تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

بخش خصوصی در انتظار تضمین/دولت برنامه‌ای برای دوران پساکرونا ندارد

فعالان کسب و کار‌های مختلف، دغدغه این را دارند که پس از عبور از این دوران سخت، چطور خواهند توانست دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند. در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به دیدارنیوز گفت:بخش خصوصی قرار نیست یک ماه یا یک سال کاری را انجام دهد و کنار برود. بخش خصوصی قرار است همیشه فعال باشد و به تندتر چرخیدن چرخ‌های اقتصادی کشور کمک کند. اگر دولت تضمین واقعی به صاحبان بخش خصوصی ندهد و این افراد مجبور شوند به‌خاطر اینکه سرمایه‌شان از بین نرود، کارمندان را بر سر کار بیاورند، خیلی حرجی بر آن‌ها نیست و این دولت است که باید پاسخگوی سلامتی مردم باشد. عنوان سال ۹۹ «جهش تولید» است و همه انتظار دارند که این تحول اقتصادی به‌معنای واقعی رخ دهد، ولی با وجود عدم‌برنامه‌ریزی دولت برای دوران پساکرونا خیلی نمی‌توان به تحقق این شعار امیدوار بود.

کد خبر: ۵۶۶۷۰
۱۲:۰۶ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دیدارنیوز ـ محمد آیتی: حدود هفت هفته از ورود کرونا به کشور می‌گذرد و از قرار معلوم شیوع این ویروس، فعلاً روندی صعودی دارد. هرچه جلوتر می‌رویم و ابعاد این بیماری و آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از آن برای همه بازگو می‌شود، نگرانی در جامعه هم افزایش پیدا می‌کند. از طرفی بسیاری از مردم، ترس از گرفتاری به این ویروس را دارند و از سوی دیگر، همین مردم و مخصوصاً فعالان کسب و کار‌های مختلف، دغدغه این را دارند که پس از عبور از این دوران سخت، چطور خواهند توانست دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند.
 
در همین خصوص، غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس به دیدارنیوز گفت: ویروس کرونا خیلی زود عالم‌گیر شد و اکنون کشور‌هایی در مقابله با این ویروس موفق هستند که پیش‌بینی ورود آن را به کشور خود کرده بودند. دولت چند روزی است که روی به تصمیمات خوبی آورده تا بتواند این ویروس را کنترل کند و نتیجه این تلاش منجر به این شده که ۱۳ استان ما آمار نزولی داشته‌اند، اما کاش این تصمیمات عاقلانه که با خردجمعی گرفته شده است، زودتر عملیاتی می‌شد.
 
 
بخش خصوصی در انتظار تضمین/دولت هیچ برنامه‌ای برای دوران پساکرونا ندارد
 
 
وی افزود: من با برخورد‌های دستوری و قهری موافق نیستم، زیرا این روند زمانی باید انجام شود که مردم و فعالان اقتصادی از امنیت و آرامش خاطر نسبت به آینده برخوردار باشند. عده‌ای می‌گویند چرا هنوز برخی بخش‌های خصوصی، کارمندان خود را ملزم به حضور در محیط کار می‌کنند؟ واضح است وقتی دولت حمایت لازم را از بخش خصوصی نمی‌کند و دغدغه آن‌ها را نسبت به آینده کاهش نمی‌دهد، نمی‌توان از آن‌ها انتظار همه‌جور همکاری با دولت را داشت.
 
جای رییس بانک مرکزی با مردم عوض شده است!
 
نماینده رشت تصریح کرد: چند روز پیش آقای همتی، رییس بانک مرکزی می‌گوید «من از بانک‌ها گله دارم که چرا آن‌ها دستورالعمل ما را اجرایی نمی‌کنند و همچنان به روال گذشته، اقساط وام‌ها را دریافت می‌کنند.» جای تعجب است که بانک‌ها حرف مافوق خود را هم قبول ندارند و انگار جای آقای همتی با مردم عوض شده است!
 
رییس فراکسیون مستقلین مجلس اظهار داشت: خیلی وقت است که دیوار اعتماد در کشور فرو ریخته است. بخش خصوصی ما به مانند گذشته به حرف و قول دولتمردان باور ندارد. از کجا معلوم که آن‌ها کارشان را تعطیل کنند و در آینده مامور مالیات برای پر کردن کسری بودجه دولت برای آن‌ها مالیات بالایی درنظر نگیرد؟ چه تضمینی دارد که بانک‌ها در بازپرداخت تسهیلات با فعالان اقتصادی همکاری کند؟ آیا در کشور سابقه داشته است که بانکی از گرفتن سود خود عقب‌نشینی کند و یا ریالی تخفیف داده باشد؟ وقتی در اوج دوران شیوع ویروس کرونا، بانک‌ها به دستورالعمل رییس خود عمل نمی‌کنند چطور می‌توانیم فعالان اقتصادی را به آینده امیدوار کنیم؟
 
جعفرزاده با اشاره به اینکه اگر این روز‌ها کارمندان بخش خصوصی گرفتار ویروس کرونا شوند، مقصر آن دولت است افزود: بخش خصوصی قرار نیست یک ماه یا یک سال کاری را انجام دهد و کنار برود. بخش خصوصی قرار است همیشه فعال باشد و به تندتر چرخیدن چرخ‌های اقتصادی کشور کمک کند. اگر دولت تضمین واقعی به صاحبان بخش خصوصی ندهد و این افراد مجبور شوند به‌خاطر اینکه سرمایه‌شان از بین نرود، کارمندان را بر سر کار بیاورند، خیلی حرجی بر آن‌ها نیست و این دولت است که باید پاسخگوی سلامتی مردم باشد. اگر دولت بستری را فراهم کند تا بخش خصوصی بتواند تا اطلاع ثانوی روی به تعطیلی و یا نیمه‌تعطیلی بیاورد، اما آن‌ها باز هم راه خود را بروند، آنگاه صلاح بر این است که دولت به‌خاطر سلامتی مردم با این افراد برخورد کند، چون سلامتی و رفاه مردم بزرگ‌ترین رسالت دولت‌ها است.
 
امروز نگاه مردم به دستان دولت است
 
عضو کمیسیون برنامه، بوجه و محاسبات مجلس با تاکید بر حمایت ویژه دولت از ۵۰ میلیون ایرانی گفت: بسته‌های حمایتی روز‌های گذشته دولت به مردم و فعالان اقتصادی بسیار کوچک و کم‌اثر است. اینکه دولت به سه میلیون ایرانی کمک معیشتی کند که البته مقدارش هم بالا نیست به هیچ وجه قابل قبول عموم جامعه قرار نخواهد گرفت. در حال حاضر ۵۰ میلیون ایرانی نیازمند حمایت ویژه دولت هستند و دولت باید نگاه خود در این بخش را خیلی وسیع‌تر کند. از سوی دیگر، فعالان کسب و کار‌ها هنوز و به‌طور واقعی اراده‌ای از سمت دولت برای ادامه حیات کار خود ندیدند که امیدوارم تا دیر نشده دولتمردان تصمیمی بگیرند تا شاهد رضایت حداکثری در جامعه باشیم.
 
 
بخش خصوصی در انتظار تضمین/دولت هیچ برنامه‌ای برای دوران پساکرونا ندارد
 
 
وی یادآور شد: اساساً وجود دولت‌ها برای روز‌های سخت است. امروز نگاه مردم به دستان دولت است و می‌خواهند بدانند دولت چگونه چتر حمایتی خود را بر سر مردمانش خواهد گرفت. امیدوارم دولت قدر این لحظات را بداند، زیرا اگر تاخیری در گرفتن تصمیمات جامعه‌پسند رخ دهد، دوران سختی را در آینده باید هم برای مردم و هم برای دولت متصور بود.
 
برنامه‌های صدا و سیما کهنه و قدیمی
 
جعفرزاده عنوان کرد: با تمام کمبود‌هایی که در سیستم بهداشتی کشور داریم، اما کادر درمانی ما خیلی خوب عمل کرده است و جا دارد به همه آن‌ها خدا قوت بگویم. حال هرچه سیستم درمانی ما عملکرد قابل قبول داشته است، متولیان فرهنگی در این هفته‌ها ضعیف عمل کردند. از آن‌جایی که تولید محتوا‌های فرهنگی مثل سینما، تئاتر، چاپ کتاب و... تعطیل است، انتظار‌ها از صدا و سیما خیلی بالاتر بود، ولی متاسفانه می‌بینیم که خیلی از برنامه‌های صدا و سیما کهنه و قدیمی است و هنوز تحول در این سازمان بزرگ مخصوصاً در این دوران دیده نمی‌شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: به امید خدا از این دوران سخت هم عبور خواهیم کرد، اما موضوعی که من را نگران کرده، نبود برنامه دولت برای دوران پساکرونا است. عنوان سال ۹۹ «جهش تولید» است و همه انتظار دارند که این تحول اقتصادی به‌معنای واقعی رخ دهد، ولی با وجود عدم‌برنامه‌ریزی دولت برای دوران پساکرونا خیلی نمی‌توان به تحقق این شعار امیدوار بود مگر اینکه در روز‌های آتی دولت دو ستاد برای دوران عبور از این ویروس و همچنین تحقق شعار سال تشکیل دهد و به‌طور سازمان‌دهی شده تصمیم بگیرد و مهم‌تر از آن، به اجرای این تصمیمات پایبند باشد.
 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی