«فریده اولادقباد» عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با "دیدارنیوز"؛

فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تضعیف پایه تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ که در پی تعطیلات مکرر اتفاق افتاده است به دیدارنیوز گفت: شورای عالی وزارت آموزش و پرورش باید در جلسه‌ای تدابیری برای دانش‌آموزانی که به‌دلیل کمبود امکانات و یا هر دلیل دیگری امکان اتصال به اینترنت و یا بهره‌برداری از این کلاس‌های آنلاین را ندارند، بیندیشد. باید برای جبران دروس جامانده برنامه‌ریزی شود. قطعاً همه دانش‌آموزان شرایط استفاده از کلاس‌های مجازی را ندارند و از آنجایی که معلوم نیست این تعطیلات تا کی ادامه داشته باشد باید زیرساخت و نوع استفاده از این نوع آموزش را برای دانش‌آموزان محروم از این امکان، مهیا کرد.

کد خبر: ۵۵۷۳۲
۱۴:۱۹ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸

دیدارنیوز ـ محمد آیتی: هرچند سال تحصیلی ۹۹-۹۸ هنوز به پایان نرسیده است، اما این دوره به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین سال‌های تحصیلی وزارت آموزش و پرورش به ثبت رسید.

ایران یکی از پرتعطیل‌ترین کشور‌های جهان لقب دارد و حال در کنار این موضوع در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ روز‌های زیادی به‌خاطر آلودگی هوا، برف و یخبندان و اکنون هم به‌واسطه ویروس کرونا به تعطیلی کشیده شده است.

مدت‌هاست که خانواده محصلین نگران این هستند که این سال تحصیلی باعث ایجاد پایه ضعیف تحصیلی برای فرزندانشان در آینده شود و حال باید دید چه سرنوشتی در انتظار این آینده‌سازان کشور است.

فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش مجلس در خصوص تضعیف پایه تحصیلی دانش‌آموزان در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ که در پی تعطیلات مکرر اتفاق افتاده است به دیدارنیوز گفت: بسیاری از این تعطیلی‌ها عمومی نبوده و مختص کلان‌شهر‌هایی با شرایط خاص بوده است. به‌طور مثال در مقاطعی خاص، دانش‌آموزانی با تعطیلی مواجه شدند که در کلان‌شهر‌ها زندگی می‌کردند و به‌دلیل آلودگی هوا و یا پدیده ریزگرد‌ها معاف از مدرسه رفتن شدند.


فراموشی دانش آموزان مناطق محروم/ شرایط آموزش از راه دور برای همه دانش‌آموزان مهیا شود

 

وی افزود: در اکثر مدارس با تشکیل کلاس‌های فوق‌العاده و تقویتی، این تعطیلی‌ها پیش از تاریخ امتحانات جبران شده بود. البته شرایطی که ویروس کرونا ایجاد کرده است کمی متفاوت است. دانش‌آموزان حدود یک ماه است که به مدرسه نمی‌روند و احتمال اینکه ادامه این تعطیلات پس از عید در صورت ادامه شیوع کرونا وجود داشته باشد هم هست. از این‌رو این چالش که البته در اکثر کشور‌های دنیا رخ داده تصمیم‌گیری را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است، زیرا مثل برف زمستان نیست که فردا و پس‌فردای بارش برف اوضاع به روال عادی برگردد.

رییس فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: امیدوارم با رعایت بهداشت و اصول اولیه توسط مردم، هرچه زودتر بحران ویروس کرونا کنترل شود تا مردم بتوانند به زندگی روزمره خود ادامه دهند. ولی باید توجه داشته باشیم که معلم و دانش‌آموز توان جبران تعطیلات چندروزه را دارند نه تعطیلات چندهفته‌ای؛ پس رسانه ملی و به‌طور خاص شبکه آموزش و فضا‌های مجازی که توسط معلمان اداره می‌شود بهترین راه‌حل برای جبران عقب‌افتادگی آموزشی محصلین است و لازم می‌دانم از همه دانش‌آموزان و خانواده‌های این عزیزان بخواهم که در این دوره که در شرایط خاصی قرار گرفته‌ایم بیشتر به این آموزش‌های راه دور توجه کنند تا ان‌شاالله در آینده لطمه‌ای از بابت این سال تحصیلی نبینند.

اولادقباد یادآور شد: در فضای مجازی معلمان با دانش‌آموزان در ارتباطند و دروس را در ساعت معینی به‌طور آنلاین تدریس می‌کنند و در پایان، مدرسان با ارائه سوالات و دریافت پاسخ دانش‌آموزان در مدت زمان معین، ارزیابی نسبی را در خصوص عملکرد آن‌ها ارائه می‌دهند که اگر این روند به‌درستی دنبال شود تصور می‌کنم خیلی از مشکلات و کمبود‌های آموزشی جبران خواهد شد.


فراموشی دانش آموزان مناطق محروم/ شرایط آموزش از راه دور برای همه دانش‌آموزان مهیا شود

 

او با تاکید بر اهمیت آموزش در فضای مجازی و رسانه ملی تشریح کرد: بسیاری از مدارس متوسطه کشور دارای سایت‌های کامپیوتری هستند و به همین سبب اکثر دانش‌آموزان متوسطه کار کردن با اینترنت و فضای مجازی را بلد هستند. لازم به ذکر است، خانواده‌ها باید در این شرایط حساس به فرزندانشان در استفاده از این امکانات کمک کنند، به‌خصوص دانش‌آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی که به راهنمایی‌های بیشتری نیاز دارند. والدین نباید اجازه دهند که فاصله بین یاددهی و یادگیری افزایش یابد و تهیه و تدوین تمام این برنامه‌ها توسط آموزش و پرورش نیز به همین دلیل است.

اولادقباد در پایان خاطرنشان کرد: شورای عالی وزارت آموزش و پرورش باید در جلسه‌ای تدابیری برای دانش‌آموزانی که به‌دلیل کمبود امکانات و یا هر دلیل دیگری امکان اتصال به اینترنت و یا بهره‌برداری از این کلاس‌های آنلاین را ندارند، بیندیشد. باید برای جبران دروس جامانده برنامه‌ریزی شود. قطعاً همه دانش‌آموزان شرایط استفاده از کلاس‌های مجازی را ندارند و از آنجایی که معلوم نیست این تعطیلات تا کی ادامه داشته باشد باید زیرساخت و نوع استفاده از این نوع آموزش را برای دانش‌آموزان محروم از این امکان، مهیا کرد.

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
یادداشت
پربازدیدها
پربحث ترین ها
عکس
بشنوید
فیلم