تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان:

دلیلی برای پنهان کردن آمار دقیق مبتلایان به کرونا نداریم/ هدف بهبود حال بیماران است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: دلیلی برای پنهان کردن آمار دقیق مبتلایان به ویروس کرونا نداریم چراکه هدف ما صداقت و بهبود حال بیماران ابتلا به این ویروس است.

کد خبر: ۵۵۸۵۲
۱۳:۲۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۸

دلیلی برای پنهان کردن آمار دقیق مبتلایان به کرونا نداریم/ هدف بهبود حال بیماران است

دیدارنیوز ـ فرزین رضاعی در برنامه زنده تلویزیونی ضربان، از مردم استان کردستان خواست به عوامل دانشگاه علوم پزشکی اعتماد کنند و توصیه‌های پزشکی را سرلوحه زندگی خود در شرایط کنونی قرار دهند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: بر اساس آمار سه درصد از مبتلایان به کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهند، اما باید در نظر بگیریم سالمندان و افرادی که سیستم بدنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض مرگ‌ومیر این ویروس قرار می‌گیرند.

 

فرد مبتلا به ویروس کرونا ۴ تا ۷ نفر را آلوده می‌کند

رضاعی به تفاوت ویروس کرونا و آنفلوانزا اشاره و ذکر کرد: ویروس کرونا سرایت بیشتری دارد و هر فرد مبتلا می‌تواند ۴ تا ۷ نفر دیگر را آلوده کند و موجب مرگ‌ومیر آنان شود و این آستانه مبتلایان را به کووید ۱۹ افزایش می‌دهد لذا سرایت بالا می‌تواند جمعیت عظیمی را درگیر کند.

 

مسمومیت ۴۱ نفر بر اثر مصرف الکل

وی عنوان کرد: در استان کردستان ۴۱ نفر به دلیل مصرف الکل در بیمارستان‌های استان بستری شده اند که از این تعداد ۶ نفر جان خود را از دست دادند لذا مردم تصور کردند چنانچه الکل سطوح آلوده را تمیز کرده می‌توانند بدن مبتلا به ویروس را نیز پاک‌سازی کند و این موجب مسمومیت این افراد شده درحالی‌که این موضوع پایه علمی ندارد.

 

۲۴۰ هزار نفر در سامانه "برنامه ملی مبارزه با کرونا" غربالگری شدند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه برنامه غربالگری سلامت چند روزی است در کشور فعال شده است، تصریح کرد: در استان کردستان تاکنون ۲۴۰ هزار نفر در سامانه "برنامه ملی مبارزه با کرونا" غربالگری شده‌اند و تمام بهورز‌ها و مراقبین سلامت در پایگاه‌های بهداشتی شهری و روستایی بر اساس پرونده تشکیل‌شده در سامانه، با افراد تماس گرفته و در صورت تشخیص بیماری درخواست دارند که به مرکز پایگاه حضور پیدا کنند.

 

رضاعی به قرنطینگی خانگی هزار نفر از افرادی که از سامانه، غربالگری شده‌اند خبر داد و گفت: مراقبین سلامت جهت درمان خانگی و قرنطینه شدن افرادی که از بیمارستان ترخیص شده‌اند تماس و پیگیر حال آنان می‌شوند.

 

وی ذکر کرد: ۴۶ درصد از موارد انتقال به ویروس کرونا از طریق بیمارستان‌ها شروع شده چراکه بیمارستان‌ها می‌تواند یکی از زنجیره‌های انتقال این ویروس باشد.

 

در ادامه بهزاد محسن‌پور، مختصص بیمار‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: پزشکان، پرستاران و کارکنان خدماتی باجان و دل در بیمارستان‌های استان جهت بهبود بیماران کرونایی خدمت می‌کنند.

 

وی افزود: افراد با علائم سرماخوردگی و تنگی نفس باید به مراکز درمان جهت ارزیابی مراجعه کنند که در صورت مشاهده شدن ویروس کرونا در بیمارستان بستری شوند.

 

مختصص بیمار‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، بیان کرد: افرادی که بیماری زمینه‌ای ازجمله فشارخون بالا، بیماری قلبی و عروقی دارند و کسانی که دارو‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند در صورت مراجعه به مراکز درمانی عکس و سی‌تی‌اسکن ریه از آن‌ها گرفته شده و براساس شرایط درمان می‌شوند.

 

محسن‌پور ذکر کرد: افراد با این شرایط، در مراکز درمان به‌وسیله دستگاه "پالس اکسی متر" میزان اکسیژن خون آن‌ها سنجیده شده و اگر میزان خون آن‌ها کمتر از ۹۳ باشد احتمال مبتلا به ویروس کرونا را دارند در این راستا فرد را بستری کرده و تحت معالجه قرار می‌گیرد.

 

طول درمان فرد کرونایی در بیمارستان ۵ روز است

وی در ادامه افزود: طول درمان فرد کرونایی در بیمارستان ۵ روز است، اما اگر علائم بیمار تشدید شود طول درمان ممکن است تا ۱۴ روز ادامه داشته باشد.

 

مختصص بیمار‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با اشاره به اینکه فرد در طول درمان لزومی ندارد که در بیمارستان بستری شود، گفت: اگر میزان خون فرد مبتلابه بالای ۹۳ برسد و تب نیز کاهش یابد می‌تواند در منزل قرنطینه شود و ادامه درمان را در خانه دریافت کند.

 

محسن‌پور بیان کرد: فرد در دوران نقاهت در خانه باید در یک اتاق به دور از اعضای خانواده استراحت کند و فقط در مواقعِ ضروری و با استفاده از ماسک و دستکش به مدت کوتاه از اتاق بیرون بیاید. همچنین افراد خانواده باید در قرنطینه خانگی بمانند و با افراد دیگری ارتباط نداشته باشند.

 

همراهان بیمار کرونایی اصراری برای ترخیص بیمار نداشته باشند

وی با اشاره به استاندارد بودن درمان بیماران کرونایی، خاطرنشان کرد: هر کجای کشور داروی درمان و رژیم ویروس کرونا به بیماران یکسان است لذا اصرار ترخیص بیمار به جز آسیب رساندن به بیمار هیچ فایده دیگری ندارد در این راستا از مردم درخواست دارم اجازه دهید دوره درمان توسط پزشک معالج انجام شود.

 

مختصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید از مردم استان خواست که از خانه هایشان تا زمان قطع زنجیره ویروس کرونا بمانند چرا که این ویروس واقعا جدی و خطرناک است.

 

محسن‌پور یادآورشد: اگر مردم این شرایط بحرانی را جدی نگیرند متاسفانه ما شاهد مرگ برخی از افراد در ایام نوروز می‌شویم و خاطره تلخی از نوروز به جا می‌ماند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی