تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.

محمود صادقی: شائبه درمان کرونای افراد خاص، واردات و تولید داروی «فاوی‌پیراویر» را بررسی می‌کنیم

News Image Lead

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره مسائل و حواشی پیرامون داروی ژاپنی فاوی‌پیراویر (favipiravir) که گفته می‌شود برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا مؤثر بوده است به دیدارنیوز گفت: سه موضوع تست بالینی، واردات و تولید داخلی مطرح است. با بررسی‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم، به نظر می‌رسد بنا دارند که مقادیر بیشتری از این دارو را وارد کنند و همزمان تولید داخلی این دارو هم شروع شده است، به طوری که بعضی از شرکت‌ها برای تولید سفارش گرفته‌اند اما متخصصانی مانند دکتر هاشمیان بر این نظرند که با توجه به تاثیرگذاری این دارو، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا تعداد زیادی از مبتلایان فوت کنند.

کد خبر: ۵۷۱۱۸
۱۲:۴۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۹

محمود صادقی

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: این روز‌ها تقریبا تمامی خبر‌ها و معادلات ایران و جهان حول محور کرونا‌ویروس قرار گرفته است. یکی از موضوعاتی که روزانه با آن مواجه هستیم اعلام کشف دارو‌های جدید در سراسر دنیا است که البته تحت تاثیر وحشت و نگرانی اجتماعی، موضوع سوء استفاده برخی سوداگران دارو، تجویز کنندگان دارو‌های گیاهی، مدعیان طب اسلامی و دیگر روش‌های غیرعلمی و غیرمتعارف، به شدت فراگیر شده بنحوی که حتی طی روز‌های گذشته، یکی از مبلغین طب اسلامی بازداشت شده است.

 

موضوع کرونا بازارهای حاشیه ساز زیادی را در سراسر دنیا و به‌ خصوص در ایران ایجاد کرده است. به عنوان مثال، عده زیادی از افراد، نوشیدن الکل را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، مفید تلقی کرده و این قضیه به حدی پیش رفت که در برخی استان‌ها مثل خوزستان و فارس، آمار فوتی‌های ناشی از مصرف الکل تقلبی، بیشتر از فوتی‌های کرونا است.
 
اما موضوعات دیگری هم در حواشی مطرح شده و هنوز در دست بررسی است که یکی از آن ها، برخی ادعاها حول داروی favipiravir است. موضوع از این قرار است که مطلبی در فضای مجازی، به صورت گسترده مطرح شد که بیمارستان مسیح دانشوری، یک داروی ژاپنی به نام فاوی‌پیراویر (favipiravir) وارد کشور کرده است که فقط برای افراد خاص مانند شخصیت‌های سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی مبتلا به کرونا تجویز می شود و از جمله، شایعه شد که درمان دکتر ولایتی تحت تاثیر استفاده از این دارو بوده است.

 

به دنبال انتشار این شایعات، محمدرضا هاشمیان از پزشکان بیمارستان مسیح دانشوری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در خصوص اثربخشی داروی «فاوی‌پیراویر» (favipiravir) یک ویدئو قرار داد و موثر بودن این دارو در زمینه درمان را تایید کرد و مدعی شد ۲۷ مریض از ۳۰ مریضی که داروی ضد ویروس ژاپنی فاوی‌پیراویر را دریافت کردند بهبودی قطعی داشته‌اند. این اظهارات اما با واکنش معاون درمان وزارت بهداشت مواجه شد که هاشمیان را به تخلف متهم و اعلام کرد که تاثیر این دارو بر کرونا هنوز تائید نشده است. وی به نمایندگی از کمیته علمی مستقر در معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که این دارو تنها در یک «کارآزمایی بالینی» به کار گرفته شده است.

 

محمدرضا هاشمیان

 

معاون وزارت بهداشت در ادامه هشدار داد که «انجام هرگونه مصاحبه و ارائه هر نوع گزارش به عنوان تأیید و یا رد اثربخشی این دارو مورد تأیید این کمیته نبوده و تخلف محسوب می‌شود.» وی تاکید کرد: «تاکنون هیچ گزارش مکتوبی از اثربخشی این دارو از مراکز درمانی از جمله مرکز مسیح دانشوری چاپ و یا به وزارت بهداشت ارائه نشده است.»

 

البته روز یکشنبه، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد که خوشبختانه در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اولین بار در ایران داروی فاوپیراویر ساخته شد و با رعایت موازین قانونی و تایید کمیته اخلاق در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری برای درمان بیماران کرونا قرار گرفته است. 

 

 تمایل وزارت بهداشت برای معرفی «فاوی‌پیراویر» از کانال خود!

 
در ادامه همین کشمکش، محمدرضا هاشمیان (فوق تخصص مراقبت های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری) در گفتگو با رسانه‌های خارجی اعلام کرد: « داروی ژاپنی فاوی‌پیراویر (favipiravir) درمان قطعی بیماری کرونا نیست، ولی اثربخشی خیلی زیادی دارد، زیرا هم در چین به صورت گسترده استفاده شده و هم اینکه خود او شاهد اثر بخشی آن بر روی بیماران بیمارستان مسیح دانشوری بوده و معتقد است انتقاد‌های وزارت بهداشت ناشی از تمایل این وزارتخانه به معرفی این دارو از کانال خود است.»

 

این تنها موضوع پیرامون این دارو نیست، بلکه شبهات و شایعاتی مبنی بر واردات و یا تولید انحصاری داخلی این دارو توسط شرکت‌های خاص نیز مطرح شده است و بیم سوء استفاده اقتصادی از این شرایط کشور توسط افراد، شرکت‌ها یا نهاد‌هایی می‌رود. محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از اولین نمایندگانی بود این موضوع را مورد توجه قرار داد و پیگیر آن شد تا جاییکه علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، «همایون هاشمی» رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس و  محمود صادقی را مامور بررسی و راستی‌آزمایی همه ابعاد این موضوع کرد.

نامه علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت به همایون هاشمی

 

در همین رابطه محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به دیدارنیوز گفت: با توجه به اینکه بعد از انتشار شایعات و شبهاتی در خصوص واردات و  استفاده از داروی فاوی‌پیراویر (favipiravir) در زمینه درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا، اینجانب پیگیری‌هایی انجام دادم زیرا این موضوع، ابهاماتی را در افکار عمومی ایجاد کرده بود. بر همین اساس رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی (علی نوبخت) به آقای همایون هاشمی رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی و اینجانب ماموریت دادند که ابعاد مختلف موضوع، کمیت و کیفیت استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم و گزارش آن را به کمیسیون بهداشت ارائه کنیم.
 
وی افزود: ابعاد گوناگون در خصوص کیفیت واردات و نحوه استفاده از داروی  favipiravir هنوز برای ما روشن نیست، به همین دلیل آقای نوبخت این کمیته را تشکیل داد. تعدادی از پزشکان که از نزدیک شاهد استفاده از این دارو در بیمارستان‌های معین کرونا بودند، مدعی شدند که این دارو برای بهبود بیماران مؤثر بوده است، از جمله دکتر محمدرضا هاشمیان (پزشک بیمارستان مسیح دانشوری) در یک برنامه لایو اینستاگرام گلایه‌مند بود که با وجود اثربخشی این دارو در درمان کرونا، وزارت بهداشت از تجویز آن جلوگیری می‌کند و دارو را در اختیار بیمارستان‌ها قرار نمی‌دهد. ظاهرا مقدار محدودی از این دارو وارد کشور شده و در اختیار بعضی از بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است، ولی کمیته علمی مبارزه با کرونا به ریاست «مصطفی قانعی» به این دلیل که این دارو هنوز آزمایش‌های بالینی را در داخل طی نکرده است و در خارج هم به تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نرسیده، از تجویز آن جلوگیری کرده است.
 
صادقی با بیان اینکه متخصصانی مانند دکتر هاشمیان بیان می‌کنند تاثیر داروی فاوی‌پیراویر (favipiravir) در چین تایید شده است، اظهار کرد: البته دارو را شرکت فوجی ژاپن کشف کرده است و در بیماری‌های قبلی هم مورد استفاده قرار گرفته است. سازنده دارو و برخی متخصصان معتقدند این دارو بار ویروسی بیماری کرونا را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به واردات و تولید داخلی این دارو هم اشاره کرد و گفت: سه موضوع تست بالینی، واردات و تولید داخلی مطرح است. با بررسی‌هایی که تاکنون انجام داده‌ایم، به نظر می‌رسد بنا دارند که مقادیر بیشتری از این دارو را وارد کنند و همزمان تولید داخلی این دارو هم شروع شده است، به طوری که بعضی از شرکت‌ها برای تولید سفارش گرفته‌اند اما متخصصانی مانند دکتر هاشمیان بر این نظرند که با توجه به تاثیرگذاری این دارو، نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا تعداد زیادی از مبتلایان فوت کنند.


محمود صادقی

 

وی با بیان اینکه ابهامات، شایعات و شبهات دیگری هم حول داروی فاوی‌پیراویر (favipiravir) مطرح شده است، خاطرنشان کرد: خیلی از این مسائل، پایه و اساس درستی ندارند. باید ابعاد و جهات مختلف این موضوع مورد بررسی و سنجش قرار گیرد. از روز شنبه کار را شروع کردیم، تماس‌هایی برقرار و از یکشنبه چند جلسه پیرامون این موضوع برگزار کردیم که به نوعی شفاف سازی شود. مسئله یک بعد تخصصی دارد که باید متتخصصان در مورد آن نظر بدهند. آقای همایون هاشمی رییس فراکسیون غذا و داروی مجلس، پزشک است و به اتفاق در حال بررسی این موضوع هستیم و ابعادی چون شائبه استفاده از این دارو برای درمان افراد خاص و سودجویی در مقوله واردات و تولید این دارو وجود دارد. 
 

برخی شرکت‌های خاص اقدام به تولید داروی «فاوی‌پیراویر» کرده‌اند

 

صادقی عنوان کرد: گفته شده برخی شرکت‌های خاص اقدام به تولید این دارو کرده اند و واردات آن ممنوع و  محدود شده است که از این ناحیه به سود سرشار و انحصاری برسند. طی بررسی‌های به عمل آمده، موارد تجویز شده، برای افراد و شخصیت‌های خاص مورد استفاده قرار نگرفته است، بلکه به مقداری که وارد شده و در دسترس بوده است ـ مثلا در بیمارستان مسیح دانشوری ـ برای همه بیماران مبتلا به کرونا بدون تبعیض تجویز شده است؛ فارغ از اینکه استفاده کنندگان از داروی فاوی‌پیراویر (favipiravlr) از مسئولان بوده باشند.
 
وی ادامه داد: در خصوص واردات و تولید انحصاری شرکت یا شرکت‌هایی که گفته می‌شود مواد اولیه را وارد و در حال تولید آن هستند، نظر قطعی ندارم و باید بررسی دقیقی صورت گیرد، چون این‌ها ابهاماتی است که وجود دارد. این شرکت یا شرکت‌ها، ظاهرا به نوعی، ریسک را پذیرفته‌اند، به این معنی که ممکن است این دارو نهایتا تایید نشود که در این صورت، زیان هنگفتی را متحمل می‌شوند، بنابراین پاسخ‌هایی که در این خصوص داده می‌شود این است که اولا استفاده و تجویز داروی مورد بحث اختصاصی نبوده و دیگر اینکه تولید آن هم با قبول ریسک توسط شرکت‌هایی در حال انجام است.
 
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: در خصوص تست آن نیز رییس کمیته علمی مبارزه با کرونا از چند هفته سخن گفته بود، ولی در رسانه‌ها دیدم که گویا در حد کمتر از یک‌هفته نتیجه آن اعلام می‌شود.
 
وی در پاسخ به این پرسش که ماموریت شما و همایون هاشمی چه زمانی نتیجه می‌دهد، گفت: تلاشمان این است که حداکثر تا پایان هفته جاری به جمع بندی برسیم و حتی سعی ما بر این است که روز سه‌شنبه در جلسه علنی مجلس، یک گزارش اولیه از این موضوع ارائه دهیم، چون نمی‌شود گزارش نهایی را به این سرعت تهیه کرد و نیاز به داده‌ها و اطلاعات دقیق و مستند است.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی