تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
عضو کمیته ملی کارون:

طرح انتقال آب بهشت‌آباد نتیجه‌ای جز خشک شدن سفره‌های زیرزمینی چهارمحال و بختیاری ندارد

عضو کمیته ملی کارون با اشاره به کاهش بارندگی در استان چهارمحال و بختیاری در چند سال اخیر، اظهار کرد: اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد نتیجه‌ای جز خشک شدن سفره‌های زیر زمینی استان در پی نخواهد داشت.

کد خبر: ۵۶۸۱۷
۰۹:۲۸ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۹

طرح انتقال آب بهشت‌آباد نتیجه‌ای جز خشک شدن سفره‌های زیرزمینی چهارمحال و بختیاری ندارد

دیدارنیوز ـ مهدی پژوهش در خصوص طرح انتقال آب بهشت‌آباد اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای در نظر گرفتن تمام مناطق، مردم، امکانات و بهره‌مندی از شرایط، به صورت مساوی و برابر است، نمی‌توان برای استانی بی‌آب و کم آب، عدم برداشت را لحاظ و استانی را از وجود آب سیراب کرد.
 
 
عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکردبا اشاره به اینکه این تونل در محلی احداث می‌شود که حساس‌ترین گسل‌های زاگرس در آن منطقه قرار گرفته؛ به گونه‌ای که ۴۵ گسل در مسیر بهشت‌آباد قرار دارد که ۵ مورد از آن‌ها فوق‌العاده حساس است، تاکید کرد: حفاری در این مناطق به دلیل تخلیه شدن آب درون گسل‌ها و خشک شدن چشمه‌ها مشکلات زیادی را برای منطقه ایجاد خواهد کرد.
 
 
پژوهش ادامه داد: سد بهشت آباد درست بر روی ابر گسل زاگرس میانی در منطقه زلزله خیز اردل احداث می‌شود که در صورت تکمیل و بهره‌برداری از سد و تونل بهشت‌آباد، با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه و خاک سست و آبرفتی و رانش‌های پی‌درپی خاک، مردم منطقه با فاجعه هولناکی مواجه می‌شوند، همچنین روستاها، شهر‌ها و زمین‌های حاصلخیز بالادست سد در منطقه، در دریاچه سد غرق خواهند شد و درصورت شکسته شدن سد تمام روستا‌ها و مناطق زیر دست سد از بین خواهد رفت.
 
 
وی تاکید کرد: با اجرای طرح انتقال آب بهشت‌آباد، مناطق حفاظت شده تنگ صیاد، آبشار دره عشق، غرب سبزکوه و کلار، تالاب چغاخور، سولگان و مناطق قرق و شکارممنوع، تالاب گندمان، علی آباد، حیات وحش و تنوع زیستی و گونه‌های گیاهی و جانوری کوهستان‌های اطراف درمعرض خطر جدی و انقراض قرار گرفته و اکوسیستم طبیعی و خدادادی منطقه و استان دچار تغییرات شدید اقلیمی خواهند شد.
 
 
وی با بیان این‌که بهشت‌آباد یکی از طرح‌هایی است که شدیدا از لحاظ زیست محیطی ایراد دارد، خاطرنشان کرد: طول این تونل ۶۷ کیلومتر بوده و با توجه به زهکشی تونل کل آب‌های سطحی و زیر سطحی به عمق ۳۰۰متر از ورودی تونل در بهشت آباد، تا ۱۳۰۰متر خروجی تونل در چرمهین اصفهان حدود ۳۵کیلومتر از خط الراس تونل به اطراف خشک شده یا بسیار کم آب و در معرض تهدید جدی قرار می‌گیرند، ضمن اینکه منطقه زیر دست از جمله دوپلان، مشایخ و ارمند نیز به شدت آسیب خواهد دید.
 
 
وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری در معرض خشکسالی قرار گرفته است، تصریح کرد: تمامی دشت‌های واقع در حوضه بهشت‌آباد ممنوعه بحرانی و ممنوعه هستند و تامین آب شرب در این حوضه از نظر کمی و کیفی بحرانی است.
 
 
عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه شهرکرد آگاه‌سازی مردم در خصوص استفاده بهینه از آب، جلوگیری از بارگذاری جدید بر روی منابع آبی چهارمحال و بختیاری، جلوگیری از روش‌های کشت محصولات آب‌بر از جمله صیفی‌جات و تغییر نوع کشت محصولات را از جمله راهکار‌های مناسب برای مصون نگه‌داشتن آینده کشور از مشکلات عنوان کرد.
 
 
طرح بهشت‌آباد عنوانی است که برای انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به فلات مرکزی ایران به کار برده می‌شود.
منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی