان ولایت گفت: دلیل تعطیلی کار در این محور، سرمای هوا و بارش‌های پیاپی و عدم شرایط استاندارد کاری برای آسفالت بوده و ان شالله پس از فصل بارندگی در نهایتاً نیمه اردیبهشت ماه کار مجدد آغاز خواهد شد. پیمانکار در این محور با طلب زیاد و وضعیت مالی منفی در حال کار است و قرارداد وی تا شهریور ۹۹ اعتبار داشته و در حال حاضر ۳ کیلومتر از این محور آسفالت شده و الباقی مسیر نیز ان شالله بزودی انجام خواهد شد.

 

وی در خصوص آب نمای روستای فیض آباد در بخش مرکزی تایباد، ابراز کرد: پروژه روستای فیض آباد یک جاده روستایی با کمتر از ۵۰ خانوار است، لذا اولویت کاری راه و شهرسازی محور‌های روستایی بالای ۵۰ خانوار است که محور روستای شیزن آخرین محور خاکی شهرستان است که با اتمام این پروژه صد درصد روستا‌های بالای ۵۰ خانوار شهرستان تایباد دارای جاده آسفالته خواهند شد. پروژه روستای فیض آباد یک پروژه مشارکتی است و از محل این پروژه مشارکتی این جاده آسفالت شده است. در این پروژه، قیر مربوطه توسط اداره کل راه و شهرسازی تأمین شده و مابقی کار با عنایت به تفاهم نامه مشارکت شامل زیر سازی، ابنیه و دیگر موارد با طرف مشارکت می‌باشد.

 

رئیس اداره راه و شهرسازی تایباد افزود: در این پروژه، چون به یک پل بزرگ نیاز است و از توان خیرین موضوع خارج است، بنابراین از محل بودجه مدیریت بحران یا سایر بودجه‌های اجرایی شهرستان یک بودجه برای پل این روستا لازم است اختصاص داده شود.

 

ساجدی راد در خصوص وضعیت چاه‌های جذبی زیرگذر‌های کمربندی شهرکاریز در بخش مرکزی تایباد، گفت: متأسفانه چاه‌های جذبی در هنگام احداث دیده نشده و چاه فعلی نیز جوابگو نیست، البته نقشه چاه‌های جدید طراحی شده وهم اکنون در مرحله انتخاب پیمانکار است. دو چاه در این زیرگذر طراحی شده است که یکی در ورودی سمت شهر کاریز و دیگری در خروجی سمت شهر تایباد قرار دارد.

منبع: مهر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی