تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...

در دشت‌های زرندیه وضعیت همچنان قرمز است

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه گفت: با وجود بارش‌های مطلوب صورت گرفته در دوسال آبی اخیر، اما وضعیت آبی دشت‌های این شهرستان همچنان بحرانی است و در حالت قرمز قرار دارد.

کد خبر: ۵۷۸۸۸
۰۹:۰۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

در دشت‌های زرندیه وضعیت همچنان قرمز است

دیدارنیوز ـ جمال محمدی اظهار کرد: شهرستان زرندیه با تشدید خشکسالی در چند سال گذشته بالغ بر ۳۷ میلیون مترمکعب کسری حجم مخزن سالیانه دارد و متاسفانه با وجود تمام تلاش‌های صورت گرفته در جهت مجاب کردن بهره برداران به بهره برداری مجاز تعدادی از بهره‌برداران از منابع آب زیرزمینی در شهرستان زرندیه همچنان اضافه برداشت دارند.

 

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در دشت زرندیه استحصال می‌شود، افزود: صرفه جویی و استفاده بهینه از آب باید در دستور کار مردم قرار گیرد، چراکه با ادامه روند خشکسالی در سال‌های اخیر، سطح آب سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های این شهرستان سالانه حدود ۸۵ سانتیمتر افت کرده است.

 

محمدی افزود: بر اساس اعلام وزارت نیرو، از دهه ۴۰ محدوده مطالعاتی دشت زرندیه ممنوعه اعلام شده وهر ۵ سال یک بار مورد بررسی قرار گرفته است و آخرین بار در سال ۹۶ این ممنوعیت شامل ممنوعیت حفر چاه جدید عمیق، نیمه عمیق، احداث قنات یا هرگونه افزایش بهره‌برداری، به مدت ۵ سال تمدید و اطلاع رسانی شد، اما در مواجهه با بحران کم آبی در زرندیه باید سازوکار جدی‌تری اتخاذ کرد.

 

مدیر امور منابع آب شهرستان زرندیه در بخش دیگری از این گفتگو به بارش‌های مطلوب بهاره امسال اشاره کرد و افزود: با ورود سامانه بارشی به این شهرستان تمامی بند‌های خاکی و سد‌های زرندیه در بخش مرکزی و خرقان پر شده و سرریز کرده است.

 

وی افزود: سدعلیشار خرقان به گنجایش ۴۰۰ هزار متر مکعب از حدود یک ماه پیش به تراز نهایی آب رسیده و سرریز کرد که سرریز آن به سد ورامه خرقان می‌ریزد. این سد خاکی نیز طی روز‌های اخیر سرریز کرده و پس از جاری شدن در رودخانه‌ها وارد دشت مرکزی می‌شود.

 

وی افزود: بند خاکی شهر خشکرود در بخش مرکزی زرندیه که با حجمی بالغ بر دو میلیون متر مکعب با هدف تغذیه مصنوعی آبخوان و سفره‌های زیرزمینی دشت مرکزی زرندیه احداث شده بر اثر سیلابی شدن نقاط بالادستی به میزان ۱۰ متر مکعب بر ثانیه، پس از ۱۵ سال برای اولین بار سرریز کرد.

 

محمدی با اشاره به آورد مناسب بارش‌های دو سال آبی اخیر اظهار کرد: با وجود بارش‌های خوب، اما همچنان وضعیت بحرانی دشت زرندیه ادامه دارد و از آنجاکه یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب آب کسری آب در مخازن آبی شهرستان وجود دارد باید حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال دیگر علاوه بر رعایت برداشت در حد مجاز از منابع آب زیر زمینی، شاهد بارش‌های گسترده‌ای با حجم بالا باشیم تا بتوان این کسری را جبران کنیم.

 

وی بر استمرار اجرای طرح تعادل بخشی در دشت بحرانی زرندیه تاکید کرد و افزود: مردم همچنان باید در مصرف آب صرفه جویی کنند و کشاورزان نیز با خاموش کردن چاه‌های آب کشاورزی در فصول بارندگی و نیز تجهیز مزارع و باغات به سیستم آبیاری نوین و پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا تداوم کسری آب را کاهش دهند.

 

محمدی با اشاره به افزایش بارندگی‌های این شهرستان نسبت به درازمدت و کاهش ۲۰ درصدی نسبت به سال آبی گذشته اظهار کرد: از ابتدای سال آبی گذشته (مهرماه ۹۷ تا پایان فروردین ماه) در مجموع ۳۲۷ میلیمتر باران در زرندیه باریده است در حالی که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۹۸) تاکنون ۲۷۴ میلیمتر باران در ایستگاه‌های هواشناسی شهرستان ثبت شده است، همچنین در پی بارش‌های اخیر در مجموع ۴۴ میلیمتر باران در زرندیه باریده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی